۱۳۹۳ خرداد ۸, پنجشنبه

سیری در حماسه داد (92)


اثری از فرج الله میزانی (جوانشیر)
(از قربانیان قتل عام زندانیان سیاسی در سال 1367)
سرچشمه
 راه توده  
ویرایش از شین میم شین

فصل هفتم
مفهوم «نژاد» در شاهنامه

2
نژاد در مناسبات طبقاتی

·        نظام دودمانی تحت تاثیر تقسیم جامعه به طبقات اجتماعی فرو می پاشد.

1
·        تضادهای طبقاتی در دودمان ها رخنه می کنند.

2
·        دودمان ها بسته به جایگاهی که در نظام طبقاتی احراز می کنند، برتر و یا پست تر شمرده می شوند و به این معنا نژاد مهتر و نژاد کهتر پدید می آید.

3
·        تقسیم طبقاتی دودمان ها و نژاد ها در سراسر  شاهنامه احساس می شود.

4
·        اما در عهد پهلوانی که به نظام دودمانی نزدیکتر است، برتری نژاد ها- دودمان ها- بیشتر به خاطر بزرگواری، مردانگی و خدمتی است که به داد در مبارزه داد با بیداد می کنند.

5
·        رنگ طبقاتی نژاد اما رفته رفته فزونتر می گردد و در زمان ساسانیان به اوج می رسد.

6
·        وقتی شیده ـ پسر افراسیاب ـ به میدان جنگ می آید و هماورد می طلبد، کیخسرو خودش آماده مقابله با او می شود.
·        برای اینکه شیده از نژاد فریدون و بزرگ زاده است و به جنگ با پهلوانانی که از دوده های کهتر باشند، تن در نمی دهد.

7
·        کیخسرو به پهلوانانش می گوید:

همان با شما او نیاید به جنگ
ز فـرّ و نـژاد خود آیدش ننگ

8
·        قباد را ایرانیان به کین خواهی سوفزا از شاهی بر می دارند و توجهی به نژادش ندارند:

چو آگاهی آمد به ایـرانیـــان
که آن پیلتن را سر آمد زمان
...
به آهـن ببـســتنـد پای قبــاد
ز فـرّ و نـژادش نکـردند یاد

9
·        به این معنا ترکیب هایی نظیر «فرخ نژاد»، «نژاد بزرگ»، «نژاد سران»، «مهتر نژاد» در شاهنامه فراوان آمده است.

10
·        کسری نوشیروان که مبارزه طبقاتی در زمان او شدیدتر و خود او به حفظ امتیازات طبقاتی اشراف کمر بسته تر است، می خواهد زن از چین بگیرد، به شرطی که حتما دختر خاقان باشد.
·        او حاضر به ازدواج با دختران حتی زیباتر ولی متعلق به طبقات اجتماعی پائینتر نمی شود.

11
·        به فرستاده اش می گوید که در پشت پرده ی خاقان، دختر زیبا و با فر و افسر بسیار است.
·        امّا
پرســـتار زاده نـیـــاید به کار
اگر چنـد باشـد پدر شـــــهریار

نگر تا کدام است با شـرم و داد
به مادر که دارد ز خاتون نژاد

12
·        به عبارت دیگر، کسری اصرار دارد که هم طرف پدر و هم طرف مادر از طبقات ممتاز و شاهزاده باشند.

13
·        در بخش ساسانی شاهنامه، اصطلاح «رومی نژاد» بسیار آمده، ولی حدود و ثغور آن هنوز کاملا مشخص و به معنای رومی در قبال ایرانی نیست.
·        اگر چه به هر صورت تفاوت قومی را بیان می کند و رومی را از ایرانی جدا می سازد.

14
·        از این زمان به بعد، رفته رفته نژاد هم به معنای دودمان و تخمه، هم معرف طبقه و قشر اجتماعی و هم به معنای قوم می آید و هر سه در هم می آمیزند.
·        معنای نژاد در شاهنامه از این قرار است.

15
·        در هیچ جای شاهنامه، نژاد ایرانی به عنوان نژاد برتر در مقابل نژاد غیر ایرانی به عنوان نژاد پست تر قرار نمی گیرد.

16
·        ادعاهایی از این نوع که گویا فردوسی نژاد ایرانی را برتر و... زیباتر و... می دانسته، همه از دم توهم است.
·        توهمی متأثر از «نبرد من» اثر آدولف هیتلر و تبلیغات دربار پهلوی که به زور می خواهند خود را به فردوسی و شاهنامه پیوند زنند.

17
·        فردوسی از چنین مقایسه «ملی» و قومی بری است و هر بار هم که مقایسه ای پیش می آید، به جانبداری از  حق می پردازد و حقیقت را بر زبان می راند.

18
·        مثلا این ادعا که گویا دانشمندان ایرانی از دانشمندان جهان برترند، ادعائی تمسخر امیز است.
·        فردوسی هرگز چنین ادعایی نداشته سان.
·        بلکه درست، برعکس.
·        هربار که نیازی به دانشمندان (ستاره شماران، پزشکان و غیره)  می افتد، دنبال دانشمندان هند و روم و چین می روند.

19
·        فردوسی، بارها و بارها که سخن از تازیان و رومیان و ترکان و هندوان و چینیان است، زیبایی آنها را می ستاید.

20
·        اکثریت قریب به اتفاق عشق ها و مناسبات زن و مرد در شاهنامه، میان دو قوم است:
·        یکی ایرانی و دیگری غیر ایرانی

21
·        و فردوسی همواره از زیبایی، خردمندی و بزرگ منشی زنانی که به معنای امروزی از نژاد دیگرند، با سخاوت تمام تمجید می کند.

22
·        ما در بحث از تخمه شاهی به آمیزش نژادها اشاره کردیم و گفتیم که پهلوانان و شاهان دادگر ایران معمولا نژاد دوگانه داشته اند.

23
·        در بررسی زن و عشق در شاهنامه نیز خواهیم دید که فردوسی چگونه زیبایی نژاد های غیر ایرانی را مورد ستایش قرار می دهد.

24
·        کسانی که امروز به فردوسی نسبت نژاد پرستی می دهند، به او و اثر جاودانش خیانت می ورزند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر