• مطلق یعنی مجزا، مستقل، نامشروط، نامحدود، بطور کلی، کامل، بی نیاز از تعریف دقیقتر، فارغ از هر رابطه و پیوند.
• ضد نسبی
2
• مطلق یعنی نامشروط، بی حد و مرز، بی کم و کاست.
• مفهوم مطلق در فلسفه ایدئالیستی به معانی زیر بکار می رود:
الف
• به معنی ماهیت نهائی کلیه پدیده هاب
• به معنی علت العلل کل جهانت
• مطلق اغلب به معنی خدا بکار می رود.3
• مطلق به معانی زیرین بکار می رود:الف
• به معنی چیزی که در هستی خود، در حقیقت خود و غیره بوسیله هیچ چیز دیگری مشروط نمی شود.
ب
• به معنی چیزی که بی نیاز از هر واسطه ای است.ت
• به معنی چیزی که دارای هستی و اعتبار کاملا مستقل است.
ث
• به معنی از چیزی که بی حد و مرز و نامحدود است.4
مطلقیت ماده در فلسفه مارکسیستی ـ لنینیستی
مطلقیت ماده در فلسفه مارکسیستی ـ لنینیستی
• در فلسفه مارکسیستی ماده به عنوان امری مطلق مطرح می شود:
الف
• ماده در هستی خود «خودکفا» ست.ب
• ماده مشروط به چیز دیگر، بویژه مشروط به عمل آفرینش نیست.
ت
• ماده دارای هستی جاودان و بی پایان است. 5
مطلقیت حرکت در فلسفه مارکسیستی ـ لنینیستی
مطلقیت حرکت در فلسفه مارکسیستی ـ لنینیستی
• در فلسفه مارکسیستی حرکت تعین مطلق ماده است:
الف
• حرکت فرم هستی و صفت ممیزه (اتریبوت) ذاتی ماده است.
ب
• حرکت به محرک خارجی نیاز ندارد.ت
• حرکت متعلق به همه فرم های حرکت ماده است.• مراجعه کنید به فرم های حرکت ماده
6
مطلقیت تضاد دیالک تیکی («مبارزه» اضداد) در فلسفه مارکسیستی ـ لنینیستی
مطلقیت تضاد دیالک تیکی («مبارزه» اضداد) در فلسفه مارکسیستی ـ لنینیستی
• در فلسفه مارکسیستی تضاد دیالک تیکی، «مبارزه» اضداد تعین مطلق ماده متحرک را تشکیل می دهد:
• «مبارزه اضداد که همدیگر را مستثنی می کنند، مطلق است، همانطور که ترقی و حرکت مطلق اند.»
• (کلیات لنین، جلد 38، ص 339)
7
مطلق در فلسفه مارکسیستی ـ لنینیستی
مطلق در فلسفه مارکسیستی ـ لنینیستی
الف
• اما در واقع، هر آنچه که کاملا منسوب به خود باشد، یعنی مطلق مطلق باشد، تصوری بیش نیست و با واقعیت عینی ناسازگار است.
ب
• هیچ ابژکت و تعینی در جهان مادی وجود ندارد، که در خارج از پیوندهای عام خود قرار داشته باشد.
ت
• هیچ ابژکت و تعینی در جهان مادی وجود ندارد، که بی نیاز از هر واسطه ای باشد.
ث
• هیچ ابژکت و تعینی در جهان مادی وجود ندارد، که مطلقا مستقل باشد.
ج
• و لذا مطلق واقعا موجود، می تواند فقط به مثابه چیزهای زیر وجود داشته باشد:
1
• بمثابه «مطلق نسبی2
• بمثابه مطلق از نقطه نظر معینی3
• بمثابه مطلق در رابطه معینی باشد4
• مطلق برای بودن خود به تعین نسبی ضد خود نیاز دارد.
• مراجعه کنید به دیالک تیک مطلق و نسبی، نسبی
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر