۱۳۹۵ فروردین ۲۹, یکشنبه

سوسیالیسم و کمونیسم اوتوپیکی (3)

پروفسور دکتر وینفرید شرودر 
برگردان شین میم شین



I  
توصیفات اوتوپیکی از اوضاع و احوال اجتماعی ایدئال
در قرن شانزدهم و هفدهم میلادی
ادامه



2

کامپانللا


 توماسو کامپانللا (1568 ـ 1639) 
فیلسوف، شاعر، سیاستمدار ایتالیائی
طراح اوتوپی «دولت آفتاب» (1602)
اوتوپی «دولت آفتاب» بر اساس نقطه نظرهائی از منابع زیر طراحی شده است:  
سلطنت جهانی اسپانیا
کاتولیسیسم
سوسیالیسم (نفی مالکیت خصوصی)
فلسفه دولت افلاطون
(همبود زنان، حاکمیت دانایان، فلاسفه، جمهوری فرهیختگان)

1
·        توماسو کامپانللا تصویر اوتوپیکی خود راجع به دولت کمونیستی را در کتابش تحت عنوان «دولت آفتاب» (1623 میلادی) مطرح می سازد.

2
·        او نظریات خود را بر اساس تجارب حاصله ازمبارزات توده ای مردم در منطقه کالابرین ایتالیای جنوبی برای زندگی بهتر تدوین کرده است.

3
·        توده های مردم این منطقه نه تنها از وضع اقتصادی وخیم در نقطه عطف قرن شانزدهم ـ هفدهم رنج می بردند، بلکه علاوه بر آن از سلطه اسپانیائی های حاکم در آن منطقه در عذاب بودند.

4
·        کامپانللا که شخصا در قیام سال 1599 میلادی شرکت کرده بود و به بیست و هفت سال زندان محکوم شده بود، کتابش را در زندان نوشته است.

5
·        بدلیل شرایط تاریخی خاص در ایتالیا، تصورات کامپانللا راجع به نظام کمونیستی، در جزئیات با تصورات توماس مور فرق دارند.

6
·        کامپانللا فقط از کار در کشاورزی و کشتیرانی سخن می گوید و دولت مورد نظر او از سازمان آهنینی برخوردار است و ریاست کشور تجسمی از قوای اساسی نظام آسمانی است.


3
 وراس دالا
(1635 ـ 1700)  

نویسنده، رومانیست، دستور زبان دان فرانسوی

1
·        وراس دآلا مهمترین نماینده کمونیسم اوتوپیکی در قرن هفدهم میلادی در فرانسه بوده و کتابش را تحت عنوان «تاریخ سورامب ها» در سال های (1675 ـ 1679) منتشر کرده است.

2
·        بخش اول این کتاب نخست در لندن به زبان انگلیسی منتشر شده و اثر کامل در سال های (1677 ـ 1679) در پاریس.

3
·        شکی نیست که در این دوره هم «تاریخ سورامب ها» و هم اوتوپی های دیگر در فرانسه واکنشی برضد معضلات زیرین بوده اند:

الف

·        بر ضد بی سامانی مردم دهات



ب

·        بر ضد رکود توسعه صنعتی



ت

·        بر ضد عواقب وخیم سیاست جنگی لودویگ چهاردهم


پ
 شب بارتولوموس
(عروسی خون در پاریس)

در شب 24 اوت 1572 آدمیرال گاسپار کولینی و دیگر رهبران هوگه نوت ها، 
همراه با هزاران نفر از همکیشان کاتولیک شان، به فرمان کاترین مدیسی قتل عام شدند.

آنها مهمانان عروسی هاینریش نوارا و مارگاریت فالوا بودند.

·        بر ضد بیرون راندن هوگنوت ها از کشور بنا بر مصوبات نانت 1685 میلادی.
 
استقبال «شاه» برلین از هوگه نوت های رانده شده از پاریس

صلیب هوگه نوت ها

هوگه نوت عنوانی بود برای پروتستان های فرانسوی

 که کالوینیست بوده اند.

4
·        تفاوت نظریه  وراس دآلا راجع به نظام کمونیستی با نظریات قبلی دیگر عبارت از این است که او کمونیسم را بمثابه یک نظام عقلی تلقی می کند که با خصوصیات طبیعی انسان ها انطباق دارد.

5
·        او فرم معینی از همبود خانوادگی اولیه در راستای نظام کمونیستی را منطبق با اصول عقلی می بیند.

6
·        در برنامه او کار در تعاونی های تولیدی کشاورزی و صنعتی از واحدهای 1000 نفره تشکیل می یابد، که اوسمازی نامیده می شوند.

7
·        این نظر ظاهرا تحت تأثیر مانوفاکتورهای در حال رشد پدید آمده است.

8
·        اوسمازی ها سرمشق برای فالانسترهای فوریه بوده اند.

9
·        تصور وراس دآلا از تشکیل جامعه کمونیستی و وظایف رئیس دولت در این جامعه تحت تأثیر اصول کولبرتی  مربوط به اداره دولت و ساختار فئودالی ـ استبدادی بوده است.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر