۱۳۹۵ اردیبهشت ۱۱, شنبه

سوسیالیسم و کمونیسم اوتوپیکی (15 )


پروفسور دکتر وینفرید شرودر
برگردان شین میم شین

IV
سوسیالیسم انتقادی ـ اوتوپیکی
ادامه 

II
تئوری سوسیالیستی ـ اوتوپیکی سن سیمون
ادامه

14

·        سن سیمونیست ها برای انطباق منافع فردی با منافع عمومی از طریق مسالمت آمیز، انجام وظایف زیر را واجب می دانستند:

الف
·        روشنگری میان کلیه اقشار جامعه را

ب
·        آموزش اخلاقی نوین را

ت
·        همکاری فلاسفه با بانکداران را.

15
·        سن سیمون و شاگردان او، علیرغم این محدودیت های فکری در تئوری خویش، شناخت آینده ساز به میراث مانده از فلاسفه روشنگری راجع به جریان بالنده تاریخ از نازل به عالی را در راستای درکی دیالک تیکی از تاریخ، توسعه و تکامل بخشیده اند.
·        آنها حتی از حد مورخین بورژوائی قرن نوزدهم پا فراتر نهاده اند، که مبارزه طبقاتی را در مبارزه میان طبقه متوسط و اشراف خلاصه می کردند و پیروزی طبقه متوسط، یعنی برقراری نظام بورژوائی را پایان تاریخ قلمداد می نمودند.

16
·        این حقیقت امر را نباید فراموش کرد که سن سیمون و سن سیمونیست ها به پذیرش پوزیتیویسم کومته  تن در نداده اند.

17

·        کومته شناخت نطفه ای سن سیمون و سن سیمونیست ها در رابطه با روند دیالک تیکی تاریخ  را با توسعه اوولوسیونیستی مرکب از سه دوره متوالی زیر جایگزین می سازد که گویا یکدیگر را از میدان بدر می رانند:
الف
·        دوره تئولوژیکی (فقهی)

ب
·        دوره متافیزیکی  

ت
·        دوره پوزیتیو (مثبت)

18
·        از مشخصات بارز سن سیمونیست ها، در مغایرت با متفکران بورژوائی آن زمان، عبارت از این بود که بنظر آنها توسعه تاریخی پس از حل تضادهای طبقاتی پایان نمی یابد.

19
·        آنها صریحا اعلام می داشتند که توسعه تاریخی پس از حل تضادهای طبقاتی «بی وقفه، بدون بحران، به نحوی ثابت و قاعده مند و در هر لحظه ادامه می یابد.» 

20

·        انگلس سن سیمون و هگل را بمثابه یونیورسال ترین متفکران زمان خود می داند.
·        (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد 20، ص 23، 316، 25، 619)

21
·        این بزرگداشت انگلس حاکی از اهمیت بی تردید سن سیمون است.

22
·        انگلس می نویسد که دکترین سوسیالیسم و کمونیسم در انگلستان، در مقایسه با فرانسه و آلمان، منشاء دیگری داشته است:
·        «انگلیسی ها با مشاهده عملی افزایش سرسام آور فقر و ذلت، فساد اخلاقی و بی همه چیزی مردم (پاوپریسم، ذلت) در میهن خود به تئوری علمی سوسیالیسم و کمونیسم می رسند.»
·        (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد 1، ص 480)

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر