۱۳۹۰ بهمن ۱۴, جمعه

تمرین تفکر مفهومی (17)

خدمات تیمور لنگ
شین میم شین

حافظ
لطف خدا بیشتر از جرم ما ست
نکته سر بسته چه دانی، خموش!
(دیوان حاافظ، چاپ هشتم، آذر 1352، انتشارات امیرکبیر ص 206)

• حافظ بر آن است که لطف خدا بیشتر از گناهان بشری است و لذا جای نگرانی نیست.
• برای اینکه کفه ترازو به نفع لطف خدا سنگینی می کند و حتی تیمور لنگ و چنگیز خونریز را می تواند ببخشد، چه برسد به مشتی میخواره و لومپن و عیاش.

• در این حکم حافظ اما شناخت افزار دیالک تیکی و مفاهیم ارزشمندی بطور مستور به خدمت گرفته شده که باید مورد بررسی و توضیح قرار گیرند و برای تمرین تفکر مفهومی لازم اند.

1
دیالک تیک فراز و فرود

• حافظ ـ قبل از همه ـ دیالک تیک فراز و فرود را به شکل دیالک تیک لطف خدا و جرم بشر بسط و تعمیم می دهد و نقش تعیین کننده را از آن فراز (لطف خدا) می داند.

• در تئولوژی اسلامی ـ از بقیه خبر نداریم ـ به غیر از اصولیت و پرنسیپ همه چیز یافت می شود.

• صفت حسنه و یا قبیحه ای پیدا نمی شود که به خدای کذائی نسبت داده نشده باشد.


• مثال:
• خدا در أن واحد رحمان و رحیم است که در جزم معروف به «بسم الله الرحمن الرحیم» نمایندگی می شود.
• حافظ در این بیت، رحمانیت خدا را بکلی فراموش کرده و رحم (لطف) او را عمده و مطلق نموده است.

• همان طور است که حافظ می گوید:
• رحیم منبع عفو و بخشش
است!
• رحیم هومانیست است!

• رحمان اما برعکس، تنگ نظر، کوته بین، یکسونگر و قسی القلب است و لطفش فقط شامل حال مسلمانان مؤمن و متقی می شود و در بخش اعظم کشور روح الله، شامل حال مشتی شیعه اثنی عشری می گردد.
• بقیه ول معطل اند و هرگز نباید از خدای رحمان، انتظار لطف داشته باشند.

• اما اینهمه صفات حسنه و قبیحه به چه دلیل به خدا نسبت داده شده است؟

• قرآن همه این صفات را پشت سر هم ردیف می کند و به خدای کذائی که در آغاز بتی (به نام الله) در خانه کعبه بوده و بعد، از جامه مشخص و ملموس (چوب و یا سنگ و یا خرما) در آمده و البسه مجرد (انتزاعی) در بر کرده و راه آسمان ها پیش گرفته، نسبت می دهد:
• از رحیم تا قهار، از رحمان تا غفار، از عالم تا رمال!

• برای حل این مسئله باید به منشاء خدا پی برد.

• خدای محمد انعکاس آسمانی ـ انتزاعی خدایان زمین است.
• انعکاس آسمانی یعنی افتادن و یا افکندن تصویر خدایان زمینی در آئینه زلال آسمان!

• انعکاس انتزاعی یعنی به عمل آوردن عمل فکری انتزاع (تجرید) در مورد تصاویر آسمانی.

• اگر در عربستان فقط یک برده دار همه کاره وجود می داشت، محمد می توانست تصویر او را در آئینه آسمان، الله بنامد و زحمت عمل انتزاع را به خود ندهد.
• آنگاه می توانستیم بگوییم که خدا انعکاس آسمانی خدای زمینی است.

• اما در عربستان (زادگاه اسلام) تا دلت بخواهد برده دار خرد و کلان وجود داشته است و آئینه آسمان نه یک تصویر، بلکه تصاویر متنوع داشته است.
• از این رو به عمل فکری انتزاع (تجرید) نیاز مبرم بوده است.
• از این رو خدا انعکاس آسمانی ـ انتزاعی خدایان (برده داران) زمینی است.

• انتزاع به چه معنی است؟

• مثال:

• ما حسن و حسین و علی و نقی و احمد و محمد را می بینیم.
• همه خودویژگی های کمی و کیفی آنها را، قد و قامت و فرم اعضای بدن و شیوه تفکر و رفتار و سطح هوش و فراست و غیره آنها را مورد صرفنظر قرار می دهیم، از آنها جدا می کنیم، انتزاع می کنیم.
• و وجه مشترک همه آنها را عمده می کنیم و به مفهوم انتزاعی «انسان» می رسیم که فقط در ذهن ما وجود دارد، مجرد و انتزاعی است.

• انسان انتزاعی و مجرد را و هر چیز انتزاعی و مجرد را نمی توان جز در کله بنی بشر در جائی پیدا کرد.

• مفاهیم انتزاعی وجود سوبژکتیف دارند و نه اوبژکتیف (عینی)

• همین کار را محمد روی تصاویر برده داران بزرگ و کوچک در آئینه آسمان کرده و به مفهوم انتزاعی و مجرد «الله» رسیده است:
• خدا انعکاس آسمانی ـ انتزاعی خدایان (برده داران، بنده داران، خانان، اشراف فئودال، شاهان و قلدران زمینی) است و صفات خدا نیز ـ در تحلیل نهائی ـ صفات خدایان زمینی است:
• تیمور لینگ خونریز هم حتی علیرغم قتل عام و برده کردن کودکان و زنان و جوانان و مردان خلق ها، ملجأ لطف و صفا بوده است.
• آن سان که خواجه شیراز پسرک خود را برای آموزش و پرورش به دست او می سپارد و حتی به شفاعت او در روز قیامت امید می بندد.
• چنین است رسم سرای درشت!
2
مفهوم «نکته سربسته»

• حافظ با مفهوم «نکته سربسته» همان مفهوم «ایراسیونالیستی (خردستیز) اسرار» را در مد نظر دارد و به خورد خواننده معصوم و بی شعور می دهد:
• در تئوری شناخت حافظ، چیزها، پدیده ها و سیستم ها غیرقابل شناسائی اند، اسرارآمیزند، در کلافی از مه فرو رفته اند، نکته های سربسته اند.
• تنها کسی که می تواند به اسرار غیبی کذائی وقوف داشته باشد، برده دار جلیل آسمانی ـ انتزاعی است و لاغیر.

• دانستن در فلسفه اجتماعی حافظ و سعدی (البته نه بشدت حافظ) محال است، مگر اینکه کسی «محرم اسرار» باشد تا برده دار عالم الغیب آسمانی ـ انتزاعی نکته های سربسته را برایش باز کند و توضیح دهد.

• تئوری شناخت حافظ همان مکتب معرفتی ـ نظری معروف به اسکپتیسیسم (تردید گرائی) و اگنوستیسیسم (ندانمگرائی) است که امروز فلسفه های مختلف امپریالیستی تبلیغ و نمایندگی می کنند، از فوکویاما تا بقیه.


• مراجعه کنید به اسکپتیسیسم (تردید گرائی) و اگنوستیسیسم (ندانمگرائی) تارنمای دایرة المعارف روشنگری

http://hadgarie.blogspot.com/2011/03/2_16.html
http://hadgarie.blogspot.com/2011/03/1_12.html

• از همین رو ست که حافظ بسان قلدری لومپن بر سر طرف مقابل داد می کشد و او را به جهل راجع به اسرار و نکته های سربسته متهم می کند.

• مضحکه تهوع آور ندانمگرایان اما همیشه و همه جا این است که ضمن ادعای عجز معرفتی (شناختی) انسان ها به چیزها، پدیده ها و سیستم های هستی (اسرار و نکته های سربسته)، خود را عالم الدهر جا می زنند و از رازآلودگی و سریت همه چیز دم می زنند:
• اگر شناخت چیزها برای بنی بشر محال است و حافظ نیز یکی از اولاد آدم است، باید در حق او نیز مصداق داشته باشد.
• از این رو، نباید به خود حق دهد و از وجود نکته های سربسته خبر دهد.

• چون پیش شرط درک و اعلام اینکه «لطف خدا بیشتر از جرم ما ست» و «همه چیز اسرارآمیز و غیر قابل شناخت است»، توان شناخت و معرفت از سوئی و قابل شناخت بودن «لطف خدا و جرم بشر و سریت و رازآلودگی چیزها» از سوی دیگر است.


3
فرمان «خموش!»

• در فرمان «خموش!» (همان خفه خون بگیر معروف) خواجه شیراز نکته های بیشماری به چشم می آیند:

الف

• صدور فرمان خاموش باش! بر فقدان دموکراتیسم حکایت دارد.
• حافظ ادای قلدران خودکامه و از خودراضی را در می آورد، بنی بشر را با غلامان خود عوضی می گیرد و فرمان خاموشباش صادر می کند.

ب

• در خاموشباش حافظ لومپن وارگی او از سوئی و بن بست منطقی و استدلالی او از سوی دیگر خودنمائی می کند.
• چون کسی که قادر به استدلال و اثبات منطقی و عقلی ادعای خود باشد، پوزه بند بر پوزه بنی بشر نمی نهد و فرمان خاموشباش صادر نمی کند.

• سؤال اما این است که ریشه مادی و واقعی عالم الغیب بودن و واقف به اسرار مگو و نکته های سربسته بودن خدای کذائی کدام است؟

اگر خواننده این تمرین ایده ای داشت، از شنیدنش شاد خواهیم شد و شاید قوت قلبی باشد در این واویلا!

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر