پروفسور
گونتر کروبر
برگردان
شین میم شین
II
تضاد
در فلسفه اسکولاستیک آغازین
1
·
دراسکولاستیک
از«قانون تناقض ممنوع» (ارسطو) تعبیر متافیزیکی انجام می گیرد:
·
چیزها نباید دارای
خواص متضاد حتی در زمان های مختلف و ازنقطه نظرهای مختلف باشند.
·
«قانون تناقض ممنوع»
نشانگر یک ماهیت تغییرناپذیر است و حرکت
علت ماورای مادی (الهی) دارد.
·
(قانون تناقض ممنوع
یکی از قوانین منطق صوری است که ارسطو فرمولبندی کرده است و بنا بر آن احکام متناقض نمی توانند حقیقی باشند.
·
قانون تناقض ممنوع در منطق حکمی چنین تعریف می شود:
1
·
«حکم الف و نفی
آن نمی توانند هر دو ـ همزمان ـ حقیقی باشند.»
·
(احکام
«سیب میوه است» و «سیب میوه نیست»، هر دو نمی توانند همزمان انعکاس درست سیب
باشند، یعنی حقیقی باشند.)
2
·
قانون تناقض ممنوع را اما نمی توان تنها
بکمک منطق صوری اثبات کرد.
3
·
ارسطو در اثبات ماهیتا ماتریالیستی قانون
تناقض ممنوع در رابطه با واقعیت عینی اعلام می کند که یک چیز نمی تواند در آن واحد و از نظر واحد صفتی را داشته باشد و
نداشته باشد.
·
(ارسطو متافیزیک 3، ب 1005)
3
·
در واقعیت عینی هم موردی پیش
نمی آید، که چیزی خاصیت معینی را در آن واحد،
هم داشته باشد و هم نداشته باشد، هم در رابطه معینی نسبت به چیزهای دیگر قرار
داشته باشد و هم قرار نداشته باشد.
·
به عبارت دیگر، در واقعیت عینی
تناقضات منطقی وجود ندارند.
4
·
از این رو تفکری که حاوی تناقضات منطقی باشد، نمی تواند انعکاس درست واقعیت عینی باشد، یعنی حقیقی باشد.
5
·
تفسیر متافیزیکی
از قانون تناقض ممنوع، در فرمولبندی ارسطو، «در آن واحد» و
«از نظر واحد» را نادیده می گیرد و یا آنها را
عمدا پرده پوشی می کند. مترجم)
III
تضاد
در فلسفه اسکولاستیک واپسین
یوهانس بوریدان (1300 ـ 1358)
از فلاسفه، فیزیکدانان و منطقیون اسکولاستیک واپسین
·
در اسکولاستیک
واپسین، برعکس، به سبب علایق نوزاد نسبت به علوم طبیعی، مسئله وجود واقعی تضادها دو باره به میدان می آید و در «تئوری محرکه درونی» بوریدان که علت حرکت زمینی و آسمانی را نتیجه برون آئی تضاد واقعا موجود میان محرکه درونی (تکانه، ارتعاش) و
مقاومت (هوا) می داند، مطرح می گردد.
1
تضاد
در طبیعتفلسفه
امپدوکلس
(495 ـ 435 ق. م.)
از فلاسفه پیشاسقراطی
سیاستمدار، خطیب و شاعر
·
در «طبیعتفلسفه»
ایتالیا، درقرن شانزدهم میلادی، به پیروی از افکار هراکلیت
و امپدوکلس در زمینه ی به تأثیر متقابل
اجسام بر یکدیگر و تقابل واقعی و «مبارزه» لاینقطع، اضداد
زیرین از سوی فراکاسترو، کاردانوس، تلستوس و غیره
مطرح می گردند:
1
·
تقابل واقعی و «مبارزه» لاینقطع میان انبساط و انقباض
2
·
تقابل واقعی و «مبارزه» لاینقطع میان ترقیق و تغلیظ
3
·
تقابل واقعی و «مبارزه» لاینقطع میان جاذبه و دافعه
4
·
تقابل واقعی و «مبارزه» لاینقطع میان علاقه و نفرت
5
·
تقابل واقعی و «مبارزه» لاینقطع میان گرما و سرما
·
و غیره.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر