میم حجری
۲۱۰۰
مشیری
صبا را دیدم و گفتم
صبا، دستم به دامانت
بگو از من به دلدارم:
تو را من دوست میدارم
ولی افسوس و صد افسوس
ز ابر تیره برقی جست
که قاصد را میان ره بسوزانید
آذرخش که نمی تواند باد صبا را بسوزاند.
مش فریدون.
دلیل پرهیز از ابراز عشق به کسی
بند تنبانی بودن عشق است.
۲۱۰۱
مشیری
کنون وامانده از هر جا
دگر با خود کنم نجوا
یکی را دوست میدارم
ولی افسوس ، او هرگز نمیداند!
خوب.
اگر بداند که شق القمر نمی شود
کسب و کار هر علاف و عیاشی «عاشق» شدن الکی به هر رهگذر است
۲۱۰۲
یعنی همه جا اسمون همینه؟
گربه سان
همه چیز هستی
از
ذرات
تا
کاینات
در
دیالک تیک منفرد (خاص) و عام وجود دارد.
آسمان
بالاعم
همه جا همین رنگ است
اما
بالاخص
آسمان
در هر جا رنگ خاص خود را دارد.
مثال:
گربه در بغل گلنار
مشخصات منحصر به فرد خود را دارد (منفرد)
ولی
ضمنا
حاوی مشخصات عام بقیه گربه ها به طور کلی است. (عام)
۲۱۰۳
طرز تشکیل مفهوم دختر:
نیاکان ما نرگس و نادره و نازنین و مرضیه و دلکش و دلبر و مهناز را دیده اند
مشخصات منحصر به فرد آنها را مثلا قد و قامت و رنگ پوست و وزن و فقرو ثروت و چشم و ابروی شان را مورد صرفنظر قرار داده اند
و وجه مشترک شان را عمده کرده اند و مفهوم دخترتشکیل یافته است
۲۱۰۴
درامد کنسرن های انرژی
۲۱۰۵
حوریه
این مجنون الدوله، دیگه کارش شده پرت و پلا گویی
میگه ،امام جواد الگوی حرکت ملت ایران باید باشه
حالا ببینیم این امام جواد کیه ،که باید الگوی ما باشه
حضرت امام جواد از جفت گیری پدر محترمشان امام رضای خودمان ،(همان که ایرانیان عزیز دائم پا بوس اش میروند و پاهایش همیشه خیس است از بوسه های ابدار مومنان )،با کنیزی افریقائی - سودانی ،پا به عرصه وجود گذاشتند.
در سنین کودکی در مدینه به مفت خوری مشغول بودند که پدرشان به بغداد به بارگاه مامون طلبیده شد
جواد کوچولو که بچه های کوچه جواتی صداش میزدند پس از چندی به بغداد سفر کرده به پدر پیوست .
مامون ،خلیفه عباسی یک دخترش بنام ام حبیب را داد به رضا و دختر دیگرش ام فضل را داد به جواتی ،یعنی پدر و پسر باجناق همدیگر شدند
بعد از مدتی اقا رضا فوت کرده و به علت علاقه زیاد مامون به او در زیر پای هارون الرشید به خاک سپرده میشود (قابل توجه زوار اقا رضا ) جواتی که هنوز سنی نداشت در بغداد تنها میمونه و چون کس و کاری نداشته با دوستان ناباب همنشین میشه ،خلیفه که میبینه بچه داره از راه به در میشه ،میفرستش دهاتشان ،مدینه .ولی زنش ،ام فضل میگه من مدینه برو نیستم و "جواتی" تک و تنها بی یارو بی یاور میره مدینه .بعد از چندی ،جواتی که به خوشی های بغداد عادت کرده بوده دوباره به بغداد بر میگردد واین در زمانی است که مامون خلیفه عباسی (پدر زن خودش و باباش ) فوت نموده و برادرش المعتصم به خلافت میرسد .جواتی به علت دامادی مامون برای خودش در بغداد میخورده و میچریده و وظایف دامادی را به نحو احسن به انجام میرسانده ،همانطور که میدانید در بیت بزرگان شیعه اقا ضایع ها و داماد ها نقش مهمی دارند .
"جواتی" که بچه دهاتی بوده ،زرق و برق شهر میگیردش و در بغداد از راه به در میشه و مثل ساشا سبحانی روز و روزگارش به عیش و عشرت میگذشته تا اینکه به علت زیاده روی در مصرف مواد و شرب خمر و کثرت جماع ،شیرین مرگی نصیبش میشود ودر حین مستی و بی خبری در سن ۲۵ سالگی به لقا الله میپیوندد ودر حقیقت مجالس لهو و لعبش از دنیای فانی به دنیای باقی منتقل میشود
حال این که سید علی ما را حواله داده ،چه چیز "جواتی "را الگو قرار دهیم ،کثرت در جماع اش را یا پای ثابت منقل بودنش را ویا عرق خوری هاش .
۲۱۰۶
حوریه
سید جمال الدین پدر اسلام گرایی نبود ایشان بانی تئوری اتحاد اسلام بود و فکر می کرد به جای روشن کردن توده ها رفرم را باید از بالا انجام دهد (پادشاهان را باید بیدار کرد) عقیده داشت کشور های اسلامی باید با هم متحد شوند و در مقابل دو قطب قدرتمند آن زمان (روسیه و انگلیس) نیروی سومی باشند، به کشور های مختلف اسلامی سفر کرد در مصر محمد عبدو از شاگردانش بود و افکارش از طرف ناصرالدین شاه و عبدالحمید دوم مورد استقبال قرار گرفت ولی بعدا ناصرالدین شاه از ایران اخراجش کرد، در عثمانی سلطان عثمانی از او استقبال کرد برای او در اسلامبول خانه و مقرری تعین کردند ولی بعد از چند سال به رابطه او با انگلیسیها مشکوک شد و بعد از قتل ناصرالدین شاه دستگیر و مدتی زندانی شد و بعد به طرز مشکوکی مسموم و کشته شد در تشییع جنازه او دو سه نفر بیشتر نبود و اعلام کردند از سرطان فک فوت کرد .
بعدها ظاهر شاه پادشاه افغانستان جسد اورا به افغانستان منتقل کرد، این شخص هیچ نقشی در کشته شدن ناصرالدین شاه نداشت، طبق مستندات باقی مانده از بازجوییهای میرزا رضای کرمانی که از او پرسیده بودند آیا تو به فرمان سید جمال شاه را کشتی؟ او جواب داد: آقا هیچ وقت در این مورد با من صحبتی نکرد من وقتی از مظالم حاکمان گفتم فقط گفت چطور هنوز زنده ای و این خفت را قبول کردهای
میرزا رضا به علت ظلمی که کامران میرزا در حقش کرده بود و حدود چهار سال به زندان انداخته بودند قصد کشتن شاه را کرد
در محاکمه وقتی از او پرسیدند اگر کامران میرزا به تو ظلم کرد چرا شاه را کشتی؟ گفت اگر کامران میرزا را می کشتم به این بهانه شاه هزاران نفر را همراه من میکشت.
در مورد بابی ها هم مطلب کاملا فرق می کند آنها هیچ وقت داعی اتحاد اسلام و الحاق ایران به امپراطوری عثمانی را نداشتند باب ادعای پیامبری و آوردن دین جدید را داشت. وهیچ رابطهای بین سلطان عبدالحمید و باب وجود نداشت
سید محمد علی (باب) شخص بیسوادی بود که با نوشتن کتابهای "بیان و ایقان" ادعای پیامبری می کرد ولی بعدها در مواجهه با علمای آن زمان متوجه شدند هیچ اطلاعاتی درباره دین اسلام ندارد
ایشان خود را آورنده دین جدید می دانست و دین شیعه و سنی را قبول نداشت که در دین جدید او، یکی از عقاید آنها دخالت نکردن دین در سیاست است.
۲۱۰۷
حوریه قره داغی
کتاب ایقان در راستای اثبات حقانیت رسالت باب نوشته شده
علی محمد شيرازي، شیادی بود همپای محمد و دیگر عالمان و رسولان وبزرگان دینی ،که از حماقت مردم ارتزاق میکنند ،نه علم آنها ارزشی دارد و نه تفکراتشان انسانی است و دردی از جامعه دوا میکند چون اگر شخصی منجی و اصلاح گر و روشن فکر باشد از در دین وارد نمیشود و خود را به عالم غیب وصل نمیکند ،این مسیر راه کلاهبرداران و شیادان است .
برای آگاهی شما متن مباحثات علي محمد باب و علمای آن زمان در متن زیر آمده است .
در جلسه مناظره علما با علی محمد باب چه گذشت؟
فرمان فرستادن باب به ماكو و سپس قلعه چهريق براي جلوگيري از رفت و آمدهايي كه برخي از مردم با علي محمد داشتند صادر شد. اما ديگر دير شده بود و چنان كه نويسنده ناسخالتواريخ ميگويد:
«نخستين خطا از ميرزا آقاسي افتاد. حكم داد كه باب را بدون اين كه به پايتخت آورند و مردم او را ببينند، به چهريق فرستاد و محبوس بداشت، مردم عامه گمان كردند كه او را علمي و كرامتي بوده است... اگر ميرزا علي محمد باب را رها ميساختند تا به تهران ميآمد و مردم او را از نزديك ميديدند و با او مباحثه و گفتگو ميكردند، بر همه مكشوف ميشد كه او در هيچ علمي بر ديگر علما شرافت ندارد.»
دور كردن علي محمد شيرازي از چشم مردم و زنداني كردنش باعث شد تا مردم نسبت به تبليغات پيروانش حساس شوند و بر اساس گفتههاي آنها تصور كنند كه او همان موعود آخرالزمان است كه توسط حكام به بند افتاده است. با بالا گرفتن احتمال شورشها سيد علي محمد را به طور موقت از قلعه چهريق به حضور ناصرالدين قاجار كه در مقام ولايتعهدي محمد شاه بود، به تبريز آوردند. جلسه گفتوگوي علي محمد شيرازي با روحانيون تبريز به ناكامي و رسوايي علي محمد انجاميد و باعث شد تا او توبه نامهاي بنويسد و از همه ادعاهاي خود توبه كند.
۲۱۰۸
گفت مجنون گر همه روی زمین
هر زمان بر من کنندی آفرین
من نخواهم آفرین هیچ کس
مدح من دشنام لیلی باد
و بس
عطار
از مجانین جز این نمی توان انتظار داشت
مشد عطار
مجنون
بیمار روانی است
به همین دلیل
دشنام لیلی را به اعتنای او به خود ترجمه می کند.
به ازای تمنای خود
تف و تحقیر و توهین انتظار می کشد
این اگر نشانه جنون مجنون نیست
پس چیست؟
۲۱۰۹
نحوه تشکیل مفهوم سیب چیست؟
نیاکان ما انواع مختلف سیب را مثلا سیب لبنان و عراق و سوریه را دیده اند.
مشخصات منحصر به فرد هر کدام را مورد صرفنظر قرار داده اند
وجه مشترک همه را عمده کرده اند و به مفهوم سیب رسیده اند و بلافاصله بسته به زبان شان نامگزاری کرده اند:
الما
سیب
اپل ...
۲۱۱۰
فغان ز جغد جنگ و مرغوای او
که تا ابد بریده باد نای او
باز شعله های جنگ زبانه می کشد، این بار در اوکرایین! روسیه بر خلاف قوانین بین الملل به خاک یک کشور مستقل حمله کرده است. نظیر این نوع فاجعه ها را در دو دهه گذشته در عراق، افغانستان، لیبی، سوریه و یمن و جاهای دیگر به دست ایالات متحد آمریکا و همدستان اش کم ندیده ایم.
این بار روسیه نیز وارد این «کلوپ» شده است.
آرش
۲۱۱۱
این بار روسیه نیز وارد این «کلوپ» شده است
نه.
مگر روسیه در سوریه و مالی و غیره
نمی جنگد؟
روسیه در صدد احیای امپراطوری تزار است
پوتین
خود را وارث تزار روس می داند
به همان سان که عردوغان در صدد احیای امپراطوی عثمانی است
۲۱۱۲
آرش
کشتن غیرنظامیان و ویرانی محیط زیست جزو سرشت جنگ است.
آرش چنان وانمود می کند که انگار میان سربازان و غیرنظامیان تفاوت عظیمی وجود دارد
انگار سربازان
برای کشته شدن آفریده شده اند و غیرنظامیان برای زندگی
۲۱۱۳
جنگ زیر هر نام و لوایی انجام گیرد، جنگ است و در دو سوی جبهه ها، آنهایی که به خاک می افتند، کسانی نیستند که از این جنگ منفعت می برند.
نه.
جنگ انتزاعی (مجرد)
وجود ندارد.
هیچ چیز انتزاعی در عالم واقع وجود ندارد.
فقط چیزهای مشخص وجود دارند
جنگ رهایی بخش هم جنگ است و به نفع توده در بند است
۲۱۱۴
دوست ندارم این جنگ را به نام «پوتین» فروبکاهم.
چنین سیاست هایی در دوران معاصر به تصمیم یک نفر بستگی ندارد.
این دستگاه حاکم بر روسیه است که تصمیم به روشن کردن این آتش گرفته است.
یک نفر نماینده است وبا فردی معمولی فرق دارد
پوتین وزلنسکی نمایندگان طبقه حاکمه اند و نه دستگاه حاکم
۲۱۱۵
رفتار تحقیرآمیز «غرب» با روسیه، پس از فروپاشی اتحاد شوروی و دوران چپاول گری دستگاه گورباچف و یلتسین در همکاری با همتایان «غربی»شان، گسترش ناتو به سمت شرق، کمک به قدرت گیری نیروهای با گرایش فاشیستی در اوکرایین و ...
عاملی است که در پیدایش این وضعیت نقش بازی کرده است.
آرش
به تقلید از رسانه های امپریالیستی
به «تحلیل» پسیکولوژیستی جنگ می پردازد.
اوکراین
موقعیت سوق الجیشی خاصی دارد.
اوکراین حلقه واسط میان اروپا و آسیا ست.
تسخیر اوکراین برای غرب و روسیه تعیین کننده است
دلیل حمایت غرب از اوکراین
علاوه بر ثرورت زیر زمینی و رو زمینی اوکراین غرقه در فساد
هم همین است
۲۱۱۶
آنچه که امروز زیر پوشش «ناسیونالیسم روسی» خودنمایی می کند، در واقع سهم خواهی نظام سرمایه داری حاکم بر روسیه در قدرت جهانی است.
روسیه به لحاظ اقتصادی وسیاسی
کشوری جهان سومی است
و از فروش نفت و گاز و ذغال سنگ و فلزات نادر امرار معاش می کند.
روسیه فقط به لحاظ نظامی قدرت بزرگی است
۲۱۱۷
کیسینجر در کتاب «شش ستون نظم نوین جهانی» در انتقاد از سیاست های قدرت های موجود در ابتدای قرن بیستم نوشته بود
که از اشتباهات آنها این بود که نخواستند این واقعیت را بپذیرند که آلمان قدرتی است که باید سهم او را در اروپا به رسمیت شناخت.
نتیجه آن بود که «آلمانی ها» به سهم خواهی بلند شده و دو جنگ جهانی به راه افتاد.
اکنون دست خود آرش رو می شود:
آرش جهان را از دید کثیف ترین نماینده امپریالیسم می بیند و خیال میکند که دلیل دو جنگ جهانی
دلیلی پسیکولوژیکی (روانی) بوده است.
جنگ و تخریب آب حیات نظام سرمایه داری است
۲۱۱۸
همین نکته را می توان در مورد روسیه نیز به گونه ای صادق دانست.
با این تفاوت که در اینجا پشت زرورق «منافع ملی» و ... منافع نظام سرمایه را در این یا آن کشور باید دید که انسان هایی را که دهه ها در کنار همدیگر بصورت صلح آمیز زندگی کرده اند، به جان هم می اندازد.
دلیل زندگی صلح آمیز خلق های اتحاد شوروی
نظام سوسیالیستی بوده است
و
دلیل جایگزینی انترناسیونالیسم با شووینیسم روس و جنگ افروزی
شکست سوسیالیسم است
سوسیالیسمی که مشد آرش مخالف سرسختش است
اتحاد شوروی مدافع پیگیر صلح و ضامن اصلی صلح
بوده است
۲۱۱۹
این «روس ها» نیستند که برضد «اوکرایینی ها» می جنگند.
این جنگ حق با باطل نیست.
پیش از این جنگ، مردم هر دو کشور از سیاست های نولیبرالی دولت های خود (هر چند با لباس های متفاوت) در رنج بوده و با فقر و مصیبت دست به گریبان بوده اند.
محتوای این جنگ ژئوپولیتیکی است
مشد آرش
روسیه در خطر تجزیه توسط امپریالیسم است.
اگر اوکراین عضو ناتو گردد
روسیه همسایه ناتو خواهد گشت
اوکراین برای روسیه
مثل کوبا برای امریکا
ست
۲۱۲۰
این جنگ تغییر مثبتی در وضعیت زندگی زحمتکشان نخواهد داد،
زیرا نیروهای محرکه این جنگ دارای ظرفیت حل مشکل زحمتکشان نیستند.
۲۱۲۱
هر تحلیل دیگری منجر به آن خواهد شد که آدمیزاد به طرفداری از این یا آن بنوعی در این جنگ و ویرانگری های محیط زیستی آن سهیم شود.
چرا و به چه دلیل؟
تجزیه و تحلیل چیزی
بسان زیر میکروسکوپ قرار دادن مثلا لجنی است
یعنی چیزی عینی است و ربطی به طرفداری و مخالفت و سهیم شدن با لجن ندارد
۲۱۲۲
در این وانفسا چه می توان کرد؟
چاره در آن است که مردم در همه کشورهای درگیر (روسیه، اوکرایین، بلاروس و ...) خواستار قطع عملیات جنگی و ایجاد یک منطقه عاری از ائتلاف ها و اتحادیه های نظامی باشند، خواهان آزادی های دمکراتیک بوده و خواست های معیشتی زحمتکشان را پررنگ تر مطرح کنند و برای آن برزمند، چرا که این رزمی است برای منافع شریف و ارزشمند.
آرش
آرش در هپروت میپرد
۳/۴ مردم روسیه موافق جلوگیری اوکراین از عضویت در ناتو هستند
۲۱۲۳
آرش معنی آزادی و دموکراسی را نمی داند
آرش
ضمن مخالفت عمیق با حاکمیت پرولتاریا
دم از منافع کذایی آنان می زند
۲۱۲۴
به اصطلاح «عملیات ویژه و محدود» عین همان «جنگ پاکیزه» است.
نه.
منظور پوتین از عملیات ویژه
خلع سلاح دولت اوکراین و سرنگونی آن و روی کار اوردن دولتی است که بی طرف باشد و گرایش به ناتو نداشته باشد
۲۱۲۵
کسی که آتش را روشن می کند، نمی تواند آن را مهار کند.
همین ادعای ارش را سران سرمایه هم دارند
می خواهند که اوکراینی ها برای آزادی آنها بجنگند تا همراه با روسیه نابود شوند.
طبقه حاکمه اوکراین مشتی اولیگارش فاسدند
زلنسکی را همانها روی کار اورده اند
اوکریان مستعمره امپریالیسم است
۲۱۲۶
از لحاظ حقوق بین المللی اسم این عملیات را «تجاوز به خاک یک کشور مستقل» می گذارند،
هر چند ناتو در آنجا پایگاه داشته باشد.
همین کار را اگر آمریکا در کشورهای دیگر بکند،
صدای «محور مقاومتی» ها بلند می شود که تجاوز شده است.
آره.
این اما بدان معنی است که پوتین پیرو بوش و بلر است
۲۱۲۷
میزان داوری من دولت ها نیستند، بلکه نظام ها هستند.
هی مشد ارش
نظام بدون دولت وجود ندارد
چون زیربنا بدون روبنا وجود دارد
چون مناسبات تولیدی بدون روبنای ایده ئولوژیکی وجود ندارد
۲۱۲۸
دعوای روسیه با ناتو در چارچوب یک نظام است، که همان نظام سرمایه داری بین المللی است.
آره.
جنگ ها
چه بسا درونطبقاتی اند
اختلاف میرحسین و مش کروب با سیدعلی و مشد حسن هم اختلاف درونطبقاتی است
جنگ جهانی اول ودوم هم عمدتا درونطبقاتی (بین امپریالیست ها) بوده است
هردو طرف جبهه مرتجعند
۲۱۲۹
اگر گروه های مافیایی با هم بجنگند، من طرف هیچیک را نمی گیرم، چون سودی از آن نمی برم.
کار خوبی می کنی
ولی بیطرفی تو
برای فاطی تنبان نمیشه
در روز اول حمله پوتین به چارق
۱۰۰ هزار نفر آواره شده اند
۲۱۳۰
گذشته از این در سیاست از نوع چپ آن، میزان ماهیت طبقانی نیروهای درگیر است.
مشد ارش
من ـ زور از خرافه «سیاست از نوع چپ آن» چیست؟
ضمنا مگر مشد ارش چپگرا ست؟
از کی تا حالا؟
۲۱۳۱
اگر بخواهیم از روی ضدیت با یک سو، در سوی دیگر غش کنیم، آن می شود که باید امروز مثل برخی ها ج.ا را بعنوان ستون «محور مقاومت علیه آمریکا» ستود!
ج.ا. واقعا هم ضد امپریالیستی است
مسئله این است که از موضع ارتجاعی تر ضد امپریالیستی است
با چیزی ازموضع ارتجاعیتر هم می توان مخالفت کرد
۲۱۳۲
هم لنین و هم رزا لوکزامبورگ و بسیاری نیروهای چپ پیگیر، در زمان خود فریب نظام سرمایه داری وطنی شان را که زیر شعارهای «سرزمین پدری در خطر است» آتش جنگ را تند می کردند، افشا کرده و برضد جنگ مردم را بسیج می کردند.
آره.
ولی به عوض نازل کردن آیه و حدیث از لنین و آن و این
بیندیش.
۲۱۳۳
من عمل روسیه را از لحاظ مضمونی مانند عمل ناتو می دانم.
و ازینرو این جنگ را رد می کنم.
آره.
مراجع تقلید پوتین و چکمه و چارق
سران امپریالیسم اند.
احمدی نجات چارق الدوله
همه اداها و اطوارهای بوش را مو به مو تکرار میکرد.
لاوروف امروز به این حقیقت امر اعتراف کرد.
۲۱۳۴
تحلیل من مانند تحلیل برخی ها «محورمقاومتی» نیست
که به بهانه امپریالیسم آمریکا رژیم ج.ا را تطهیر می کنند،
چون به ظاهر دارد با آمریکا می جنگد.
آره.
ولی محتوای طبقاتی موضع ارش چیست؟
ارش که طرفدار سوسیالیسم نیست
۲۱۳۵
تحلیل من بر اساس ضدیت با این یا آن کشور نیست.
بلکه بر اساس نظام های طبقاتی حاکم بر کشورها است.
ارش حرف زدن بلد نیست.
نمی داند که تحلیل چیست.
تحلیل از جنس چاقوی جراحی است
جراح که نمی گوید
چاقوی من بر اساس اندام ها ست تا خلایق از خنده روده بر شوند.
۲۱۳۶
حاکمیت روسیه و تصمیم گیری های اش با منافع مردم روسیه یکی نیست.
منظور از حاکمیت
زیربنای اقتصادی است.
سوبژکت حاکمیت
طبقه حاکمه است
طبقه حاکمه در شوروی
طبقه کارگر بوده است که مالک وسایل اساسی تولید بوده است
اکنون بورژوازی عجق وجق است
منافع طبقه حاکمه اکنون ضد منافع توده است
۲۱۳۷
روسها کم ایرانی نکشتند. کم از ایران نبردند. کم زخم به دلمان نگذاشتند. میترسم از تکرار
ایرانی
روس انتزاعی وجود دارد.
به همان سان که ایرانی انتزاعی وجود ندارد
از این حقیقت امر
شیخ محمد خیابانی حتی خبر داشته است.
روس و ایرانی هم میتواند زحمتکشی باشد و هم میتواند لاشخوری باشد
ضمنا طبقات حاکمه را نباید با افراد عوضی گرفت
تزار و شاه و شیخ را نباید با رعیت و دهقان عوضی گرفت
۲۱۳۸
انتظارتغییر بعضی آدمارو نداشته باش.. مار پوستشو عوض میکنه نه ذاتشو!!
آرام
چرا؟
اگر شرایط زیست عوض شوند
آدم که سهل است
حتی سنگ و صخره و حیوان عوض می شود
عوض هم شده است.
ما روزی صخره ای، گیاهی، درختی، پرنده ای، خزنده ای، حیوانی بوده ایم
مولانا هم می دانسته است:
از جمادی مردم و نامی (نبات) شدم
وز نما مردم به حیوان سر زدم
مردم از حیوانی و آدم شدم
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر