پروفسور دکتر گئورگ کلاوس
برگردان
شین میم شین
۱
· ارگانیسم یک کلمه یونانی است.
۲
· ارگانیسم به سیستمی اطلاق می شود که خودتنظیمگر، خودسازمانده، خودتعمیرگر، خودبازتولیدگر باشد و عناصر متشکله اش از پروتئین ها و اسیدهای نوکلئینی تشکیل یافته باشند.
۳
· مفهوم «ارگانیسم» ـ در معنی کنونی اش ـ در چالش فکری میان مکانیسیسم و فرقه های مختلف ویتالیسم پدید آمده است:
الف
مکانیسیسم
۱
· مکانیسیسم قرن هفدهم و هجدهم، ارگانیسم را به مثابه ماشینی بغرنج تعریف می کرد که برای درک و فهم کامل شیوه عملش باید به شناخت عناصر و یا بخش ها و روابط مکانیکی میان آنها نایل آمد.
۲
· این تئوری دست پخت دکارت بوده و سنگپایه مفهوم علمی ارگانیسم را تشکیل می دهد.
۳
· اینجا ارگانیسم صریحا به مثابه یک اوبژکت طبیعی و قابل پژوهش علمی تلقی می شود.
۴
رنه دکارت
(۱۵۹۶ ـ ۱۶۵۰)
فیلسوف، ریاضی دان و عالم علوم طبیعی
از مؤسسین راسیونالیسم مدرن عصر جدید آغازین
تفکر راسیونالیستی او را کارتزیانیسم نیز می نامند.
· یاتروفیزیک به پیروی از دکارت، به آناتومی و پژوهش کردوکار عضلانی و روندهای مکانیکی در جسم به طور کلی می پرداخت.
· (سنرت، بورلی، بلینی، باقلیوی)
۵
· یاتروشیمی جذب و دفع را به مثابه حرکت کورپوسکولار مکانیکی تلقی می کرد.
· (دلابو، مایوف، ویلیس)
۶
ژولیان لامتری
(۱۷۰۹ ـ ۱۷۵۱)
· لامتری نه فقط ارگانیسم حیوانی، بلکه ارگانیسم انسانی را نیز ماشینی قلمداد می کرد.
۷
· یاتروفیزیک، یاتروشیمی و لامتری علم مکانیک را برای بررسی روندهای ارگانیسمی مورد استفاده قرار می دادند.
· (یاتروفیزیک به آموزه پزشکی در قرن هفدهم اطلاق می شود که روندهای حیاتی و تغییرات حاصله در بدن به سبب بیماری ها را ناشی از روندهای فیزیکی و مکانیکی می دانست و برای تحت تأثیر قرار دادن آنها وسایل و طرق فیزیکی و مکانیکی را لازم می دانست.
· یاتروشیمی به آموزه پزشکی در قرن هفدهم اطلاق می شود که روندهای حیاتی و تغییرات حاصله در بدن به سبب بیماری ها را ناشی از روندها و واکنش های شیمیائی می دانست و برای تحت تأثیر قرار دادن آنها وسایل و طرق شیمیائی را لازم می دانست. مترجم)
ب
ویتالیسم
۱
· ویتالیسم قدیم با خلاصه کردن ارگانیسم در مکانیسیسم صرف به مخالفت برمی خیزد.
۲
· ویتالیسم با این حربه به میدان می آید که هدفمندی و خودکوشی خاص ارگانیسم را نمی توان از طرق مکانیکی توضیح داد.
۳
· ویتالیسم اگرچه ارگانیسم را به مثابه مکانیسم در نظر می گیرد، ولی بر آن بوده که این مکانیسم به وسیله اصل ازلی غیرمادی اداره می شود.
۴
· ویتالیسم نیز همانند مکانیسیسم ارگانیسم را به مثابه ماشینی در نظر می گیرد.
۵
· از این رو می توان گفت که ویتالیسم، خود نیز به مکانیسیسم تعلق دارد.
۶
· ویتالیسم اما بر آن بوده که سرشت ماشینی ارگانیسم به وسیله یک اصل غیرمادی، به وسیله یک مکانیسین به کار انداخته می شود.
۷
· تئوری ماشینی ارگانیسم و نظریات ویتالیستی مخالف آن علیرغم تحولاتی که از سر گذرانده اند، تا عصر کنونی هرگز دست از تکرار مکرر مواضع اصلی خویش برنداشته اند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر