پروفسور دکتر ولفگارنگ پطر ایشهورن
برگردان
شین میم شین
۱
شعور جامعتی
(شعور اجتماعی)
فرم های شعور جامعتی
· امروز می توان فرم های شعور جامعتی را زیر نام برد:
۱
· فرم های سیاسی شعور جامعتی
۲
· فرم های حقوقی شعور جامعتی
۳
· فرم های فلسفی شعور جامعتی
۴
· فرم های علمی شعور جامعتی
۵
· فرم های اخلاقی شعور جامعتی
۶
· فرم های استه تیکی شعور جامعتی
· مراجعه کنید به استه تیک
۷
· فرم های مذهبی شعور جامعتی
۱
· فرم های یاد شده شعور جامعتی ـ در عین حال ـ با فرم های معینی از رفتار اجتماعی در پیوند قرار دارند.
۲
· شعور جامعتی نه به صورت «درخود» (فی نفسه)، بلکه تنها به عنوان شعور عملا موجود تعداد بیشماری از افراد وجود دارد.
۳
· شعور جامعتی از حاصل جمع شعور فردی افراد منفرد جامعه تشکیل نمی شود.
۴
· شعور فردی علاوه بر خطوط منحصر به فرد بیشماری که از شرایط خاص زندگی و تجربه شخصی افراد ناشی می شوند، حاوی وجوه مشترکی نیز است که شعور فردی کلیه افراد جامعه را به همدیگر پیوند می دهد.
۵
· شعور جامعتی بر پایه روابط و منافع اجتماعی یکسان تشکیل می شود.
۶
· شعور جامعتی از جمع ساده شعور فردی همه افراد جامعه تشکیل نمی شود.
۷
· شعور فردی علاوه بر خطوط نادری که از شرایط زندگی و معرفتی ـ تجربی خاص هر فرد ناشی می شوند، حاوی وجوه مشترکی است که آن را با شعور افراد دیگر پیوند می دهند.
۸
· شعور جامعتی از استقلال نسبی برخوردار است که خود را به انحای مختلف نمایان می سازد.
۹
· شعور جامعتی ـ به مثابه انعکاس وجود جامعتی ـ هرگز تابع بیواسطه و مو به موی درجه توسعه مناسبات مادی جامعتی نیست.
· آن سان که بتوان مثلا هر اندیشه ای را ناشی از شالوده مادی منطبق با آن تصور کرد.
۱۰
· اندیشه های نو قاعدتا در پیوند با گنجینه فکری موجود قرار دارند.
۱۱
· اندیشه های نو گنجینه فکری موجود را به نوبه خود تغییر می دهند.
۱۲
· اندیشه های نو گنجینه فکری موجود را به نوبه خود غنی تر می سازند.
۱۳
· اندیشه های نو به تداوم گنجینه فکری موجود کمک می کنند.
· و لذا می توان گفت که نحوه پیوند و چند و چون بازسازی افکار قدیمی ـ در تحلیل نهائی ـ به وسیله مناسبات مادی جامعتی مربوطه و منافع طبقاتی ناشی از آن تعیین می شود.
پایان
ادامه دارد
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر