پروفسور
دکتر هورست هولتسر
فصل
هشتم
علوم
اجتماعی / جامعه شناسی
برگردان
شین میم شین
بخش
هفتم
توسعه
جامعه شناسی بورژوائی
در
کشورهای مختلف سرمایه داری
پیشکش به
سرگرد عطارد
سردار سلحشور
توده و حزب توده
در
(۲۷ مهر ماه ۱۳۳۳) تيرباران شد.
29
·
این بجث فقط منجر بدان نمی شود که
طرح مبتنی بر رفتار به مثابه بنیان نظری برای جامعه پژوهی تجربی غالب آید.
·
بلکه ضمنا منجر بدان می شود که
تشکیل بدیلی برای طرح مبتنی بر رفتار تسریع شود.
30
·
این بدیل عبارت است از تئوری مبتنی
بر تأثیر متقابل و تئوری عمل اجتماعی مبتنی بر آن.
31
·
نمایندگان آغازین این فرم جدید
تئوری به انجام همزمان دو کار زیر نایل می آیند:
الف
·
تشدید مبارزه تدافعی بر ضد سیطره
تئوری مبتنی بر رفتار
ب
·
مبارزه شدید در جهت جا انداختن
تئوری مبتنی بر تأثیر متقابل در علوم اجتماعی
32
·
نمایندگان آغازین این فرم جدید
تئوری افراد زیر بوده اند:
الف
چارلز هورتون
کولی (1864 ـ 1929)
جامعه شناس
امریکائی
هشتمین رئیس
انجمن جامعه شناسی امریکا
·
چارلز هورتون کولی
ب
ویلیام ایساک
توماس (1863 ـ 1947)
جامعه شناس
امریکائی
استاد دانشگاه
پیشاهنگ
استفاده علمی از مدارک شخصی
و رابطه میان
شخصیت و فرهنگ
·
ویلیام ایساک (اسحاق) توماس
ت
گئورگ هربرت مید (1863 ـ 1931)
فیلسوف، جامعه شناس، روانشناس امریکائی
استاد دانشگاه شیکاگو
در رشته های
فلسفه
روانشناسی اجتماعی
·
گئورگ هربرت مید
33
·
چارلز هورتون کولی، ویلیام ایساک (اسحاق) توماس و گئورگ هربرت مید،
مقوله بندی عمل اجتماعی به مثابه «رفتار» را و حذف روند اجتماعی از تئوری علوم
اجتماعی و پژوهش علوم اجتماعی را رد می کنند.
34
·
چارلز هورتون کولی در آثار زیرین
خود موضع مخالف با طرح مبتنی بر رفتار می گیرد:
الف
·
«طبیعت انسانی و نظام اجتماعی» (1902)
ب
·
«سازمان اجتماعی» (1909)
ت
·
«روند اجتماعی» (1918)
35
·
چارلز هورتون کولی تئوری مبتنی بر
رفتار را افشا می کند و استفاده از آن در فرد ایزوله گشته را به مثابه کرد و کاری
ضد سوسیولوژیکی قلمداد می کند و اعلام می دارد که فرد باید به مثابه نتیجه «اجتماعی
گشتن» (سوسیالیزاسیون) در نظر گرفته شود.
36
·
چارلز هورتون کولی فرد را به مثابه
«آئینه خویشتن»، به مثابه «هویت من» تفسیر می کند که کونتور اجتماعی خود را از
تأثیر متقابل با دیگران اخذ می کند.
37
·
بنا بر قانون اصلی چارلز هورتون
کولی، «خویشتن فرد و جامعه دو روی مدال واحدی را تشکیل می دهند.»
·
(چارلز هورتون کولی، «سازمان اجتماعی» در «دو
اثر اصلی چارلز هورتون کولی »، ص 5)
38
·
دلیل چارلز هورتون کولی به شرح زیر
است:
·
«جامعه در شعور (ذهن) «من» به مثابه تماس و
تأثیر متقابل میان تصورات معینی که «من» از توماس، هنری، سوسن، برژیت و غیره دارم،
وجود دارد.»
·
(چارلز هورتون کولی، «طبیعت انسانی و نظام
اجتماعی»، ص 119)
39
·
مارکس نیز این مسئله را به طرز
مشابهی فرمولبندی کرده است:
·
«از آنجا که انسان نه، آئینه در دست و نه، به
مثابه فیلسوف فیشته ای از مادر زاده می شود، من منم.
·
انعکاس یافته در انسان.
·
انعکاس یافته در وهله اول در انسان
دیگر.
·
انسانی موسوم به پطر، در وهله اول،
در رابطه با انسان دیگری به نام پاول (به مثابه انسانی همانند خویش) به خویشتن
خویش به مثابه انسان می رسد.»
·
(مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد 23، ص 67)
40
·
چارلز هورتون کولی البته ـ بر خلاف
مارکس ـ هر کس را با شعورش یکسان قلمداد می کند و سرانجام بطرز ایدئالیستی او را
از فرم های کرد و کارش، از شرایط تأثیر متقابلش و از نتایج نهادین آنها متمایز می
سازد.
·
(نهاد به فرم همزیستی انسانی اطلاق می شود که
مبتنی بر سرلوحه های ثابت معین باشد.
·
مثلا نهاد ازدواج.
·
نهاد خانواده.
·
نهاد علمی (دانشگاه)
·
نهاد دولتی (پارلمان، مجلس)
·
نهاد اجتماعی
·
نهاد مذهبی و غیره. مترجم)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر