۱۳۹۵ اردیبهشت ۳, جمعه

سوسیالیسم و کمونیسم اوتوپیکی (7)


پروفسور دکتر وینفرید شرودر
برگردان شین میم شین

II
تئوری های کمونیستی مستقیم
در قرن هجدهم میلادی در فرانسه
ادامه

2
«کد طبیعت» موره لی (1755)

 اتین گابریل موره لی (1717 ـ 1778)
فیلسوف روشنگری
سوسیالیست اوتوپیکی
آثار:
سوسیالیست های بزرگ
کد طبیعت

·        اثر موره لی تحت عنوان «کد طبیعت» (منتشره در سال 1755) مقام خاصی در توسعه کمونیسم اوتوپیکی دارد.

1
·        او در این کتاب به توسعه و تدوین تئوری نظام کمونیستی آغازین منطبق با طبیعت انسانی می پردازد.
·        درست در زمانی که ژان ژاک روسو نظریه توده ای ـ خرده بورژوائی خود را بسان پرچمی در مقابل جناح بورژوائی روشنگری فرانسه برمی افرازد.

2
·        موره لی علت فروپاشی کمونیسم آغازین  را در دو مسئله زیر می داند:

الف
·        جهل انسان های آن زمان

ب
·        در تلاش عوامفریبانه گروهی (روحانیان) از افراد که به توجیه تضاد میان فقرا و اغنیا، میان حاکم و محکوم می پردازند و از نادانی مردم سوء استفاده می کنند.

3
·        موره لی به این نتیجه منطقی می رسد که انسان ها در تجربه ملموس وضع تضادمند و مبتنی بر نابرابری نظام اجتماعی موجود به دانش لازم برای درک نظام کمونیستی آغازین دست می یابند که برقراری مجددش نتیجه پیروزی عقل محسوب خواهد شد.

4
·        نکته قابل توجه در «کد طبیعت» موره لی این است که در آن، توسعه و تکامل تاریخی با دعوت به برقراری نظام کمونیستی در پیوند قرار داده می شود.

5
·        موره لی بدین طریق، اولین گام را در راه غلبه بر محدودیت های راسیونالیسم به پیش می نهد، که اوتوپی های کمونیستی قرن شانزدهم و هفدهم گرفتارش بوده اند.
·        مراجعه کنید به راسیونالیسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

6
·        شکی نیست که او برای رسیدن به این شناخت آینده ساز به ارزیابی جدیدی از نظریه حقوق طبیعی و نظریه پیشرفت بورژوائی روشنگری پرداخته است.

3
«حقیقت و یا سیستم حقیقی» دشا (1770)


لگر ماری دشا (1716 ـ 1774)
فیلسوف
اوتوپیست فرانسوی
مؤلف «اوتوپی آته ئیستی فارغ از مالکیت خصوصی و سرکوب و ستم»  

·        لگر ماری دشا ـ راهب بندیکتی ـ در کتاب خود تحت عنوان «حقیقت و یا سیستم حقیقی» (1770) که در سال 1865 میلادی توسط بوسیر منتشر می شود، به توسعه و تدوین سیستم کمونیستی ـ عقلی اصیل مبادرت می ورزد.

1
·        این کتاب حاوی خطوط دیالک تیکی روشنی است و از نفوذ ایده های کمونیستی در میان اقشار اجتماعی ئی حکایت می کند، که در نگاه سرسری هواداری شان از انقلاب اجتماعی بعید بنظر می رسد.

2
·        لگر ماری دشا این نظررا مبنا قرار می دهد، که انسان به سبب خصایص طبیعی خویش محتاج اتحاد با همنوعان همسان خویش است.

3
·        اما انسان بدشواری می تواند خود را از توحش، که در آن هرکس سودای سلطه بر دیگری را در سر دارد، از وضع فعلی مبتنی بر قانون که در آن، نابرابری به حد افراط رسیده، رها کند و به حکومت مبتنی بر اخلاق دست یابد و به وحدت حقیقی نایل آید.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر