فاشیسم و اعدام کودکان در چکوسلواکی
اهمیت ادبیات کودک
صمد بهرنگی
(۱۳۱۸ -
۱۳۴۷)
ویرایش
و تحلیل از
گاف
سنگزاد
دیگر
وقت آن گذشته است که ادبیات کودکان را محدود کنیم به
(مسائل
زیر):
تبلیغ
و تلقین نصایح خشک و بی بروبرگرد،
نظافت
دست و پا و بدن،
اطاعت
از پدر و مادر،
حرف
شنوی از بزرگان،
سر
و صدا نکردن در حضور مهمان
سحرخیز
باش تا کامروا باشی
بخند تا دنیا به رویت بخندد
بخند تا دنیا به رویت بخندد
دستگیری
از بینوایان به سبک و سیاق بنگاه های خیریه و مسائلی از این قبیل
که
نتیجه ی کلی و نهایی همه ی اینها بی خبر ماندن کودکان از
مسائل
بزرگ و حاد و حیاتی محیط زندگی است.
·
صمد بهرنگی را می توان نماینده
نیهلیسم اخلاقی در ایران محسوب داشت.
·
نیچه همانطور که ذکرش گذشت، هم مؤسس
ایراسیونالیسم (خردستیزی) بوده و هم مؤسس نیهلیسم اخلاقی (اخلاق ستیزی)
·
هدف و آماج نیچه به مثابه فیلسوف امپریالیسم،
تخریب خانه خرد و اخلاق خلایق و تبدیل بشریت به ددان درنده و قسی القلب بوده است.
·
آته ئیسم قلابی نیچه، وسیله تخریب
خانه خرد و اخلاق خلایق بوده است.
·
دیری است که امپریالیسم فاتحه
بلندبالائی بر رئالیسم، راسیونالیسم، هومانیسم و اتیک (اخلاق) خوانده است.
·
اگر جوانان جهان هزارهزار به فوندامنتالیسم
شیعی و سنی و نئوفاشیسم و نئونازیسم و غیره می گروند، به دلیل تخریب بنیادی خانه خرد و اخلاق آنها ست.
1
·
سؤالی که ذهن ما را از دیرباز به
خود مشغول داشته، این است که صمد با سن و سواد اندکش، چگونه به وصایای نیچه ئیسم و
فاشیسم رسیده است که چنین بی رحمانه کودکان مردم را اخلاق زدائی می کند تا برای
روی کار آمدن مجدد اشرافیت بنده دار و فئودال و روحانی آلت دست قرار دهد؟
·
اینکه صمد از نوچه های جلال آل
احمد و احمد شاملو و غلامحسین ساعدی بوده، روشن است.
·
در اینکه احمد شاملو جد اندر جد طرفدار
نیچه ئیسم و فاشیسم و ناسیونال ـ سوسیالیسم بوده، شکی نیست.
·
اینکه جلال آل احمد هم پیرو فاشیسم
و ناسیونال ـ سوسیالیسم و هم منادی پیگیر فوندامنتالیسم اسلامی بوده، نیز روشن
است.
·
ولی رادیکالیته صمد در تبلیغ
نیهلیسم اخلاقی، باید سیر دیالک تیکی عینی خاص خود را داشته باشد.
·
یعنی نیاز سوزان صمد به آلت دست
خون آلود قرار دادن نوجوانان مردم باید او
را به نیهلیسم اخلاقی سوق داده باشد.
·
یعنی نیاز صمد به تولید انبوه چریک
کوچولو باید او را به لومپنیزه و لاشخوریزه کردن کودکان مردم سوق داده باشد.
·
یعنی دیالک تیک وسیله و آماج در
بین بوده است:
·
دیالک تیک اخلاق ستیزی ـ چریک
کوچولو سازی در بین بوده است.
2
که
نتیجه ی کلی و نهایی همه ی اینها (احکام اخلاقی)
بی خبر ماندن کودکان از
مسائل
بزرگ و حاد و حیاتی محیط زندگی است.
·
صمد در این نتیجه گیری نهائی از
اخلاق ستیزی، صحت حدس ما را تأیید می کند:
·
صمد احکام اخلاقی را مانع جدی در
راه تولید انبوه چریک کوچولو می داند.
·
به زعم صمد، کودکان باید از مسائل
بزرگ و حاد و حیاتی جامعه باخبر شوند.
·
طنز تهوع انگیز تئوری صمد و اجامر فئودالی
و فوندامنتالیستی و فاشیستی دیگر این است که در جامعه ایران و حتی در جهان، جماعت
بالغ و بزرگسال کمترین خبری از ساده ترین مسائل خانواده و روستای خود ندارند، چه
رسد به اینکه کودکان همان جامعه و جهان، از مسائل بزرگ و حاد و حیاتی با خبر
باشند.
·
خود صمد و یاران حتی از خود و محیط
خود بیگانه اند و از تمیز گاو از خر عاجزند.
3
که
نتیجه ی کلی و نهایی همه ی اینها (احکام اخلاقی)
بی خبر ماندن کودکان از
مسائل
بزرگ و حاد و حیاتی محیط زندگی است.
·
امروزه فوندامنتالیسم درست با همین
شعارهای عنگلابی بهرنگی از نوجوانان بی خبر از خدا و خرمای مردم، مجاهدین فی سبیل
الصدام و فی سبیل الاسلام می سازد تا بمب بر کمر بندند و همنوعان بی گناه خود را تکه
تکه سازند.
·
فوندامنتالیست های معاصر را می
توان پیروان خلف صمد بهرنگی و اجامر دیگر محسوب داشت که مادران غریب در غربت اروپا
را به ماتم می نشانند.
4
·
صمد و
شرکاء دیالک تیک مربی و مربا را به شکل دیالک تیک سالمندان و کودکان بسط و تعمیم
می دهند و بلافاصله وارونه می سازند.
·
آن سان که کودکان پس از تربیت در
مکتب علامه های فدائی و مجاهد و آشنائی با «مسائل بزرگ و حاد و حیاتی» کذائی، موظف به تربیت سالمندان می شوند.
·
ولی کاش صمد و اجامر به این
تبهکاری قناعت می ورزیدند.
5
·
جنایت و تبهکاری مهیب تر و مصیبت
بار تر صمد بهرنگی و شرکاء، شیر کردن شیرخوارگان خلق و ارسال بی رحمانه و بی
شرمانه آنان به جنگ شیران است:
·
این جنایت و تبهکاری در «ماهی سیاه
کوچولو» به شکل فرستادن ماهی کوچولو به جنگ نهنگ استه تیزه می شود.
·
الاغ هائی که به این جفنگ سرقتی
صمد بهرنگی جایزه داده اند، باید به جای مغز در کدوی کله، شلغم داشته باشند.
6
·
دهشت انگیزتر این است که جامعه به
این تئوری فاشیستی و آنتی هومانیستی و کودک ستیز این اجامر واکنش جدی از خود نشان
نداده است.
·
چرا جفنگیات این اجامر فدائی اسلام
و خلق و مجاهد اسلام و خلق و حزب الله و غیره به نقد علمی و انقلابی کشیده نشده
اند؟
·
آخر این چه جامعه مرده نفرین شده ای
است که توان نشان دادن واکنش به جفنگ و جنایت حتی ندارد؟
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر