۱۳۹۵ اردیبهشت ۱۰, جمعه

قرآن کریم از دیدی دیگر (97)


 ویرایش و تحلیل از
فریدون ابراهیمی

پلوتو
 هستیا
ایزدبانوی تندرستی

1
هستیا جای خود را به دیونیسوس می دهد
تا در میان آدم ‌ها زندگی کند.

2
 هادس و پرسفون
نیز از خدایان مهم اند و گاهی جزو المپ نشینان محسوب می شوند.

3
هادس همواره در زیر زمین جای دارد
هرگز در قلهٔ المپ نبوده است.

4
  هرکول و اسقلبیوس
نیز هرازگاهی جزو خدایان اولمپ محسوب می شوند.

5
بین سه خدای اصلی
ـ زئوس، پوزئیدون و هادس  ـ
پشک انداخته اند
 آسمان‌ها به زئوس،
 زمین به پوزئیدون
 و دنیای زیر زمین به هادس
 رسیده است.

6
زئوس، پوزئیدون و هادس  
هر سه با هم برادرند
و پسران کرونوس خدای کشت و زرع اند.

7
کرونوس در دیار هادس است
و در غیاب وی،
 زئوس تواناترین ایزد محسوب می شود.

8
توده ولی چیست و کیست؟

·        سؤال این بود که توده چیست و یا کیست؟
·        برای پاسخ دادن به این پرسش، به جامعه آغازین، به یونان و  روم باستان، نظر افکندیم و با تعدد خدایان آشنا شدیم.

·        میتولوژی پیش فرم تئولوژی است.
·        اساطیر، فرم اولیه ادیان اند.
·        ادیان، نتیجه نفی دیالک تیکی اساطیر اند.
·        ادیان ضمنا حاوی و حامل عناصر مهمی از اساطیر اند.

·        سؤال اکنون این است که چرا در یونان و روم باستان، یعنی در فرم های ماقبل جامعه طبقاتی (برده داری)، بشریت با تعدد خدایان سر و کار دارد و نه با خدای واحد؟

9
توده ولی چیست و کیست؟

·        دلیل این تفاوت در تفاوت فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی کمونیستی آغازین با فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی برده داری است:

الف
·        خدایان جامعه کمونیستی آغازین، انعکاس آسمانی ـ انتزاعی توده اند.

ب
·        خدای جامعه برده داری، انعکاس آسمانی ـ انتزاعی طبقه حاکمه برده دار است.
·        خدا به همین دلیل معبود است.
·        توده، به همین دلیل، عبد است.

10
·        دیالک تیک طبقه حاکمه و توده در جامعه برده داری به شکل دیالک تیک معبود و عبد بسط و تعمیم یافته است.
·        توده ی قدر قدرت جامعه برابران و خواهران ـ برادران، سلب آدمیت شده است.
·        سلب سوبژکتیویته شده است.
·        به درجه ابزار کار تنزل یافته است.
·        اوبژکتیویزه شده است.
·        چیز واره شده است.
·        گاو و گاو آهن واره شده است.
·        ذلیل و زمینگیر شده است.
·        برده و غلام و کنیز و رهی و وابسته و بی اختیار شده است.

·        چرا و به چه دلیل ما به این نتیجه رسیده ایم؟  

11
سه خدای اصلی
ـ زئوس، پوزئیدون و هادس  ـ
  با هم برادرند
و پسران کرونوس خدای کشت و زرع اند.

·        برای پاسخ دادن به این پرسش نظری بر چند و چون خدایان جهان باستان کلاسیک می افکنیم:

12
·        خدایان اصلی با هم برادر اند.

·        این اولا حاکی از فرم پاتریارشی (پدرسالاری) در تولید اجتماعی است.

·        این ثانیا بدان معنی است که سلول اساسی جامعه کمونیستی آغازین، یعنی خانواده در آئینه آسمان منعکس شده است:
·        سه خدای اصلی، انعکاس آسمانی ـ انتزاعی خانواده های برابر حقوق جامعه اند.

13
سه خدای اصلی
ـ زئوس، پوزئیدون و هادس  ـ
  با هم برادرند
و پسران کرونوس خدای کشت و زرع اند.

·        پدر خدایان اصلی جهان باستان کلاسیک، خدای کشت و زرع است.

·        کشت و زرع اما چیست؟   

14

·        کشت و زرع طرز تولید اساسی جامعه کمونیستی آغازین بوده است.
·        در اثر کشت و زرع، حیاتی ترین حوایج جامعه اولیه، تولید می شود.

·        پدر خدایان سه گانه اصلی، انعکاس آسمانی ـ انتزاعی دهقانان است.

·        این ـ در تحلیل نهائی ـ زمین است که در آئینه آسمان منعکس شده است.

·        خدایان آسمانی تصاویر آسمانی ـ انتزاعی خدایان مولد و زحمتکش جامعه کمونیستی آغازین اند.

·        سؤال اکنون این است که خدایان سه گانه اصلی انعکاس آسمانی ـ انتزاعی کیانند؟  

15

ژوپیتر
 زئوس  
پدر و فرمانروای همه خدایان،
همنشین عقاب  
با تیری از آذرخش در دست دارد.

·        زئوس یکی از فرزندان خدای کشت و زرع است، که ضمنا خدای آذرخش و مهمترین خدای اولمپ است.

·        زئوس به احتمال قوی، انعکاس آسمانی ـ انتزاعی پاسداران آتش در جامعه کمونیستی آغازین است.

·        همین پدیده در دین زرتشت نیز تبیین می یابد.

·        در دین زرتشت نیز آتش تقدیس می شود و آتشکده (محل نگهداری از آتش روشن)  به عبادتگاه مؤمنین استحاله می یابد.

·        برای اینکه آتش، اساسی ترین وسیله تولید و تغذیه و تنویر است:

الف
·        به برکت آتش است که فلزات از دل صخره ها بدر کشیده می شوند و امکان تولید وسایل تولید، از قبیل دیگ و قابلمه و تیر و کمان و گاو آهن و شمشیر و نیزه و خنجر و دشنه و داس و غیره فراهم می آید.

ب
·        به برکت آتش است که گوشت حیوانات کباب می شود و سهل الهضم می گردد.

ت
·        به برکت آتش است که غلات و نباتات پخته می شوند و فرم اغذیه به خود می گیرند.

پ
·        به برکت آتش است که نیاکان بشری بر ظلمت شب غالب می آیند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر