۱۳۹۵ فروردین ۲۲, یکشنبه

سوسیالیسم و کمونیسم (17)


پروفسور ماتهویس کلاین
برگردان شین میم شین

فصل دوم
سوسیالیسم و کمونیسم به مثابه تئوری علمی
به مثابه تئوری علمی مبارزه رهائی بخش طبقه کارگر
و گذار از سرمایه داری به سوسیالیسم
ادامه

9
·        سوسیالیسم و کمونیسم با کشف «درک ماتریالیستی تاریخ»، با کشف قوانین حرکت و توسعه جامعه و مبارزه طبقاتی به علم بدل می شود.

·        مراجعه کنید به درک ماتریالیستی تاریخ، درک ایدئالیستی تاریخ  در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

10
·        سوسیالیسم و کمونیسم بخش لاینفک مارکسیسم ـ لنینیسم است.

11
·        مارکس و انگلس در اثر خود تحت عنوان «مانیفست حزب کمونیست»، تئوری سوسیالیسم و کمونیسم علمی را بطرز همه جانبه ای توضیح می دهند.

الف
·        «اندیشه اساسی سرتاسری مانیفست عبارت از این است که تولید اقتصادی و تعیین اجتماعی هر دوران تاریخی معین که بر پایه تولید اقتصادی صورت می گیرد، بنیان تاریخ سیاسی و فکری آن دوران را تشکیل می دهد.

ب
·        و بنا بر آن قانون، کل تاریخ ـ از بعد از فروپاشی مالکیت اشتراکی اولیه بر زمین و ملک و مال ـ تاریخ مبارزات طبقاتی بوده است:
·        مبارزات طبقاتی میان طبقات تحت استثمار و استثمارگر، محکوم و حاکم در مراحل مختلف توسعه اجتماعی.

ت
·        اندیشه اساسی سرتاسری مانیفست عبارت از این است که این مبارزات، اکنون ـ اما ـ به مرحله ای رسیده است، که طبقه تحت استثمار و ستم ـ یعنی پرولتاریا ـ نمی تواند خود را از بند طبقه استثمارگر و ستمگر ـ یعنی بورژوازی ـ آزاد سازد، بدون اینکه ـ همزمان ـ کل جامعه بشری را برای همیشه از استثمار و ستم و ستیز طبقاتی آزاد سازد.»
·        (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد 4، ص 577)

12
·        مارکس و انگلس اثبات می کنند که سرمایه داری بطور تاریخی پدید آمده است و بدلیل تضادهای درونی خود از بین خواهد رفت و جای خود را به سوسیالیسم خواهد داد.

13
·        در نظام سرمایه داری ـ بطور قانونمند ـ طبقه کارگر پدید می آید که وضع مادی و فکری اش، چنان تحمل ناپذیر می گردد که به عمل مصمم، به آماجگذاری آگاهانه و به سازمان یابی سیاسی دست می زند، تا بتواند همراه با متحدین خویش از طبقات و اقشار زحمتکش دیگر، از طریق انقلاب سوسیالیستی به سرمایه داری پایان دهد و جامعه سوسیالیستی را مستقر سازد.

14
·        با روی کار آمدن طبقه کارگر، دیکتاتوری پرولتاریا تشکیل می شود.

15
·        طبقه کارگر در اتحاد با اقشار و طبقات زحمتکش دیگر زمام حکومت سوسیالیستی را بدست می گیرد.

16
·        دولت سوسیالیستی نیز در روند توسعه جامعه به کمونیسم و محو طبقات، خود را نفی می کند.

17
·        جامعه سوسیالیستی و کمونیستی بر مالکیت اجتماعی بر وسایل تولید مبتنی است و مستلزم آگاهی است.

18
·        فقط از این طریق است که جامعه به همبود عموم مردم بدل می شود، همبودی که در آن، هرکس امکان شکوفاسازی استعدادهایش را دارد.

19
·        اینکه در جامعه سوسیالیستی و کمونیستی هرکس می تواند استعدادهای مستور خویش را توسعه دهد، اینکه هرکس حق استفاده از کلیه نعمات مادی و فرهنگی را دارد و اینکه سوسیالیسم و کمونیسم همبودی در کلیه عرصه های حیات اجتماعی است، قبلا از سوی سوسیالیسم اوتوپیکی توسعه داده شده و تدوین گردیده است.

·        مراجعه کنید به سوسیالیسم اوتوپیکی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری


20
·        تفاوت ماهوی سوسیالیسم علمی با این تئوری ها (سوسیالیسم اوتوپیکی)  در این است که سوسیالیسم علمی برای اولین بار، با درک علمی روند عینی توسعه اجتماعی، راه عملی تحقق این آماج ها را برای بشریت نشان داده است.

21
·        طبقه کارگر برای انجام رسالت تاریخی خویش باید معارف علمی مربوط به توسعه و حرکت اجتماعی را فرا گیرد.

22
·        از این رو ست که باید حزبی تشکیل گردد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر