۱۳۹۰ اسفند ۱, دوشنبه

سیری در متد فکری و تئوری های آقای رضا فانی یزدی (1)

خشونت یا مبارزه مسالمت آمیز مدنی؟
کدام یک بیشتر متضمن دستیابی به دمکراسی است؟
اخبار روز:
www.akhbar-rooz.com

تحلیل واره ای از
میم نون


• آقای فانی یزدی یکی از صاحب نظران اوپوزیسیون ایران اند و بی شباهت به خیلی از آنها، علاوه بر زبانی سخنگو و سیمائی کاریسماتیک، گوشی برای شنیدن و چه بسا توان تأمل روی شنوده ها و هرازگاهی آمادگی به خطر و پاسخ به نظرات صاحب نظر جسور و گستاخ دارند.

• ما تئوری اجتماعی و متد تحلیل ایشان را نه به عنوان تئوری و متد بیگانه ای، بلکه بیشتر و قبل از همه به عنوان تئوری و متد برادری مورد تأمل و تحلیل اوبژکتیف قرار خواهیم داد.


• عدم شناخت ما از بیوگرافی و حال و روز ایشان باید عینیت برخورد ما را تضمین کند و سوبژکتیویته لگامستیز ما را مهار.


• ما مفاهیم و احکامی را از این نوشته ایشان مورد تأمل قرار خواهیم داد، به امید به محک خوردن نظرات مان و تصحیح، تعمیق و یا حتی رد آنها.

سرتیتر اول
خشونت یا مبارزه مسالمت آمیز مدنی؟

• سرتیتر مقاله آقای فانی یزدی ـ
بلحاظ متد فکری ـ سرتیتری علنا جانبدار است:
• یا خشونت و یا مسالمت!

• این شیوه برخورد را هم ایدئالیست های غول آسائی از جنس هگل و هم ماتریالیست های پرولتاریا از قبیل مارکس و انگلس و لنین، متد متافیزیکی (ضد دیالک تیکی) نام داده اند و در مقابل منادیان آن ـ بی اعتنا به نیات و جایگاه اجتماعی و طبقاتی شان ـ سنگر کنده اند و همه را از دم، زیر آتش خروشان انتقاد ویرانگر خویش گرفته اند.

• متد فکری برای مدافعان پیشرفت اجتماعی مسئله حیاتی ـ مماتی و تعیین کننده بوده است.


• حال این سؤال بسان جن کوچکی در کله برمی خیزد و خود را به در و دیوار ذهن می کوبد که چگونه می توان با اطمینانی خارائین، به تمیز متدها نایل آمد؟

• برای تمیز متدها باید به دیالک تیک وارگی (دیالک تیکیت) هستی در کلیت آن تمکین کرد.

• کسی که مثلا دیالک تیک عینی فرم و محتوا را تخریب کند و در کله خود، میان فرم و محتوا دیوار ستبر نفوذناپذیری برپا دارد و عملا به عمده کردن یکی از دو قطب، کمر بندد، یعنی به عنوان مثال، یا فرم و یا محتوا بگوید، متد فکری و تحلیلی چنین کسی را متد متافیزیکی و یا ضد دیالک تیکی می نامند.


• با طناب این متد نمی توان به چاه تحلیل اندر شد و در چاه نماند و دنباله روان خود را به چاه نیانداخت.


• اعلام شعار «یا خشونت و یا مسالمت» فرقی با اعلام شعار یا فرم یا محتوا ندارد.

• چرا؟


• زیرا در هر دو مورد دیالک تیکیت هستی تخریب می شود، نادیده گرفته می شود و عملا انکار می شود.

• زیرا چیزها، پدیده ها و سیستم ها همواره و بدون استثناء، دیالک تیکی از فرم و محتوا، قهر و آشتی، به قول آقای فانی یزدی، خشونت و مسالمت اند و لاعیر.
• هیچ قدر قدرت قلدری از جن و انس و ملک و حتی خدا نمی تواند محتوائی بی فرم و یا فرمی بی محتوا بیابد و یا بسازد.
• حتی خود خدا، یعنی انتزاع انتزاعات، بلافاصله قطب دیالک تیکی خود را پدید می آورد و ابلیس می نامد.
• تا مبادا دیالک تیکیت هستی لطمه ببیند.

سرتیتر دوم
کدام یک بیشتر متضمن دستیابی به دموکراسی است؟

آقای فانی یزدی پس از تخریب پیوند دیالک تیکی قهر و آشتی (خشونت و مسالمت) کارآئی و مؤثریت آندو را در زمنیه نیل به دموکراسی، موضوع بررسی خویش قرار می دهند.

• اینجا نیز متد فکری متافیزیکی ایشان عیان و عریان می گردد:

• کدامیک ضامن نیل به دموکراسی است؟

• این بدان معنی است که یا قهر راه رستگاری است و یا آشتی!
• این بدان معنی است که قهر و آشتی دوئالیسمی آهنین با یکدیگر تشکیل می دهند:
• دوئالیسمی از جنس الله و ابلیس!

امیر پرویز پویان

• وقتی چند دهه قبل، جوان شوریده ای شعار «جنگ مسلحانه و رد تئوری بقا» را بر زبان راند، او نیز با همین طناب متافیزیکی به چاه تحلیل مسائل اجتماعی اندر شد و صدها تن از شوریدگان دیگر را به همراه برد.

• فرق او با آقای فانی یزدی نه بلحاظ متد فکری، بلکه بلحاظ عمده کردن قطب دیالک تیکی بود:

• اگر
آقای فانی یزدی، آشتی را در دیالک تیک قهر و آشتی عمده و مطلق می کنند، امیر پرویز پویان قهر را، به زبان ایشان «جنگ مسلحانه» کذائی را مطلق می کردند.

و گرنه، متد فکری هر دو متافیزیکی است.
ادامه دارد

۲ نظر:

  1. در سمت راست صفحه وبلاگ لیست بقیه مطلب نشان داده می شود:

    http://hadgarie.blogspot.de/2012/02/2_22.html

    http://hadgarie.blogspot.de/2012/02/3_26.html

    پاسخحذف