۱۳۹۵ اردیبهشت ۵, یکشنبه

سوسیالیسم و کمونیسم اوتوپیکی (9)


پروفسور دکتر وینفرید شرودر
برگردان شین میم شین

II
تئوری های کمونیستی مستقیم
در قرن هجدهم میلادی در فرانسه
ادامه

4
«کاته شیسم بنی نوع بشر»
بواسل (1789)

1
·        در کتاب بواسل تحت عنوان «کاته شیسم بنی نوع بشر» که در سال 1789 در آستانه انقلاب فرانسه منتشر می شود، گذار از تئوری کمونیستی ـ اوتوپیکی به اولین اقدام برای تحقق کمونیسم در مبارزه طبقاتی، یعنی در پراتیک، خودنمائی می کند.

·        (کاته شیسم به کتاب تعلیمات دینی مسیحی اطلاق می شود که به شکل پرسش و پاسخ تشکیل یافته است. مترجم)

2
·        بواسل به تشریح ضرورت برقراری نظام کمونیستی قناعت نمی ورزد، بلکه مسئله گذار از نظام موجود به نظام کمونیستی را مو به مو، جزء به جزء مورد بحث قرار می دهد و پیشنهادات عملی راجع به چگونگی از بین بردن گام به گام نابرابری های اجتماعی و سیاسی موجود و استقرار دولت کمونیستی عرضه می کند.

3
·        اینجا معلوم می شود که کمونیسم اوتوپیکی چگونه در قرن هجدهم، در فرانسه، در دوره بلا واسطه پس از وقوع انقلاب بورژوائی، توسعه و تکامل می یابد و دم به دم به مشخصیت (تشخص) تاریخی دست می یابد و اهمیت کسب می کند.

4
·        افزایش مداوم نفوذ ایده های کمونیستی ـ اوتوپیکی را می توان در این دید که حتی در آثار فلاسفه برجسته روشنگری، که به نحوی از انحاء منافع بورژوازی آغازین را نمایندگی می کنند، نظرات کمونیستی ـ اوتوپیکی وجود دارند.

5

ژان ژاک روسو (1712 ـ 1778)
نویسنده، فیلسوف، پداگوگ، طبیعت پژوه و کمپونیست
از تدارک بینندگان معنوی انقلاب فرانسه

·        نه فقط در آثار فلاسفه ای مانند مابلی (که با موره لی نزدیکی دارند، بی آنکه به امکان تشکیل نظام کمونیستی ایمان داشته باشند)، بلکه علاوه بر آن در آثار ژان ژاک روسو، دیدرو و حتی  ولتر نظرات کمونیستی ـ اوتوپیکی وجود دارند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر