احسان طبری
(1295 ـ 1368)
چگونه بحث کنیم؟
نامه مردم شماره 194
(27 اسفند 1358)
تحلیلی از
شین میم شین
شما
چرا عجله دارید؟
بگذارید «زمان» هم کمک کند؟
بگذارید «زمان» هم کمک کند؟
گاه
بیان شما قاصر است، ولی بیان رویدادها بلیغ است.
·
اگر کسی بیان بلیغ و رسا ندارد، بدان معنی نیست که او
نمی تواند داشته باشد.
1
·
بیان بلیغ را هم مثل هر چیز اجتماعی دیگر می توان تمرین
کرد و کسب کرد.
2
·
جهان بینی طبری آدمی را در بهترین حالت به یاد جهان بینی
سعدی می اندازد.
3
·
انگار طبری هم به تئوری بنیاد، به مادر زادی و جبلی بودن
بلاغت و غیره باور دارد.
4
·
باید به این سؤال اندیشید که علت بیان قاصر چیست؟
الف
·
بیان قاصر می تواند از خالی بودن کله از اندیشه، یعنی از
فقدان توان تفکر و از خالی بودن چنته از سخن ناشی شود.
ب
·
کسی که اندیشیدن بلد نباشد و توشه ای جز خورجینی از جملات
مرده نداشته نباشد، حتی اگر خیلی هم بلیغ (خداوند سخن، سخنران، سخندان) باشد، باز
هم ول معطل خواهد بود.
5
·
طبری به رادیکالیته مارکس و انگلس و لنین در هر زمینه نمی
اندیشد.
6
·
چرا نباید به ریشه قضایا دست برد و بسان کانت به خروج از
الکنیت خود خواسته فراخواند؟
7
·
چرا نباید راه خروج از بیان قاصر را جست و یافت و نشان
داد؟
8
گاه
بیان شما قاصر است، ولی بیان رویدادها بلیغ است.
·
منظور طبری از مفهوم «بلاغت بیان رویدادها» چیست؟
9
·
آیا منظور طبری این است که
از رویدادها می توان آموخت؟
10
·
آیا منظور او خوردن سر کسی به سنگ و آموختن از آن است؟
·
اگر منظور طبری این باشد، اینکه تأسف انگیز و تأثر انگیز است.
الف
·
چند بار باید سر ملتی و یا حزبی و یا شخصیتی به سنگ
بخورد، تا او درس عبرت گیرد؟
ب
·
آیا آموختن از رویدادها حتمی است؟
ت
·
آیا مردم آلمان از فجایع جنگ جهانی اول آموخته بودند، که
چند سال بعد جنگ بمراتب وحشیانه تر و وحشت بارتری را شروع کردند؟
11
·
مگر گذار از خاص به عام و برعکس می تواند بدون واسطه
صورت گیرد؟
12
·
مگر قرار نیست که انسان ها تفکر مفهومی را تمرین کنند و
بیاموزند؟
13
·
مگر برای آموزش تفکر مفهومی به تعریف مفاهیم و مقوله ها و
به گذار از حسی به عقلی و به گذار از تجربی به نظری نیاز مبرم نیست؟
14
·
«زبان رویدادها» برای انسان ها ـ چه بسا ـ زبانی بیگانه است و بدون
کمک مترجم، بدون توان تفکر مفهومی نمی توانند آن را دریابند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر