۱۳۹۵ فروردین ۲۱, شنبه

سوسیالیسم و کمونیسم (15)


پروفسور ماتهویس کلاین
برگردان شین میم شین

بخش دوم
مراحل مختلف توسعه سوسیالیسم 
ادامه

III

·        از آنجا که کمونیسم تنها با شرکت کلیه اعضای جامعه می تواند استقرار یابد، باید دموکراسی سوسیالیستی توسعه بیشتری بیابد و تکمیل شود.

·        راه اصلی برای  توسعه و تکمیل دموکراسی سوسیالیستی به شرح زیر است:

1
·        تکمیل ساختار و متدهای کار ارگان های دولتی

2
·        تحکیم پیوند ارگان های دولتی با خلق و جلب هرچه بیشتر زحمتکشان به اداره بیواسطه دولت.

3
·        با پیروزی سوسیالیسم و گذار به کمونیسم، دولت دیکتاتوری پرولتاریا به دولت تمامخلقی بدل خواهد شد.

4
·        در جامعه کمونیستی پیشرفته ـ بشرط پیروزی سوسیالیسم در سراسر جهان ـ دولت خلقی به خودگردانی کمونیستی مبدل خواهد شد و دولت زوال خواهد یافت.

5
·        حل موفقیت آمیز وظایف دوره گذار و ساختمان کمونیسم ـ همانطور که پراتیک نشان داده است ـ حتی قبل از پیروزی سوسیالیسم بر سرمایه داری در مقیاس جهانی امکان پذیر است.

6
·        از آنجا که توسعه کشور سوسیالیستی ـ بر خلاف سرمایه داری ـ به بهای عقب ماندگی کشورهای دیگر صورت نمی گیرد، بلکه از طریق کمک متقابل و دوستی انجام می یابد، کلیه کشورهای سوسیالیستی می توانند ـ علیرغم تفاوت هائی که بلحاظ سطح توسعه دارند ـ تقریبا در زمان واحد به مرحله دوم و عالی تر جامعه کمونیستی، یعنی به کمونیسم وارد شوند.

7
·        ساختمان کمونیسم در پیشرفته ترین کشور سوسیالیستی و دیگر کشورهای سوسیالیستی بر تمامی توسعه بین المللی تأثیر بزرگی اعمال خواهد کرد.

8
·        با موفقیت در این امر، تناسب قوا میان نیروهای صلح طلب و جنگ افروز به نفع نیروهای صلح طلب تغییر خواهد یافت و امکان عملی ساختن اصل همزیستی مسالمت آمیز در سیاست جهانی  و جلوگیری از جنگ جهانی فراهم خواهد شد.

پایان فصل اول
ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر