• دوستي با مردم دانا چو زرين كوزه اي است:
• نشكند!
• چون نشكند نتوان به دور انداختش!
• دوستي با مردم نادان سفالين كوزه اي است:
• بشكند!
• چون بشكند بايد به دور انداختش!
میم
• این نقل قول حاوی ایرادات جدی است:1
• اولا دوستی و دشمنی انسان ها با یکدیگر نه تصادفی، بلکه ضرور است، نه بی حساب و کتاب، بلکه سنجیده، اندیشیده، حساب شده و قانونمند است.
• بنابرین، این ادعا که دوستی با افراد دانا، گسست ناپذیر (چون زرین کوزه ای نشکستنی) و با افراد نادان گسست پذیر (چون سفالین کوزه ای شکستی) است، ادعای پوچ و بی پایه ای است.
• اگر منافع مشترک دو نفر ایجاب کند، بی اعتنا به دانش و جهل یکدیگر، رابطه دوستی کذائی را با هم برقرار می سازند و یا قطع می کنند.
2
• این ادعا را که دوستی با افراد دانا، ابدی و دوستی با افراد نادان، زودگذر است، با هیچ تجربه ای نمی توان تأیید و تصدیق کرد.
• اولا به این دلیل که دانائی و نادانی نسبی اند و بدشواری می توان معیاری برای اندازه گیری شعور افراد پیدا کرد و یکی را نادان و دیگری را دانا نامید.
• هرکس بنا بر شیوه زیست و تجارب زندگی اش، دانائی ها و نادانی هائی دارد و هیچکس دانا و یا نادان مطلق نیست.
3
• طرف چنان از دانا و نادان سخن می گوید که انگار دانائی و نادانی مادر زادی و لدنی اند.
• واقعیت این است که دانائی و نادانی اولا اکتسابی اند، ثانیا نسبی اند، ثالثا نه ابدی اند و نه بر پیشانی کسی نوشته شده اند.
• هیچکس دانائی و نادانی را از شکم مادر به همراه نمی آورد.
• ببرکت آموزش و پراتیک می توان نادانی را بر طرف ساخت و دانائی را توسعه داد!
هر نادان کذائی می تواند به دانا بدل شود و چه بسا دست دانایان کذائی را از پشت ببندد!
پایان
شمش چنان خوب وواقع گرایانه برسی کردید که جای بحث باقی نماند دانایی ونادانیاکتسابی دآموختنیستوآموختنش بسته باشتیاق اشخاص متفاوت است ونادان اگر بخواهد وبنبال یادگیری برود شاید دانای دانایان شوددانایی ونادانیی مادر زادی نیست بیشار این در باره واضحات نمیشود گفمبادرود بشما
پاسخحذف