۱۳۹۳ اردیبهشت ۲۲, دوشنبه

سیری در شعری از نصرت رحمانی (2)


 سرچشمه:
صفحه فیسبوک
زری مینوئی
دری که کوبه ندارد
کسی نخواهد کوفت
نصرت رحمانی 

میم حجری

 پیشکش به ندا فضلی
دوست دیرین و دردمندمان

ناصر
با اینکه این نوشته هایت را نمی شود بطور قاطع رد کرد،
اما این نکته سنجی هایت خیلی دست و پا گیر است  
با رعایت کردن این نکته ها بعید می دانم شاعران بتوانند خودی نشان دهند تا قابل قبول شما واقع شوند

·        در همین کامنت شما سطح نازل آشنائی تان با تحلیل های ما خودنمائی می کند.

1
·        ما شعری از محمد خلیلی را همین چند هفته قبل تحلیل کرده ایم که از دوستان زری مینوئی است.
·        برای شعر نسبتا کوتاهی حدود 100 صفحه تحلیل نوشته ایم و بینش شاعر را بنا بر بضاعت بینشی خود ستوده ایم.
·        نه به دلایل مصلحتی و یا پراگماتیستی، بلکه به دلایل عینی که در شعر کشف کرده ایم.
·        چگونه می توان ادعا کرد که «بعید می دانم شاعران بتوانند خودی نشان دهند تا قابل قبول شما واقع شوند»؟

2
·        ما بیش از دوهزار صفحه در تحلیل حتی المقدور گلستان و بوستان سعدی منتشر کرده ایم و حیرت فخرانگیز خود را نسبت به بینش دیالک تیکی حکیم قرون وسطی صدها بار در صدها فرم بیان کرده ایم و دار و ندار ناچیز معرفتی ـ نظری خود بخشا مدیون او هستیم.
·        چگونه می توان ادعا کرد که «بعید می دانم شاعران بتوانند خودی نشان دهند تا قابل قبول شما واقع شوند»؟

3
·        ما حداقل هزار صفحه در تحلیل اشعار سیاوش کسرائی منتشر کرده ایم.
·        در اکثر این تحلیل ها هم از ایشان آموخته ایم و هم آموزش از ایشان را توصیه کرده ایم و هم به ستایش از بینش ماتریالیستی ـ دیالک تیکی بی نظیر ایشان پرداخته ایم.
·        چگونه می توان ادعا کرد که «بعید می دانم شاعران بتوانند خودی نشان دهند تا قابل قبول شما واقع شوند»؟

4
·        بیگانگی ایرانی ها با تفکر مفهومی و نتیجتا عجز اکثریت آنها از خوداندیشی، به معنی عقب ماندگی آنها حتی از سطح سعدی شیراز  است.
·        چون سعدی در زمینه تفکر مفهومی و نتیجتا خوداندیشی نابغه ای بی نظیر بوده است.

5
·        فرض کنیم که شما به جای شعری، کلنگی را بررسی می کنید.
·        چه باید بکنید؟

6
·        ایرانی ها اغلب کلنگ واقعی و عینی را بکلی فراموش می کنند و راجع به کلنگ انتزاعی و چه بسا راجع به سازنده، فروشنده و یا مصرف کننده ی کلنگ شروع به خیالبافی می کنند.

7
·        چند و چون کلنگ (حقیقت امر)  اما نه در کله این و آن، بلکه در خود کلنگ است:
·        چون در دیالک تیک اوبژکت ـ سوبژکت (در دیالک تیک کلنگ و این و آن) ـ در عرصه تئوری شناخت ـ نقش تعیین کننده از آن اوبژکت شناخت (کلنگ) است.

8
·        برای اینکه  کلنگیت کلنگ در خود کلنگ است و نه در کله این و آن.

9
·        شما به جای کلی گوئی و بحث انتزاعی، بیاید مشترکا همین شعر نصرت رحمانی را تحلیل کنیم.

10
·        هدف ما برانگیزش خود و احیانا افراد دیگری به خوداندیشی است.

11
·        هنر ایرانی ها اما شده هورا کشیدن و یا دشنام دادن.

12
·        ایرانی ها برای هر جفنگی ـ چه بسا بدون خواندن و یا شنیدن جفنگ ـ یا هورا می کشند و یا پارس و پرخاش می کنند.
·        کسی اصلا به فرم و مضمون اندیشه و مطلب و شعر نمی اندیشد.

13
·        اکثرا جمله ای از مطلبی را و یا بیتی از شعری را خوشایند می یابند، کپی می کنند و «استاد، استاد» و یا «بانو بانو» سر می دهند.
·        تا دل تان بخواهد تظاهر و تزویر و هندوانه و ریا.

14
·        با این شیوه رفتار و زیست نه، می توان دوست یابی کرد و نه، می توان به توسعه همنوع و جامعه و خویشتن کمک رساند.

15
·        برای ما دردناک تر از نقد اندیشه دوستی و همنوعی نیست.

·        ولی چه باید کرد؟

·        بشریت از آغاز، بر سر دو راهی تعیین کننده ای ایستاده است:

الف
·        یا باید از حقیقت عینی به هر قیمت دفاع کند

ب
·        و یا باید به طرفداری از دروغ برخیزد و به خیال خود خوش باشد.

16
·        بی تفاوتی به اندیشه اما خطای خطیر خطرناکی است.

·        چون اندیشه برابر با هیچ و پوچ نیست.

·        اندیشه ـ چه علمی و چه خرافی ـ وقتی در بنی بشر نفوذ می کند، سمتگیری، سنگربندی و عمل فردی و اجتماعی او را تعیین می کند.

17
·        بر اساس همین تئوری پنهان در همین مصراع نصرت رحمانی، شطی از خون مردم ریخته شده است.

·        بالاخره باید تا دیر نشده به خود آمد.

18
·        چند سال دیگر از هیچکدام از ماها نام و نشانی نخواهد ماند.

·        همان بهتر که خدمت کنیم و خشنود از شیوه زیست و رفتار خود بمیریم تا با خوش خیالی، خوش رقصی و یا خدا ناکرده خیانت کنیم و شرمنده از خویش بمیریم.

19
·        شما ایرادات ما را مشخصا بسان خود ما کلمه به کلمه و یا جمله به جمله نقد کنید.
·        ما از خدا می خواهیم که حریف هماندیش سرسختی داشته باشیم.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر