۱۳۹۵ اردیبهشت ۱۷, جمعه

سیری در شعری از جلال سرفراز (6)


ویرایش و تحلیل از
مسعود بهبودی

ببخشين،
 ماسک قدرت خدمتتونه
 (برلين ـ 15 فوريه 2008)
 ادامه


کاری به اون يارو نداشته باش
که به خاکِ سياه نشونديش
که داری از درون و بیرون خورد و خاکشیرش می ‌کنی

·        دیالک تیک دیگری که جلال در این بند شعر توسعه می دهد، دیالک تیک درون و برون است.
·        این شناخت افزار دیالک تیکی را پدر نازنین ما ـ امیر نیک آیین ـ به عنوان دیالک تیک داخلی و خارجی ترجمه است.
·        یاد عزیزش به یاد باد.
·        شرم مان اگر از یاد بریم.

1
کاری به اون يارو نداشته باش
که به خاکِ سياه نشونديش
که داری از درون و بیرون خورد و خاکشیرش می ‌کنی

·        جلال در این دیالک تیک درون و برون، انسان را به مثابه سیستم در نظر می کند.

·        سیستم در دیالک تیکی سه عضوی وجود دارد:
·        دیالک تیک عنصر ـ ساختار ـ سیستم.

·        این یکی دیگر از شناخت افزارهای دیالک تیکی است که مارکس در شاهکارش تحت عنوان «کاپیتال» توسعه داده است.

·        این دیالک تیک توسط ادامه دهندگان سرسخت مرام مارکس به طرز همه جانبه ای توضیح و توسعه داده شده است.

2

کاری به اون يارو نداشته باش
که به خاکِ سياه نشونديش
که داری از درون و بیرون خورد و خاکشیرش می ‌کنی

·        دیالک تیک فرم و محتوا برای مارکس در تجزیه و تحلیل جامعه سرمایه داری، نارسا، ناکافی و محدود بوده است.
·        به همین دلیل دیالک تیک عنصر ـ ساختار ـ سیستم را کشف و فرمولبندی می کند و در انالیز و سنتز جامعه سرمایه داری به خدمت می گیرد.


·        هر سیستمی از عناصری تشکیل می یابد:
·        لولهنگ سیستم مادی ئی است که از اتم های سیلیسیوم تشکیل یافته است.
·        خم شراب و کشک ساب و کوزه ی آب و کاسه و بشقاب و قوری و فنجان هم به همین سان.

·        هر کدام از اینها سیستم مادی معینی است.
·        هر کدام از اینها، می تواند فرم های متنوع و متفاوت داشته باشد.

3
·        در هر کدام از اینها می توان مواد معینی را نگهداشت.
·        هر کدام از اینها را می تواند به عنوان ابزار شستشو، خورد و نوش، آشپزی و غیره به خدمت گرفت.
·        در هر کدام از اینها می توان اطعمه و یا اشربه معینی را خورد و سرکشید.

·        به زبان فلسفی، هر کدام از اینها محتوای خاص خود را دارند:
·        محتوای فنجان می تواند چای باشد و یا قنداب.
·        محتوای کوزه می توان آب باشد و یا شراب.

·        دیالک تیک فرم و محتوا به مثابه شناخت افزار برای مارکس ناکافی و نارسا بود.
·        به همین دلیل شناخت افزار دیگری را کشف و فرمولبندی کرده و به میراث نهاده است:
·        دیالک تیک عنصر ـ ساختار ـ سیستم را.

·        مراجعه کنید به  ساختار، سیستم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

4
·        اگر هر سیستمی از ترکیب عناصر تشکیل می شود، اگر فنجان از ترکیب اتم های سیلیسیوم تشکیل می یابد، پس نقش ساختار در این شناخت افزار دیالک تیکی چیست؟

·        ساختار بیانگر چیست؟

5
·        ساختار هر سیستم، بیانگر نحوه و نوع پیوند عناصر آن سیستم است.
·        دلیل تفاوت لولهنگ با کشک ساب و کاسه و بشقاب در ساختار متفاوت آنها ست:
·        در نحوه و نوع پیوند اتم های سیلیسیوم (عناصر)  با یکدیگر است.
·        اگر همه را آسیاب کنند و به صورت پودر و گرد در آورند، کمترین فرقی با هم به چشم نخواهد خورد.

·        حالا می توان شعر جلال را بهتر و ژرف تر درک کرد:

6
کاری به اون يارو نداشته باش
که به خاکِ سياه نشونديش
که داری از درون و بیرون خورد و خاکشیرش می ‌کنی

·        جلال با مفهوم «خرد و خاکشیر کردن همنوع از درون و برون»، تخریب مضاعفی را به اطلاع خواننده س اندیشنده شعر می رساند.
·        تخریب مضاعف در این مفهوم جلال اما به معنی تخریب تمامعیار بی برگشت است.
·         
·        چرا و به چه دلیل؟ 

7
کاری به اون يارو نداشته باش
که به خاکِ سياه نشونديش
که داری از درون و بیرون خورد و خاکشیرش می ‌کنی

·        برای درک بهتر این بند شعر جلال، باید دو شناخت افزار دیالک تیکی زیر را به خدمت گرفت:
·        از سوئی دیالک تیک درون و برون را و از سوی دیگر، دیالک تیک عنصر ـ ساختار ـ سیستم را.

8
کاری به اون يارو نداشته باش
که به خاکِ سياه نشونديش
که داری از درون و بیرون خورد و خاکشیرش می ‌کنی

·        جلال یارو را، همنوع را، توده را، به مثابه دیالک تیکی از سیستم درون و سیستم برون تصور و تصویر می کند:

الف
·        سیستم درون هر کس را، روندهای فکری، روحی و روانی تشکیل می دهند.
·        در مقوله فلسفی درون همه دارائی روحی، معرفتی، نظری، اتیکی (اخلاقی)، استه تیکی، پسیکولوژیکی، احساسی، عاطفی و سلایق و علایق فردی و غیره و غیره تجرید می یابند.

ب
·        سیستم برون هر کس را، روندهای مادی و روندهای تجسم (مادیت یابی)  جهان درونی تشکیل می دهند.
·        در مقوله فلسفی برون، استعدادها و توانائی ها و خصوصیات جسمانی، طرز کرد و کار، طرز رفتار، طرز حل و فصل مشکلات، حیثیت و اعتبار و آبروی شخصی، خانوادگی و ملی، عزت انسانی، اعتبار اجتماعی و غیره و غیره تجرید می یابند.

9

کاری به اون يارو نداشته باش
که به خاکِ سياه نشونديش
که داری از درون و بیرون خورد و خاکشیرش می ‌کنی

·        خرد و خاکشیر کردن کسی از درون و برون یعنی تخریب تام و تمام او.
·        یعنی درهم کوبی بی برگشت ساختار سیستم درونی و ساختار سیستم برونی او.

·        این نوع تخریب تام و تمام را فریدریش انگلس ـ فیلسوف بزرگ پرولتاریا ـ پس از تجزیه و تحلیل وضع کارگران لندن در اثری تحت عنوان «کار مزدوری و سرمایه» در زمان خود به اختصار تبیین داشته است.
·        انگلس در این اثر، تخریب درون و برون کارگران انگلیس را بمراتب بدتر از تخریب زحمتکشان در نظام برده داری می داند.

·        می توان گفت که جلال بیش از صد سال بعد، به همان نتیجه رسیده است.

10
·        در این مفهوم «خرد و خاکشیر کردن همنوع از درون و برون»، دهشت غیر قابل تصوری تبیین می یابد.
 
·         ایکاش نویسنده رئالیستی داشتیم تا از این تخریب تام و تمام توده توسط طبقه حاکمه  امپریالیستی و فئودالی ـ فوندامنتالیستی پرده بر دارد.

11

دکتر ورنر سپمن (متولد 1950)
فیلسوف و جامعه شناس آلمانی معاصر 
آثار
کتب و مقالات بیشماری در زمینه های زیر:
 نقد ایده ئولوژی
 تئوری اجتماعی ـ انتقادی
  جامعه شناسی فرهنگ
انسان و سیستم. در انتقاد از مارکسیسم ساختارگرا (1993)
دیالک تیک تمدن زدائی.
بحران  
خردستیزی و زورگوئی (1995)
پایان انتقاد اجتماعی؟
پسا مدرنیته، هم واقعیت، هم ایدئولوژی (2000)

·        ورنر سپمن ـ فیلسوف و جامعه شناس مارکسیست ـ لنینیست  معاصر ـ این مفهوم «خرد و خاکشیر کردن همنوع از درون و برون» را،  در آثار متنوع خویش با  مفاهیم تکاندهنده ی  مختلفی به چالش می کشد و افشا می کند:
·        دیالک تیک تمدن زدائی
·        خردستیزی و زورگوئی
·        پسا مدرنیته ـ هم واقعیت و هم ایده ئولوژی
·        و غیره و غیره.

·        مراجعه کنید به ترجمه هائی از آثار ورنر سپمن در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر