پروفسور
دکتر گونتر کروبر
برگردان
شین میم شین
7
·
گذار از دانش تجربی به تئوری را نباید بمثابه جمع و یا ترکیب ساده دانش تجربی تصور کرد.
·
پیش شرط شناخت روابط ضرور و قانونمند، قبل از همه عبارت
است از انجام عملیات انتزاعی که ماهیت ابژکت ها،
روندها و غیره مورد نظر را منعکس می کنند.
8
·
اما دانش تجربی و حتی دانش تعمیم یافته بکمک استنتاج،
برعکس، همیشه فقط قادر به تشخیص وابستگی های تجربی است که صفت قانونمند را نمی
توان به آنها اطلاق کرد.
·
«دانش تجربی حاصل از مشاهده هرگز نمی تواند به تنهائی برای اثبات
ضرورت (جبر) کفایت کند.»
·
(کلیات مارکس و انگلس، جلد 20 ، ص 497 )
9
·
و لذا معایب و نواقص اصلی تجربه گرائی ماتریالیستی و روش
استنتاج (ایندوکسیونیسم) مبتنی بر آن به شرح زیر
اند:
الف
·
مطلق کردن متد استنتاجی بمثابه متد اصلی علوم طبیعی
ب
·
مطلق کردن متد استنتاجی بمثابه تنها متدی که گذار از دانش
تجربی به تئوری را امکان پذیر می سازد.
VI
فرق
تجربه گرائی ماتریالیستی و ایدئالیستی
در
رابطه با تجربی ـ نظری
1
·
تجربه گرائی ماتریالیستی راه اثبات دانش عام و نظری را
جستجو می کرد.
2
·
تجربه گرائی ایدئالیستی مشخصه اش کم بها دادن به سطح
علمی نظری بود.
3
·
برنامه تجربه گرائی ایدئالیستی، خلاصه کردن دانش نظری در
دانش تجربی بود.
4
·
علاوه بر این، منشاء دانش تجربی را تنها در دانش تجربی بی
واسطه، در احساس ها و دریافت های سوبژکتیف (ذهنی) می دانست.
5
دیوید هیوم (1711 ـ 1776)
فیلسوف، اقتصاددان و تاریخدان
از نمایندگان برجسته روشنگری انگلستان
از اقتصاددان ما قبل اقتصاد کلاسیک
معلم کانت و از دوستان و همفکران آدام اسمیث
·
از این رو، بنظر هیوم مفاهیم و ایده های عام، تصورات،
ضرورت ها و قانونمندی های طبیعی از تداعی احساس ها و دریافت های سوبژکتیف (ذهنی)
نشئت می گیرند.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر