۱۳۹۳ بهمن ۱۵, چهارشنبه

حکم

اثری از مجید افسر
گئورگ کلاوس (1912 ـ 1974)  
استاد دانشگاه، فیلسوف و شطرنجباز آلمانی
عضور حزب کمونیست آلمان
دو سال زندان نورنبرگ و سه سال اردوگاه داخائو
رئیس بخش فلسفه در آکادمی علوم آلمان دموکراتیک
متخصص سیبرنتیک

پروفسور دکتر گئورگ کلاوس
برگردان شین میم شین

·        هر حکم عبارت است از ساخت منطقی ئی که واقعیت امری را منعکس می کند.

1
·        برخلاف مفاهیم که انعکاس چیزها، خواص و روابط مشخص اند، احکام بیانگر آنند که برخی چیزها حاوی برخی از خواص اند و میان آنها رابطه معینی وجود دارد.

2
·        اگر حکمی انعکاس درستی از چیزی باشد و حاکی از آن باشد که آن چیز حاوی خواص معینی است و اگر این چیز بلحاظ  عینی، حاوی خواص یاد شده باشد، آنگاه می گوییم که این حکم حقیقی و درست است و در غیر این صورت باطل و نادرست خواهد بود.

3
·        اگر ما رابطه میان چیز، خاصیت، مناسبت و مفهوم را از سوئی و رابطه میان واقعیت امر و حکم را از سوی دیگر مورد تحلیل قرار دهیم، آنگاه روشن خواهد شد که ما تنها صحت و سقم یک حکم را می توانیم تعیین کنیم و نه صحت و سقم یک مفهوم را.
·        (اگرچه هر از گاهی ادعای دیگری در این مورد به گوش می رسد.)

4
·        اگرچه مفهوم، یک انعکاس است، ولی مناسبت انعکاس با مناسبت حقیقت یکسان نیستند.

5
·        باید توجه داشت که هر حکمی در جامه جمله عرض اندام می کند و جمله فرم وجودی  ـ زبانی حکم را تشکیل می دهد.

6
·        حکم واحدی می تواند در جملات مختلفی بیان شود.

·        (به همان سان که محتوای واحدی در فرم های مختلف. مترجم)  

7
·        برای تعیین درونمایه جملات ادا شده در زبان محاوره ای و یا علمی باید به تحلیل منطقی آنها اقدام کرد.

8
·        درونمایه منطقی جملات محاوره ای وقتی به بهترین وجه نمایان می گردد که جملات یاد شده بطور سمبلیک نشان داده شوند.

9
·        برای استدلال منطقی دقیق و برای دور انداختن پیش شرط های زاید به هنگام  استنتاج منطقی و غیره چنین نشان دادن سمبلیک بکمک ابزارهای منطق مدرن ضرورت حتمی دارد.

10
·        بنابرین حکم منطقی را نباید با جمله دستور زبانی عوضی گرفت.

11
·        حکم منطقی را با قضاوت هم نباید عوضی گرفت.

12
·        قضاوت عبارت از تأیید و یا تکذیب یک حکم است.

13
·        بنابرین، قضاوت نه یک پدیده منطقی، بلکه عمدتا یک پدیده پسیکولوژیکی است.

·        مراجعه کنید به قضاوت در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر