تحلیلی از
ربابه نون
ولی تو اگر مرا اهلی کنی،
زندگی من همچون خورشيد روشن خواهد شد.
من با صدای پايی آشنا خواهم شد
که با صدای پاهای ديگر فرق خواهد داشت.
صدای پا های ديگر مرا به سوراخ فرو خواهد برد،
ولی صدای پای تو همچون نغمه موسيقی مرا از لانه بيرون خواهد کشيد.
• در این جملات سنت اگزوپری، فلسفه اهلی کسی شدن توضیح داده می شود:
• هدف و آماج اهلی شدن، آشنا شدن با صدای پایی است که با صدای پای دیگران فرق دارد:
الف
• صدای پای دیگران منفور و هراس انگیز است.
ب
• صدای پای اهلی کننده، مطلوب و شادی بخش است.
1
ولی تو اگر مرا اهلی کنی،
زندگی من همچون خورشيد روشن خواهد شد.
من با صدای پايی آشنا خواهم شد
که با صدای پاهای ديگر فرق خواهد داشت.
صدای پا های ديگر مرا به سوراخ فرو خواهد برد،
ولی صدای پای تو همچون نغمه موسيقی مرا از لانه بيرون خواهد کشيد.
• در این جملات روباه، دیالک تیک خاص و عام به شکل دوئالیسم اهلی کننده و آدم ها بسط و تعمیم داده می شود:
الف
صدای پای همچون نغمه موسيقی
• اهلی کننده جزو خواص است.
• جزو اقلیت ممتاز است.
• یگانه است.
• بی همتا ست.
• خورشید واره است.
• نخبه است.
• اهلی شده (روباه) در اشتیاق شنیدن صدای پای او آه می کشد و اشک می ریزد و به محض شنیدن صدای پایش از لانه بیرون می پرد.
ب
صدای پا های منفور ديگران
• بقیه آدم ها، جزو عوام اند.
• شکارچی اند.
• دشمن اند.
• منفور و مهیب و محکوم و مذموم اند.
• اهلی شده (روباه) به محض شنیدن صدای پا های آنان، فرار می کند و به سوراخ لانه می خزد.
• این عملا به چه معنی است؟
• این به معنی اشاعه عشق به شخصیت، پیشوا، رهبر، ارباب، نخبه، برگزیده، نبی، امام، ولی، خان، سلطان، رئیس، سرور، روشنفکر، چریک، فدائی، مجاهد و غیره است.
• این تئوری امروزه در شعار مدرن مد روزی در رسانه های تمام ارضی (گلوبال) طبقه حاکمه شب و روز تبلیغ می شود:
«ثروت و قدرت افراد را سکسی می کند.»
• هر زباله ای به محض رئیس جمهور، وزیر و یا سناتور شدن، سکسی می گردد و جماعت اهلی شده برایش داوطلبانه و به التماس حتی لخت می شوند و بدان ضمنا فخر می فروشند.
3
خوزه اورتگا گاسه (1883 ـ 1955) و مارتین هایدگر
فیلسوف، جامعه شناس، نویسنده اسپانیائی
نماینده تئوری نخبگان
آثار:
تشکیل و تلاشی ملت
ایده نسل
قیام توده ها
ولی تو اگر مرا اهلی کنی،
زندگی من همچون خورشيد روشن خواهد شد.
من با صدای پايی آشنا خواهم شد
که با صدای پاهای ديگر فرق خواهد داشت.
صدای پا های ديگر مرا به سوراخ فرو خواهد برد،
ولی صدای پای تو همچون نغمه موسيقی مرا از لانه بيرون خواهد کشيد.
• این به معنی تبلیغ تئوری نخبگان است که فاشیست اسپانیائی به نام خوزه اورتگا گاسه تأسیس کرده است.
• این تئوری را هم ناسیونال ـ سوسیالیسم نمایندگی می کند، هم فاشیسم و هم فوندامنتالیسم.
• در ایران این تئوری را هم ارتجاع فئودالی ـ فوندامنتالیستی ـ روحانی، هم آوانتوریسم چپ و هم آوانتوریسم راست و هم خیلی از شعرا و نویسندگان معروف نمایندگی می کنند:
• روحانیت شیعه
• فدائیان اسلام
• فدائیان خلق
• مجاهدین خلق
• مجاهدین اسلام
• مجاهدین لیملام
• حزب الله
• مونارشیسم (سلطنت طلبیسم)
• و دار و دسته های ارتجاعی دیگر.
• جلال آل احمد
• احمد شاملو
• و لاشخورهای دیگر.
4
ولی تو اگر مرا اهلی کنی،
زندگی من همچون خورشيد روشن خواهد شد.
من با صدای پايی آشنا خواهم شد
که با صدای پاهای ديگر فرق خواهد داشت.
صدای پا های ديگر مرا به سوراخ فرو خواهد برد،
ولی صدای پای تو همچون نغمه موسيقی مرا از لانه بيرون خواهد کشيد.
• اگر اهلی کننده را دوست تلقی کنیم و شکارچی ها را دشمن، بدین طریق به دوئالیسم دوست و دشمن و یا به دوئالیسم ارباب و توده (آدم ها) می رسیم.
• بدین طریق و با این ترفند، تئوری عشق (و نفرت) طبقات اجتماعی واپسین تشکیل می شود:
• عشق اهلی شده به اهلی کننده
• عشق برده به برده دار
• عشق کنیز به کدبانو
• عشق نوکر به ارباب
• عشق رعیت به فئودال
• عشق شبان به دختر کدخدا (کسرائی)
• عشق فرهاد به شیرین (نظامی)
• عشق مولد به انگل
• عشق پرولتر به بورژوا
• ضمنا نفرت همه به توده.
• علامه امپریالیسم، عوامفریب قهاری است:
• او با این ترفند، دیالک تیک خاص و عام را به شکل دیالک تیک دوست و دشمن بسط و تعمیم می دهد.
• بدشواری می توان کسی پیدا کرد که متوجه این ترفند ایده ئولوژیکی سنت اگزوپری شده باشد.
• هر سال از این کتاب یک میلیون نسخه به فروش می رسد.
• تا آنجا که ما می دانیم، احدی حتی به این اثر او چپ نگاه نکرده است، چه رسد به نقد آن.
ولی تو اگر مرا اهلی کنی،
زندگی من همچون خورشيد روشن خواهد شد.
من با صدای پايی آشنا خواهم شد
که با صدای پاهای ديگر فرق خواهد داشت.
صدای پا های ديگر مرا به سوراخ فرو خواهد برد،
ولی صدای پای تو همچون نغمه موسيقی مرا از لانه بيرون خواهد کشيد.
• برای درک تئوری سنت اگزوپری باید با تئوری عشق سعدی و حافظ آشنا بود:
• در تئوری عشق سعدی و حافظ (ایدئولوگ های فئودالیسم واپسین) رابطه عاشق با معشوق، رابطه گدا و توانگر است.
• معشوق یا مستقیما و شخصا عاشق را مورد تحقیر، توهین، اذیت، ضرب و شتم و حتی قتل قرار می دهد و یا مراقب معشوق، یعنی رقیب کذائی.
• عاشق اما تف و توهین و فحش و بد و بیراه و ضرب و شتم معشوق و یا رقیب را فخر انگیز می انگارد و دست از سر معشوق برنمی دارد .
• خاک کوی معشوق را سرمه چشم خویش می سازد. (حافظ)
• مراجعه کنید به تحلیل اشعار و آثار سعدی و حافظ و بقیه شعرا در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر