پروفسور دکتر مارتین فونتیوس
برگردان
شین میم شین
بخش سوم
تاریخچه دئیسم
1
تاریخچه دئیسم در انگلستان
دیوید هیوم (1711 ـ 1776)
فیلسوف، اقتصاددان و تاریخدان
از نمایندگان برجسته روشنگری انگلستان
از اقتصاددان ما قبل اقتصاد کلاسیک
معلم کانت و از دوستان و همفکران آدام اسمیث
1
·
نمایندگان دئیسم در انگلستان با قاطعیت و پیگیری عظیمی ستون فقرات آموزش مسیحی را در هم شکستند.
2
·
آنها دگم هائی از قبیل معصیت حوا
و آدم، معجزه، غیبگوئی، روز رستاخیز
و بطورکلی تار و پود دین و یا مذهب وحی را متلاشی کردند.
3
·
آثار اصلی دئیست های انگلیسی
به شرح زیر بوده اند:
الف
جان
لاک
بی
پایگی مسیحیت (1695)
ب
تولاند
بی
محتوائی مسیحیت (1696)
مسیحیت
نصرانی و یا یهودی، جنتیل و ماهومتان (1713)
ت
کولینس
بررسی
آزاد اندیشی (1724)
بررسی
دلایل و دعاوی مسیحیت (1724)
پ
وولستون
مطالب ششگانه راجع به اعجاز منجی ما (1727 ـ 1729)
ث
تیندال
مسیحیت
به سن و سال خلقت (1730)
ج
پطر انت
رستاخیز عیسی (1744)
ماوراء
الطبیعه (1747)
تاریخچه
و خصلت پل (پاول) مقدس (1749)
ح
هیوم
تاریخ طبیعی مذهب (1757)
4
·
اثرهیوم
(معلم کانت) تحت عنوان «تاریخ
طبیعی مذهب» (1757 میلادی) به معنی پایان دئیسم
انگلیسی است.
5
·
بدین طریق، پل موجود میان علم و دین در هم شکسته می شود.
6
·
آنگاه دین و یا مذهب تنها بمثابه ایمان
و نه بمثابه دانش امکان پذیر اعلام می شود.
·
در نتیجه، فاتحه مفهوم عقلی
خدا و ایده دئیستی مذهب طبیعی خوانده می شود.
7
·
بینش تاریخی ژرفکاو هیوم
در می یابد که توسعه
مذهبی مدیون توسعه
اجتماعی است.
8
·
نه، روی برتافتن از دین و یا مذهب عادی آغازین، بلکه انیمیسم، چند خدائی و تک خدائی، مراحل واقعی تاریخ دین و یا مذهب را تشکیل می دهند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر