۱۳۹۴ شهریور ۱۲, پنجشنبه

دئیسم (5)


 پروفسور دکتر مارتین فونتیوس
برگردان شین میم شین

بخش سوم
تاریخچه دئیسم

1
تاریخچه دئیسم در انگلستان

 دیوید هیوم (1711 ـ 1776)
فیلسوف، اقتصاددان و تاریخدان
از نمایندگان برجسته روشنگری انگلستان
از اقتصاددان ما قبل اقتصاد کلاسیک
معلم کانت و از دوستان و همفکران آدام اسمیث

1
·        نمایندگان دئیسم در انگلستان با قاطعیت و پیگیری عظیمی ستون فقرات آموزش مسیحی را در هم شکستند.

2
·        آنها دگم هائی از قبیل معصیت حوا و آدم، معجزه، غیبگوئی، روز رستاخیز و بطورکلی تار و پود  دین و یا مذهب وحی را متلاشی کردند.

3
·        آثار اصلی دئیست های انگلیسی به شرح زیر بوده اند:

الف
 جان لاک
بی پایگی مسیحیت (1695)  

ب
 تولاند
بی محتوائی مسیحیت (1696)  
مسیحیت نصرانی و یا یهودی، جنتیل و ماهومتان (1713)  

ت
کولینس
بررسی آزاد اندیشی (1724)  
بررسی دلایل و دعاوی مسیحیت (1724)  

پ
وولستون
مطالب ششگانه راجع به اعجاز منجی ما (1727 ـ 1729)  

ث
تیندال
مسیحیت به سن و سال خلقت (1730)  

ج
 پطر انت
رستاخیز عیسی (1744)  
ماوراء الطبیعه (1747)  
تاریخچه و خصلت پل (پاول)  مقدس (1749)  

ح
هیوم
تاریخ طبیعی مذهب (1757)  

4
·        اثرهیوم (معلم کانت) تحت عنوان «تاریخ طبیعی مذهب» (1757 میلادی) به معنی پایان دئیسم انگلیسی است.

5
·        بدین طریق، پل موجود میان علم و دین در هم شکسته می شود.

6
·        آنگاه دین و یا مذهب تنها بمثابه ایمان و نه بمثابه دانش امکان پذیر اعلام می شود.
·        در نتیجه، فاتحه مفهوم عقلی خدا و ایده دئیستی مذهب طبیعی خوانده می شود.

7
·        بینش تاریخی ژرفکاو هیوم در می یابد که توسعه مذهبی مدیون توسعه اجتماعی است.

8
·        نه،  روی برتافتن از دین و یا مذهب عادی آغازین، بلکه انیمیسم، چند خدائی و تک خدائی، مراحل واقعی تاریخ دین و یا مذهب را تشکیل می دهند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر