۱۳۹۵ فروردین ۲۳, دوشنبه

دایرة المعارف فلسفه بورژوائی واپسین (407)


پروفسور دکتر هورست هولتسر
فصل هشتم
علوم اجتماعی / جامعه شناسی
برگردان شین میم شین

بخش هفتم
توسعه جامعه شناسی بورژوائی
در کشورهای مختلف سرمایه داری 

پیشکش به

سرگرد عطارد
سردار سلحشور توده و حزب توده
در (۲۷ مهر ماه ۱۳۳۳) تيرباران شد.

29
·        این بجث فقط منجر بدان نمی شود که طرح مبتنی بر رفتار به مثابه بنیان نظری برای جامعه پژوهی تجربی غالب آید.
·        بلکه ضمنا منجر بدان می شود که تشکیل بدیلی برای طرح مبتنی بر رفتار تسریع شود.

30
·        این بدیل عبارت است از تئوری مبتنی بر تأثیر متقابل و تئوری عمل اجتماعی مبتنی بر آن.

31
·        نمایندگان آغازین این فرم جدید تئوری به انجام همزمان دو کار زیر نایل می آیند:    

الف
·        تشدید مبارزه تدافعی بر ضد سیطره تئوری مبتنی بر رفتار 

ب
·        مبارزه شدید در جهت جا انداختن تئوری مبتنی بر تأثیر متقابل در علوم اجتماعی 

32
·        نمایندگان آغازین این فرم جدید تئوری افراد زیر بوده اند:

الف

چارلز هورتون کولی (1864 ـ 1929) 
جامعه شناس امریکائی
هشتمین رئیس انجمن جامعه شناسی امریکا

·        چارلز هورتون کولی  

ب

ویلیام ایساک توماس (1863 ـ 1947) 
جامعه شناس امریکائی
استاد دانشگاه
پیشاهنگ استفاده علمی از مدارک شخصی
و رابطه میان شخصیت و فرهنگ

·        ویلیام ایساک (اسحاق) توماس     

ت

گئورگ هربرت مید (1863 ـ 1931) 
فیلسوف، جامعه شناس، روانشناس امریکائی
استاد دانشگاه شیکاگو
در رشته های
فلسفه
  روانشناسی اجتماعی

·        گئورگ هربرت مید

33
·        چارلز هورتون کولی،  ویلیام ایساک (اسحاق) توماس و گئورگ هربرت مید، مقوله بندی عمل اجتماعی به مثابه «رفتار» را و حذف روند اجتماعی از تئوری علوم اجتماعی و پژوهش علوم اجتماعی را رد می کنند.

34
·        چارلز هورتون کولی در آثار زیرین خود موضع مخالف با طرح مبتنی بر رفتار می گیرد:

الف
·        «طبیعت انسانی و نظام اجتماعی» (1902)  

ب
·        «سازمان اجتماعی» (1909)  

ت
·        «روند اجتماعی» (1918)  

35
·        چارلز هورتون کولی تئوری مبتنی بر رفتار را افشا می کند و استفاده از آن در فرد ایزوله گشته را به مثابه کرد و کاری ضد سوسیولوژیکی قلمداد می کند و اعلام می دارد که فرد باید به مثابه نتیجه «اجتماعی گشتن» (سوسیالیزاسیون) در نظر گرفته شود.

36
·        چارلز هورتون کولی فرد را به مثابه «آئینه خویشتن»، به مثابه «هویت من» تفسیر می کند که کونتور اجتماعی خود را از تأثیر متقابل با دیگران اخذ می کند.

37
·        بنا بر قانون اصلی چارلز هورتون کولی، «خویشتن فرد و جامعه دو روی مدال واحدی را تشکیل می دهند.»
·        (چارلز هورتون کولی، «سازمان اجتماعی» در «دو اثر اصلی چارلز هورتون کولی »، ص 5)      

38
·        دلیل چارلز هورتون کولی به شرح زیر است:
·        «جامعه در شعور (ذهن) «من» به مثابه تماس و تأثیر متقابل میان تصورات معینی که «من» از توماس، هنری، سوسن، برژیت و غیره دارم، وجود دارد.»
·        (چارلز هورتون کولی، «طبیعت انسانی و نظام اجتماعی»، ص 119) 
39

·        مارکس نیز این مسئله را به طرز مشابهی فرمولبندی کرده است:
·        «از آنجا که انسان نه، آئینه در دست و نه، به مثابه فیلسوف فیشته ای از مادر زاده می شود، من منم.
·        انعکاس یافته در انسان.
·        انعکاس یافته در وهله اول در انسان دیگر.
·        انسانی موسوم به پطر، در وهله اول، در رابطه با انسان دیگری به نام پاول (به مثابه انسانی همانند خویش) به خویشتن خویش به مثابه انسان می رسد.»
·        (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد 23، ص 67)     

40
·        چارلز هورتون کولی البته ـ بر خلاف مارکس ـ هر کس را با شعورش یکسان قلمداد می کند و سرانجام بطرز ایدئالیستی او را از فرم های کرد و کارش، از شرایط تأثیر متقابلش و از نتایج نهادین آنها متمایز می سازد.

·        (نهاد به فرم همزیستی انسانی اطلاق می شود که مبتنی بر سرلوحه های ثابت معین باشد.
·        مثلا نهاد ازدواج.
·        نهاد خانواده.
·        نهاد علمی (دانشگاه)
·        نهاد دولتی (پارلمان، مجلس)
·        نهاد اجتماعی
·        نهاد مذهبی و غیره. مترجم)   

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر