۱۳۹۱ آذر ۲۷, دوشنبه

آشنائی با تئوری رهائی نهائی (18)

 اثری از مجله ارجمند هفته
یدالله سلطان پور

با سپاس از روزبه مهرگان

در جامعه شقه شقه شده از تضادهای طبقاتی نمی توان از ایدئولوژی ئی سخن گفت، که در خارج از طبقات و یا بر فراز طبقات قرار دارد.
لنین

کشف پیوند متقابل میان منافع جزئی خویش با منافع تمام اجتماعی، به تجهیزات تئوریکی نیاز دارد، به شناخت افزاری که علم در اختیار انسان ها قرار می دهد.
ایدئولوژی سوسیالیستی، تئوری را به اهرم پراتیک جامعه دگرگونساز بدل می سازد.

انقلابی بودن در جامعه و مخالفت با جامعه

·        به زانو در آمدن نوکروار «اکونومیسم» در برابر ایدئولوژی بورژوائی حاکم، فرم منطقی ـ علمی هم دارد.
·        جامعه بورژوائی تضاد میان سرمایه داران و کارگران را در بطن خود دارد.
·         
·         جامعه بورژوائی در فرم و قالب این تضاد، بمثابه عنصر ساختاری خویش، بمثابه عنصر ساختاری حرکت تاریخی خویش، به حیات خود ادامه می دهد.
·         تا زمانی که فعالیت سیاسی طبقه کارگر، تضاد طبقه سرمایه داران را بمثابه تضادی در درون جامعه بورژوائی تحمل می کند، یعنی آن را بمثابه تضادی از تضادهای جنبی بر سر منافع تلقی می کند، خود را تسلیم دست و پا بسته جامعه ای می سازد، که همواره مذبح او بوده، هست و خواهد بود.
·         
·         در این جور مواقع، ایدئولوژی بورژوائی بمثابه وسیله معنوی دفاع از جامعه بورژوائی، بمثابه ابزار بقای آن، بمثابه عام به جای خود می ماند و ایدئولوژی پرولتری ترید ـ یونیونیسم، اکونومیسم و رفرمیسم نیز به عنوان انواع مختلفی از ایدئولوژی بورژوائی، به مثابه خاص در می آیند.
·        ایدئولوژی پرولتری، بدین طریق، طبیعت خود را تغییر می دهد و به ایدئولوژی بورژوائی بدل می شود.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر