۱۳۹۵ فروردین ۲۴, سه‌شنبه

سیری در جفنگیات صمد بهرنگی (17)


اهمیت ادبیات کودک
صمد بهرنگی
(۱۳۱۸ - ۱۳۴۷)
ویرایش و تحلیل از
گاف سنگزاد
آیا کودک غیر از یاد گرفتن نظافت
و اطاعت از بزرگان
و حرف‌شنوی از آموزگار
(کدام آموزگار؟)
و ادب
(کدام ادب؟ ادبی که زورمندان و طبقه‌ ی غالب و مرفه حامی و مبلغ آن است؟)
چیز دیگری لازم ندارد؟

• در این جمله صمد بهرنگی، از چندین خصیصه صمد و شرکاء از جلال آل احمد تا احمد شاملو، پرده برمی افتد:

1
آیا کودک غیر از یاد گرفتن نظافت
و اطاعت از بزرگان
و حرف‌شنوی از آموزگار
(کدام آموزگار؟)
و ادب
(کدام ادب؟ ادبی که زورمندان و طبقه‌ ی غالب و مرفه حامی و مبلغ آن است؟)
چیز دیگری لازم ندارد؟

• صمد در این جمله، نکات اتیکی (اخلاقی) ـ استراتژیکی منفی (به زعم خود) را که قبلا گفته، با هارت و پورت تازه ای و در فرم دیگری تکرار می کند:

دیگر وقت آن گذشته است که ادبیات کودکان را محدود کنیم به
(مسائل زیر):
تبلیغ و تلقین نصایح خشک و بی ‌بروبرگرد،‌
نظافت دست و پا و بدن‌،
اطاعت از پدر و مادر‌،
حرف ‌شنوی از بزرگان‌

• این اولا نشانه حواس پرتی این اجامر است.
 
 
• ما با این فرم از حواس پرتی در شازده کوچولو نیز مواجه می شویم.

• مراجعه کنید به شازده کوچولو: تکخال امپریالیسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/51

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/66

2
آیا کودک غیر از یاد گرفتن نظافت
و اطاعت از بزرگان
و حرف‌شنوی از آموزگار
(کدام آموزگار؟)
و ادب
(کدام ادب؟ ادبی که زورمندان و طبقه‌ ی غالب و مرفه حامی و مبلغ آن است؟)
چیز دیگری لازم ندارد؟

• این ثانیا نشانه خالی بودن کله این اجامر از اندیشه و چنته آنها از سخن است.
• مشخصه همه این دار و دسته های عنگلابی از هر رنگ، روده درازی آنها ست.
• تکرار مکرر جفنگیات بی سر و ته است.
• تحریر مطلبی در چند صفحه برای تبیین اندیشه بی سر و تهی که در دو جمله قابل تبیین است.

3
 
آیا کودک غیر از یاد گرفتن نظافت
و اطاعت از بزرگان
و حرف‌شنوی از آموزگار
(کدام آموزگار؟)
و ادب
(کدام ادب؟ ادبی که زورمندان و طبقه‌ ی غالب و مرفه حامی و مبلغ آن است؟)
چیز دیگری لازم ندارد؟

• در این جمله صمد ثالثا از نیهلیسم اخلاقی آگاهانه ی او پرده برمی افتد.
• جنبش فئودالی ـ فدائی در این زمینه نیهلیسم اخلاقی نیچه ئیسم را علنی تر و عریان تر از دیگر جا ها نمودار می سازد.
• بدین طریق، از ماهیت فاشیستی فدائیسم پرده برمی افتد که همشیره فوندامنتالیسم است.
 
 
نوچگی صمد و شرکاء به جلال آل احمد و احمد شاملو بی دلیل نبوده است:
• شاملو نماینده بی چون و چرای نیچه ئیسم و فاشیسم است و جلال آل احمد همزمان هم نماینده فوندامنتالیسم و هم نماینده فاشیسم است.

• مراجعه کنید به جهان بینی جلال آل احمد، جهان بینی احمد شاملو در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

4
آیا کودک غیر از یاد گرفتن نظافت
چیز دیگری لازم ندارد؟

• اولین خوان اخلاقی رستم ارتجاع فئودالی ـ فوندامنتالیستی ـ روحانی، آموزش نظافت به کودکان است.
• بزعم صمد بهرنگی کودکان نباید برای نظافت تره خرد کنند.

ساده لوح کسی که صمد بهرنگی و شرکاء را ساده لوح تصور کند.
 
• صمد و شرکاء نه ساده لوح بوده اند، نه باسواد و نه صادق.
• صمد و شرکاء از سرتاپا عوامفریب بوده اند.
• اخلاق ستیزی و در این مورد، نظافت ستیزی صمد، آگاهانه و طرح ریزی ـ برنامه ریزی شده است.

• صمد در اولین و مهمترین قصه اش نیز نظافت را به رگبار انتقاد می بندد:

5
اولدوز گفت:
آقا كلاغه، آب حوض كثيف است، اگر بخوري مريض مي شوي.
كلاغه خنده ي ديگري كرد.
بعد جست زد و پيش آمد، گفت:
نه جانم، براي ما كلاغ ها فرق نمي كند.
از اين بدترش را هم مي خوريم و چيزي نمي شود.

• صمد در این قصه «اولدوز و کلاغ ها» همین تئوری نظافت ستیزی را (همین نیهلیسم اخلاقی را) استه تیزه می کند و به خورد خواننده می دهد.

• صمد ساختار منطقی ساده کودکان را در هم می کوبد و تخریب و تار و مار می سازد.
• صمد کودکان مردم را از رعایت نظافت فیزیکی منع می کند.
• صمد عملا نهی از معروف و امر به منکر می کند.

• نیهلیسم اخلاقی همین است:
• وارونه سازی ارزش ها، معیارها، موازین و فرامین فکری و اتیکی (اخلاقی) جامعه بشری.

6
• سؤالی که ما را از دیرباز به خود مشغول داشته، این است که چرا و به چه دلیل؟

• کودکان مردم خود به تجربه می دانند که اگر نظافت فیزیکی رعایت نشود، اگر دست و صورت و بدن شسته و تمیز نشود، طولی نمی کشد که سر و کله شپش و غیره و بعد بیماری های متنوع پیدا می شود.
 
• صمد اما با سرسختی و لجاجت شاملوئیستی، نهی از نظافت می کند.
• این کرد و کار صمد و شرکاء، محتوائی جز کودک ستیزی ندارد.

سؤال این است که دلیل خصومت صمد و اجامر دیگر نسبت به کودکان و نوجوانان مردم چیست؟

7
خردستیزی
اثری از پابلو پیکاسو
 
آیا کودک غیر از یاد گرفتن نظافت
چیز دیگری لازم ندارد؟

• نظافت ستیزی و بطور کلی اخلاق ستیزی صمد و شرکاء، به احتمال قوی با خردستیزی این اجامر در رابطه است.
 
• بی اعتبار سازی موازین و فرامین اخلاقی، راه را برای بی اعتبار سازی موازین و معیارهای عقلی، منطقی و فکری هموار می سازد.
 
• نظافت فیزیکی ستیزی صمد روی دیگر مدال نظافت فکری ستیزی او ست.

8
• صمد می خواهد با اخلاق ستیزی و اخلاق زدائی، کودکان و نوجوانان مردم را و سالمندان عقب مانده جامعه را، خرد زدائی کند.
 
• در این توطئه ی این اجامر فئودالی ـ فاشیستی ـ فوندامنتالیستی، فرمی از تمدن ستیزی و فرهنگ ستیزی کمین کرده است.
 
• صمد و اجامر فئودالی ـ فاشیستی ـ فوندامنتالیستی با عمامه و بی عمامه، با اخلاق زدائی و خرد زدائی از کودکان و جوانان جامعه به لومپنیزه کردن آنها نایل می آیند.
 
• فقط در این صورت می توان آنها را به انتحار عنگلابی برانگیخت.
• بطور دسته جمعی از مینزارها عبور داد.
• مین به دست شان داد و زیر تانک فرستاد.
• بمب بر کمرشان بست و به میان مردم فرستاد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر