دو شعر کوتاه از عسگر آهنین
«نوستالژی» و «در نقش خود»
اخبار روز:
www.akhbar-rooz.com
1
نوستالژی
(۱٨ فوریه ۲۰۱۲)
Nostalgia
نوستالژی به فرمی از دلتنگی اطلاق می شود که ناشی از دوری طولانی از زادگاه است.
احساس درونی تلخ و شیرین به اشیا، اشخاص و موقعیتهای گذشته،
«نوستالژی» و «در نقش خود»
اخبار روز:
www.akhbar-rooz.com
1
نوستالژی
(۱٨ فوریه ۲۰۱۲)
Nostalgia
نوستالژی به فرمی از دلتنگی اطلاق می شود که ناشی از دوری طولانی از زادگاه است.
احساس درونی تلخ و شیرین به اشیا، اشخاص و موقعیتهای گذشته،
• هر چند، پرده ای از آسمان و دریا
• دیوار حافظه ام را
• تزیین کرده است،
• آن قایق زمان کودکی و نوجوانی ام،
• دیگر بر آب شناور نیست.
• پرواز مرغ های دریایی
• بالای قایق بر شن نشسته ی ذهنم
• در من نشانه ی کولاک است:
• اینجا حکایت خیزابه ها و ُ موج شکن ها ست!
• مردی که نقش اول بازی را
• هرگز برای خویشتنش ننوشت
• حالا، کنار پنجره ای، با خود
• مشغول صرف قهوه و سرگرم گفتگو
• در یک جهان موازی است.
شیوا
چرا اینهمه عکس؟
چرا اینهمه عکس؟
• بله شعرهای شما زیبا ست و به همین خاطر به خودم اجازه می دهم، مطلبی را به این بهانه با شما و به طور موازی با سایت محبوبم اخبار روز مطرح کنم:
• ببینید، اگر یک شعر یا مقاله یا گزارش عکسی بخواهد، باید این عکس یا تصویر بتواند سوژه مطلب نگاشته شده را تقویت کرده و آن را رو بیآورد.
• اگر تمام نشریات و سایت های غیر ایرانی را نگاه کنید، ماجرا از این قرار است.
• و الا عکس یک شاعر در کنار شعرش حتی ممکن است روح شعر را پنهان کند.
• خواننده فوراً متناسب با سن و مشخصات جسمانی نویسنده تصویر و توقعی در ذهنش می سازد که در اثر اوقات با روح شعر نمی خواند و آنرا تحت اشعاع خود قرار می دهد.
• من نمی دانم به چه خاطر برای یک شعر دو خطی باید تمثال شاعر، آن را همراهی کند.
• آیا هدف، انتشار شعر است یا تصویر شاعر؟
• نمی دانم از کی در سایت های فارسی زبان عکس باران کردن نویسندگان و شاعران راه افتاد.
• اما می دانم که این مسئله بصورت مضحک و کمیکی درآمده و اگر هر چه زودتر متوقف شود، به نفع هنر و اندیشه خواهد بود.
• امیدوارم اخبار روز در این مورد اولین حرکت کننده باشد.
میم نون
متا انتقاد
متا انتقاد
1
• اولا با پوزش پیشاپیش، دلم می خواهد از حضرت شیوا بپرسم که چرا انتقاد قابل بحث خود را طی مقاله ای و یا طی ایمیلی مستقیما با مدیریت «سایت محبوب» خویش مطرح نمی کنند و شعر شاعری را بهانه قرار می دهند؟
2
• ثانیا چرا خواننده شعر نباید با خالق شعر آشنا شود و احیانا اگر برای سن و سال انسان ها تره خرد کرد، با سن و سال شان نیز؟
3
• وقتی از پریس هیلتون و کلاودیا شفر و از هر فوتبالیست هپیلی هپوئی میلیون ها عکس و فیلم و کارت و مصاحبه و غیره تولید و توزیع می شود، مگر با درج عکسی از شاعری بالای شعرش آسمان بر زمین می آید؟
4
• به چه دلیل عقل پسندی درج عکسی از شاعری مضحک و کمیک می گردد و هنر و اندیشه را به خطر می اندازد، ولی انتشار عکس میلیاردها زن و مرد برهنه در مجلات متنوع معمولی و انترنتی و فیلم های سکسی تهوع آور و انسانیت ستیز و فرهنگ سوز خطری برای هنر و اندیشه محسوب نمی شود؟
5
• آیا حضرت شیوا انتقادی هم به انتشار عکس های متنوع هموطن شان «خودشیفته» به مجله مادام فیگارو و یا هر چه نامش باشد، ارسال کرده اند و یا برای این کار بهانه ای نبوده؟
6
• سؤال آخر اینکه از کی تا حالا کیفیت شعر را با تعداد واژه های آن، با کوتاهی و بلندی آن می سنجند و نه با توجه به محتوای هنری و فکری آن؟
• کسی که نگران «هنر و اندیشه» کذائی باشد، حتما باید بداند که در دیالک تیک کمیت و کیفیت، نقش تعیین کننده از آن کیفیت است:
• این را حتی شیخ شیراز می دانست:
اسب تازی اگر گر ضعیف بود
باز هم از طویله ای خر به!
باز هم از طویله ای خر به!
با پوزش مجدد از حضرت شیوا
ویرایش شعر و متن از دایرة المعارف روشنگری است!
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر