۱۳۹۳ اردیبهشت ۲۴, چهارشنبه

تجربی و نظری (امپیریکی و تئوریکی) (4)

 
پروفسور دکتر گونتر کروبر
برگردان شین میم شین

7
·        گذار از دانش تجربی  به تئوری را نباید بمثابه  جمع و یا ترکیب ساده دانش تجربی تصور کرد.
·        پیش شرط شناخت روابط ضرور و قانونمند، قبل از همه عبارت است از انجام عملیات انتزاعی که ماهیت ابژکت ها،  روندها و غیره مورد نظر را منعکس می کنند.

8
·        اما دانش تجربی و حتی دانش تعمیم یافته بکمک استنتاج، برعکس، همیشه فقط قادر به تشخیص وابستگی های تجربی است که صفت قانونمند را نمی توان به آنها اطلاق کرد.
·        «دانش تجربی حاصل از مشاهده هرگز نمی تواند به تنهائی برای اثبات ضرورت (جبر)  کفایت کند.»
·        (کلیات مارکس و انگلس، جلد 20 ، ص 497 ) 

9
·        و لذا معایب و نواقص اصلی تجربه گرائی ماتریالیستی و روش استنتاج (ایندوکسیونیسم) مبتنی بر آن به شرح زیر اند:

الف
·        مطلق کردن متد استنتاجی بمثابه متد اصلی علوم طبیعی  

ب
·        مطلق کردن متد استنتاجی بمثابه تنها متدی که گذار از دانش تجربی به تئوری را امکان پذیر می سازد.

 VI
فرق تجربه گرائی ماتریالیستی و ایدئالیستی
در رابطه با تجربی ـ نظری

1
·        تجربه گرائی ماتریالیستی راه اثبات دانش عام و نظری را جستجو می کرد.

2
·        تجربه گرائی ایدئالیستی مشخصه اش کم بها دادن به سطح علمی نظری بود.

3
·        برنامه تجربه گرائی ایدئالیستی، خلاصه کردن دانش نظری در دانش تجربی بود.

4
·        علاوه بر این، منشاء دانش تجربی را تنها در دانش تجربی بی واسطه، در احساس ها و دریافت های سوبژکتیف (ذهنی) می دانست.

5
 دیوید هیوم (1711 ـ 1776)
فیلسوف، اقتصاددان و تاریخدان
از نمایندگان برجسته روشنگری انگلستان
از اقتصاددان ما قبل اقتصاد کلاسیک
معلم کانت و از دوستان و همفکران آدام اسمیث

·        از این رو، بنظر هیوم مفاهیم و ایده های عام، تصورات، ضرورت ها و قانونمندی های طبیعی از تداعی احساس ها و دریافت های سوبژکتیف (ذهنی) نشئت می گیرند.

ادامه دارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر