۸۲
· محتوای
تعلیمات اجتماعی نئوتومیستی را می توان در سه اصل اجتماعی زیر جمعبندی کرد:
الف
· اصل شخصی
ب
· اصل همبستگی
پ
· اصل مسئولیت پذیری
۸۳
اصل شخصی
۱
· بنا بر اصل شخصی، به مثابه «عالی ترین قانون
اساسی تعلیمات اجتماعی نئوتومیستی، انسان باید حامل، بانی و آماج نهادهای اجتماعی
باشد.
· انسان که طبیعتا باید در همبود با دیگران زندگی
کند.»
· (ماتر ماگسترا، ص ۲۱۹)
۲
· این بدان معنی است که انسان به مثابه شخص از
لحاظ وجود برتر از همبود تلقی می شود و مجموعه عرصه های زندگی همبود (اجتماع) باید
توسط شخص بنا و تنظیم شود.
۳
· شخص انسانی دلیل و آماج جامعه محسوب می شود.
۴
· شخص انسانی به مثابه موجودی تلقی می شود که دارای
طبیعت دوگانه فردی و اجتماعی است:
· «هستی هر شخص انسانی مبتنی است بر دو قطبی بودن
طیعت فردی و اجتماعی آن.
· مبتنی است بر وحدت متعارض فردیت و اجتماعیت به
مثابه عناصر سازنده شخصیت او.
۵
· شخص انسانی به مثابه فرد از قانونمندی طبیعی
بقیه موجودات آزاد است.
۶
· شخص انسانی به مثابه فرد از استقلال و آزادی نظر
و ابتکار عمل برخوردار است.
۷
· فردیت شخص انسانی اما نه فردیتی خودکفا، بلکه فردیتی
همبستر با اجتماعیتی است تا بتواند به برکت همبود به شکوفائی زندگی و حفظ آن نایل آید.
۸
· فردیت و اجتماعیت در انتظام و وابستگی متقابل با
هم قرار دارند و کل واقعیت انسانی را تشکیل می دهند.»
· (فرهگ تئولوژی و کلیسا، ۱۹۶۴، جلد ۹، ص ۹۱۸)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر