۱۳۹۰ بهمن ۲۲, شنبه

دیالک تیک مطلق و نسبی (1)

مطلق و نسبی
پروفسور مانفرد بور
مطلق
برگردان شین میم شین

1

• مطلق یعنی مجزا، مستقل، نامشروط، نامحدود، بطور کلی، کامل، بی نیاز از تعریف دقیقتر، فارغ از هر رابطه و پیوند.
• ضد نسبی
2

• مطلق یعنی نامشروط، بی حد و مرز، بی کم و کاست.

• مفهوم مطلق در فلسفه ایدئالیستی به معانی زیر بکار می رود:


الف
• به معنی ماهیت نهائی کلیه پدیده ها
ب
• به معنی علت العلل کل جهان
ت
• مطلق اغلب به معنی خدا بکار می رود.
3
• مطلق به معانی زیرین بکار می رود:

الف

• به معنی چیزی که در هستی خود، در حقیقت خود و غیره بوسیله هیچ چیز دیگری مشروط نمی شود.

ب
• به معنی چیزی که بی نیاز از هر واسطه ای است.
ت

• به معنی چیزی که دارای هستی و اعتبار کاملا مستقل است.

ث
• به معنی از چیزی که بی حد و مرز و نامحدود است.

4
مطلقیت ماده در فلسفه مارکسیستی ـ لنینیستی

• در فلسفه مارکسیستی ماده به عنوان امری مطلق مطرح می شود:

الف
• ماده در هستی خود «خودکفا» ست.
ب

• ماده مشروط به چیز دیگر، بویژه مشروط به عمل آفرینش نیست.

ت
• ماده دارای هستی جاودان و بی پایان است.

5
مطلقیت حرکت در فلسفه مارکسیستی ـ لنینیستی

• در فلسفه مارکسیستی حرکت تعین مطلق ماده است:
الف

• حرکت فرم هستی و صفت ممیزه (اتریبوت) ذاتی ماده است.

ب
• حرکت به محرک خارجی نیاز ندارد.
ت
• حرکت متعلق به همه فرم های حرکت ماده است.

• مراجعه کنید به فرم های حرکت ماده

6
مطلقیت تضاد دیالک تیکی («مبارزه» اضداد) در فلسفه مارکسیستی ـ لنینیستی

• در فلسفه مارکسیستی تضاد دیالک تیکی، «مبارزه» اضداد تعین مطلق ماده متحرک را تشکیل می دهد:
• «مبارزه اضداد که همدیگر را مستثنی می کنند، مطلق است، همانطور که ترقی و حرکت مطلق اند.»
• (کلیات لنین، جلد 38، ص 339)
7
مطلق در فلسفه مارکسیستی ـ لنینیستی

الف

• اما در واقع، هر آنچه که کاملا منسوب به خود باشد، یعنی مطلق مطلق باشد، تصوری بیش نیست و با واقعیت عینی ناسازگار است.

ب

• هیچ ابژکت و تعینی در جهان مادی وجود ندارد، که در خارج از پیوندهای عام خود قرار داشته باشد.

ت

• هیچ ابژکت و تعینی در جهان مادی وجود ندارد، که بی نیاز از هر واسطه ای باشد.

ث

• هیچ ابژکت و تعینی در جهان مادی وجود ندارد، که مطلقا مستقل باشد.

ج

• و لذا مطلق واقعا موجود، می تواند فقط به مثابه چیزهای زیر وجود داشته باشد:

1
• بمثابه «مطلق نسبی
2
• بمثابه مطلق از نقطه نظر معینی
3
• بمثابه مطلق در رابطه معینی باشد
4

• مطلق برای بودن خود به تعین نسبی ضد خود نیاز دارد.

• مراجعه کنید به دیالک تیک مطلق و نسبی، نسبی

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر