پروفسور
دکتر گونتر کروبر
برگردان
شین میم شین
·
اسکولاستیک قرون وسطی، به پیروی از ارسطو و با عمده کردن ناپیگیری های ایدئالیستی او در
درک تعین مندی گرائی، به انکار تعین مندی گرائی علی و
به ترویج تله ئولوژی (غایت مندی) مذهبی
معینی می پردازد.
·
مراجعه کنید به تله ئولوژی (غایت مندی) در تارنمای دایرة
المعارف روشنگری
6
تعین مندی گرائی در
فلسفه دوره گذار ازقرون وسطی به عصر جدید
نیکولاس کوزانوس (1401 ـ 1464)
فیلسوف، تئولوگ، ریاضی دان، کاردینال
از نخستین
هومانیست های آلمانی
در دوره گذار از قرون وسطی واپسین به عصر جدید آغازین
·
فلسفه دوره گذار از قرون وسطی به عصر جدید (کوزانوس، جوردانو برونو) هم پیوند علی عینی و هم تحقق
اهداف و آماج های از قبل موجودِ ناشی از اراده الهی در طبیعت را صادق می داند.
·
با توسعه علوم در قرون شانزدهم و هفدهم تفکر تله ئولوژیکی (تفکر مبتنی بر غایت مندی) رفته رفته از
عرصه بدر رانده می شود و در بسیاری از عرصه های علوم، اغلب و آشکارا توضیح پدیده
های طبیعی بکمک علل طبیعی و کشف قوانین
عینی حاکم بر حوادث طبیعی توصیه می شود.
·
دستاوردهای این دوره به شرح زیر بوده اند:
1
·
کشفیات بزرگ گالیله
2
·
روی بر گرداندن از گمانورزی و حدس کیمیاگرانه
(الشیمیستی) و روی آوردن به مبانی آغازین شیمی علمی
3
فیلیپوس
تئوفراستوس بمبست فون هوهین هایم
معروف به پاراسلسوس (1493 ـ 1541)
دانشمند سوئیسی همه جانبه با آثار همه جانبه
مداوای موفقیت آمیز او افسانه وار بود
مؤلف آثار بیشمار که عمدتا پس از مرگ او منتشر می شوند
·
مخالفت پاراسلسوس با خرافه کلیسا، مبنی بر این که گویا
بیماری ها مجازات الهی اند و روی آوردن به علم پزشکی مبتنی بر تجارب طبیعی و مبتنی
بر بررسی پیوندهای مشخص.
4
باروخ اسپینوزا
·
در فلسفه فرانسیس بیکن، هیوم،
دکارت و اسپینوزا برای توضیح پدیده های طبیعی، دیگر کسی دست بدامن مشیت الهی نمی شود، بلکه علل طبیعی به خدمت گرفته می
شوند.
·
به نظر فلاسفه یاد شده، دانش واقعی در شناخت علل مادی پدیده ها نهفته است.
5
کوپرنیک،
کپلر، گالیله و نیوتون
·
در این دوره و همچنین در دوره بعد، یعنی در قرن هجدهم،
علم مکانیک رشد چشمگیری می یابد.
·
کپلر، گالیله و بویژه نیوتون سیستم
نظری جدیدی را بوجود می آورند که بر مبنای آن حرکت و تأثیر متقابل مکانیکی اجسام
موجود در پیرامون انسان ها بدرستی توصیف می شود، با اتکا به محاسبه ریاضی، حتی
مدار حرکت کرات آسمانی تعیین می شود و مورد پیشگوئی قرار می گیرد، بدون اینکه کسی
اشاره ای حتی به علل ماورای طبیعی و الهی و یا اصول غیرمادی بکند.
6
·
مکانیک کلاسیک تجسم مادی علم بطور کلی می شود و درک طبیعت بر
مبنای قوانین اساسی آن صورت می پذیرد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر