۱۳۹۵ فروردین ۲۳, دوشنبه

عید نوروز از دیدی دیگر (8)


تحلیلی از
گاف سنگزاد 

آئین‌ ها
خانه ‌تکانی
خانه ‌تکانی یکی از آیین‌ های نوروزی است
که مردم برخی مناطقی که نوروز را جشن می ‌گیرند
به آن پایبندند.
در این آیین، تمام خانه و وسایل آن در آستانه نوروز گردگیری، شستشو و تمیز می‌شوند
  این آیین در کشورهای مختلف از جمله ایران، تاجیکستان و افغانستان برگزار می ‌شود

·        در این آیین، می توان به حقایق امور مادی و فکری متعدد و متنوع زیر پی برد:

1
·        در این آیین اولا می توان به دیالک تیک طبیعت اول و طبیعت دوم (انسان، جامعه) پی برد.

·        چرا و به چه دلیل؟   

2
·        عید نوروز چاوش فرارسیدن بهار است.
·        با شروع بهار، طبیعت اول، چهره عوض می کند.
·        تر و تمیز و تازه و شاد و شاداب می شود.

·        تحول طبیعت اول در جفت دیالک تیکی اش، یعنی در طبیعت دوم (انسان، جامعه) منعکس می شود.
·        در نتیجه، طبیعت دوم، تحت تأثیر طبیعت اول، رنگ عوض می کند.
·        خانه تکانی، یعنی نظافت بنیادی خانه هماهنگی با طبیعت مادر است.

·        دیالک تیک طبیعت و جامعه

·        این اما به چه معنی است؟    

3
·        این به معنی هارمونی و هماهنگی دیرین طبیعت دوم با طبیعت اول است.
·        هارمونی و هماهنگی ئی که با تجزیه و تلاشی جامعه اشتراکی آغازین بر باد رفته و رفته رفته از یاد رفته است.
·        بقایای این هارمونی را می توان در خلق های بومی هنوز هم مشاهده کرد.

·        این پدیده را می توان در دیالک تیک ناتورالیسم و هومانیسم (طبیعتگرائی و انسان گرائی) تبیین داشت.

4
خانه ‌تکانی یکی از آیین‌ های نوروزی است

·        از همین آیین می توان به قدمت تاریخی عید نوروز پی برد.
·        در همین آیین به احتمال قوی مذاهب ناتورالیستی نیاکان ما نمودار می گردند:
·        طبیعت پرستی نیاکان ما.
·        پرستش یک و یا چند پدیده طبیعی.
·        مثلا میترائیسم و یا مهر پرستی نیاکان ما
·        آتش پرستی نیاکان ما.

5
خانه ‌تکانی یکی از آیین‌ های نوروزی است

·        آیین خانه تکانی نیز با توسعه جامعه بشری از محتوا و معنا خالی می شود.
·        تاریخیت آن برملا می گردد.
·        از خصلت تاریخی آن پرده برمی افتد.

·        چون امروزه خانه تکانی نه یک بار در سال، بلکه یک و یا چند بار در هر هفته و یا حتی هر روز صورت می گیرد.

·        به همین دلیل رواج این آیین نیز در ممالک در حال توسعه به چشم می خورد.

6
افروختن آتش
رسم افروختن آتش، از زمان ‌های کهن در برخی مناطق علاقه ‌مند به نوروز متداول شده ‌است.
در ایران، جمهوری آذربایجان و بخش‌هایی از افغانستان، این رسم به ‌صورت روشن کردن آتش در شب آخرین چهارشنبه سال متداول است.
 این مراسم چهارشنبه ‌سوری نام دارد
 در کردستان در روز نوروز مراسم آتش نوروزی
پریدن از روی آتش در ایام نوروز در ترکمنستان نیز رایج است
همچنین رسم افروختن آتش در بامداد نوروز بر پشت بام‌ ها در میان برخی از زرتشتیان
(از جمله در برخی از روستاهای یزد در ایران) مرسوم است

·        در این آیین نوروزی نیز رد پای ناتورالیسم و مذاهب ناتورالیستی نیاکان ما نمودار می گردد.

·        چون آتش، حاوی و حامل معانی متعدد و متنوع مادی و فکری است: 

7
افروختن آتش

·        آتش فرمی از نیرو و انرژی است.
·        آتش برای نیاکان ما همان فونکسیونی را داشته که امروزه چراغ نفتی ویا برقی دارد.

8

·        آتش یکی از وسایل صرفنظر ناپذیر تولید بوده است.
·        آتش یکی از عناصر مهم نیروهای مولده جامعه بوده است.
·        بکمک آتش استخراج فلزات از سنگ های معدنی میسر شده است.
·        فلزاتی که مواد خام لازم برای تولید وسایل تولید بوده اند.
·        می توان گفت که آتش وسیله تولید برای تولید وسایل تولید بوده است.

9
افروختن آتش

·        آتش یکی از لوازم مهم معیشتی بوده است.
·        به کمک آتش خانه در سرمای زمستان گرم شده است.
·        به کمک آتش گوشت و مواد غذائی دیگر نرم و لذیذ و هضم پذیر شده است.

10
افروختن آتش

·        آتش یکی از جنگ افزارهای مهم نیاکان ما بوده است.
·        جنبش نیاکان ما بر ضد برده داران با تسلیحات آتشین نیز صورت گرفته است.
·        اسلام به احتمال قوی، خرافه جهنم آتشین را از آتش زرتشت اتخاذ کرده است.
·        اسلام حتی این خرافه را که اجنه و ملائکه و شیاطین منشاء اتشین دارند، از آیین زرتشت گرفته است.

11

افروختن آتش

·        دلیل مادی تقدس آتش، به همین دلایل است.
·        آتش قبل از اینکه پرستیده شود، به عنوان وسیله تولید و معیشت، می بایستی همیشه روشن نگهداشته شود.
·        معابد قبل از اینکه عبادتگاه باشند، محل نگهداری وسایل تولید و نگهداری آتش همبود (اجتماع)  بوده اند.
·        این آیین نوروز (چهارشنبه سوری) نیز یکی از میراث های نیاکان ما ست.
·        آیین آتش سوزی نیز جز سمبلی از نیاکان، محتوا و معنای   دیگری ندارد.
·        چیزی در حد خرافه است.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر