۱۳۹۰ بهمن ۲۹, شنبه

کمونیست ها امروز (18)

پروفسور هانس هاینتس هولتس
(حزب و جهان بینی آن)
برگردان یدالله سلطانپور

در جامعه شقه شقه شده از تضادهای طبقاتی نمی توان از ایدئولوژی ئی سخن گفت، که در خارج از طبقات و یا بر فراز طبقات قرار دارد.
لنین

کشف پیوند متقابل میان منافع جزئی خویش با منافع تمام اجتماعی، به تجهیزات تئوریکی نیاز دارد، به شناخت افزاری که علم در اختیار انسان ها قرار می دهد.
ایدئولوژی سوسیالیستی، تئوری را به اهرم پراتیک جامعه دگرگونساز بدل می سازد.

بخش سوم
انقلابی بودن در جامعه و مخالفت با جامعه

• به زانو در آمدن نوکروار «اکونومیسم» در برابر ایدئولوژی بورژوائی حاکم، فرم منطقی ـ علمی هم دارد.
• جامعه بورژوائی تضاد میان سرمایه داران و کارگران را در بطن خود دارد.
• جامعه بورژوائی در فرم و قالب این تضاد، بمثابه عنصر ساختاری خویش، بمثابه عنصر ساختاری حرکت تاریخی خویش، به حیات خود ادامه می دهد.

• تا زمانی که فعالیت سیاسی طبقه کارگر، تضاد طبقه سرمایه داران را بمثابه تضادی در درون جامعه بورژوائی تحمل می کند، یعنی آن را بمثابه تضادی از تضادهای جنبی بر سر منافع تلقی می کند، خود را تسلیم دست و پا بسته جامعه ای می سازد، که همواره مذبح او بوده، هست و خواهد بود.

• در این جور مواقع، ایدئولوژی بورژوائی بمثابه وسیله معنوی دفاع از جامعه بورژوائی، بمثابه ابزار بقای آن، بمثابه عام به جای خود می ماند و ایدئولوژی پرولتری ترید ـ یونیونیسم، اکونومیسم و رفرمیسم نیز به عنوان انواع مختلفی از ایدئولوژی بورژوائی، به مثابه خاص در می آیند.

• مراجعه کنید به ترید ـ یونیونیسم، اکونومیسم، رفرمیسم، دیالک تیک منفرد (خاص) و عام در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

• ایدئولوژی پرولتری، بدین طریق، طبیعت خود را تغییر می دهد و به ایدئولوژی بورژوائی بدل می شود.


• «توسعه خودپوی جنبش کارگری به سرسپردگی آن بر ایدئولوژی بورژوائی منجر می شود.
• چون جنبش کارگری خودپو، ترید ـ یونیونیسم است، سندیکابازی صرف است.
• ترید ـ یونیونیسم، اما به معنی برده کردن ایدئولوژیکی کارگران بوسیله بورژوازی است.
• از این رو، وظیفه ما، یعنی وظیفه سوسیال ـ دموکراسی انقلابی، عبارت است از مبارزه بر ضد خودپوئی.
• وظیفه ما عبارت است از مبارزه بر ضد تمایلات خودپوی ترید ـ یونیونیستی.
• ما باید جنبش کارگری را از سرسپرده بورژوازی شدن باز داریم و به زیر پرچم سوسیال ـ دموکراسی انقلابی بیاوریم.»
• (کلیات لنین، جلد 5، ص 396)

• اما از آنجا که کارگر، تنها در چارچوب جامعه بورژوائی است، که به خویشتن خویش آگاه می شود، خودآگاهی او، خود را بطور خودپو، در منافع خاص او نمایان می سازد، منافع خاصی که با طرق و وسایل سندیکائی در چارچوب جامعه بورژوائی تعقیب می شوند.
• کارگر، نمی تواند ـ بطور خودپو ـ به تضاد اصلی جامعه، به تضاد میان استثمارگر و استثمار شونده، به تضاد میان تصاحب خصوصی و تولید اجتماعی، که تنها با محو جامعه طبقاتی قابل حل است، پی ببرد.

• کشف پیوند متقابل میان منافع جزئی خویش با منافع تمام اجتماعی به تجهیزات تئوریکی نیاز دارد، به شناخت افزاری که علم در اختیار انسان ها قرار می دهد.

• این تجهیزات تئوریکی در دامن جامعه بورژوائی توسعه یافته اند و استفاده از آنها در مبارزه طبقاتی پرولتاریا، که موجب تغییر خود علم می شود، می بایستی توسط دانشمندانی عملی شود، که در علوم بورژوائی آموزش دیده بودند و صاحب نظر بودند.

• «ما گفتیم که کارگران اصلا نمی توانستند شعور سوسیال ـ دموکراتیک را داشته باشند.
• این شعور تنها از خارج می توانست به میان کارگران برده شود.
• تاریخ کلیه کشورها نشان می دهد که طبقه کارگر با تکیه بر نیروی خود، فقط می تواند به شعور ترید ـ یونیونیستی دست یابد.
• این بدان معنی است که طبقه کارگر بنا بر حکم ضرورت، به این نتیجه می رسد که باید در انجمن ها متشکل شود، به مبارزه بر ضد کارخانه داران برخیزد، تصویب این و یا آن قانون ضرور برای کارگران را به دولت تحمیل کند و الی آخر.
• آموزش سوسیالیسم، اما برعکس، از تئوری های فلسفی، تاریخی و اقتصادی تشکیل شده است که بوسیله تحصیلکردگانی از طبقات دارا، بوسیله روشنفکران تدوین شده است.»
• (کلیات لنین، جلد 5، ص 385)

• بدین طریق است که مسئله خصلت طبقاتی علم مطرح شده است.
• آموزش های علمی انتزاعات تئوریکی در باره مسائل معین اند، که در دوره معینی از توسعه اجتماعی و علمی ـ تاریخی تشکیل شده اند.

• مراجعه کنید به انتزاع (تجرید) در ترانمای دایرة المعارف روشنگری

• این انتزاعات با سطح توسعه اجتماعا مشروط مسائل معینی در پیوند اند.
• آنها می توانند (همانطور که در فرمولبندی های قوانین طبیعی و یا قواعد ریاضی می بینیم) با موضوع مربوطه همخوانی داشته باشند.
• آنها اما در بیشتر موارد بنا بر نیات ایدئولوژیکی، مسخ و مخدوش می شوند و این امر نشاندهنده این است که دانش، بطور اجتماعی مشروط می شود.

• ایدئولوژی ها حاوی نشانه هائی از واقعیات امور اند، نه تصاویر متناسب با آنها.


ادامه دارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر