۱۳۹۵ فروردین ۲۰, جمعه

قرآن کریم از دیدی دیگر (92)


ویرایش و تحلیل از
فریدون ابراهیمی
  
در عناصر طبیعی زیر
نشانه‏ هايى است
براى مردمى كه عقل دارند و مى ‏انديشند:   
در آمد و شد شب ‏و روز  

·        قرآن کریم در تعویض شب و روز نشانه هایی برای وجود خدا می بیند.
·        طنز تئولوژیکی این آیه این است که پیش شرط کشف رابطه میان تعویض شب و روز و وجود خدا را در خردمند و توان تفکر می داند.
·        این ادعا شاید 1400 سال قبل به سبب سطح توسعه نازل علم و فن توجیه پذیر باشد.
·        این ادعا اما حتی در قرون وسطی اعتبار علمی نداشته است:

الف
·        تعویض شب و روز اولا با فرم مدار زمین در رابطه است.

ب
·        ثانیا در نقاط مختلفی از کره ارض، تعویض شب و روز چنان صورت نمی گیرد که کریم تصور می کند.
·        شب چه بسا چند ماه طول می کشد، بی آنکه از روز اثری باشد.

1
در آمد و شد شب ‏و روز  

·        تئولوژی (شریعت، فقه) در این مورد نیز پدیده های طبیعی را به مثابه پدیده های الهی جا می زند.
·        این تحریف قضیه نیز دال بر توضیح چیزها، پدیده ها، سیستم ها و روندهای طبیعی با توسل به قوای ماورای طبیعی است:
·        این نیز به معنی توضیح طبیعت توسط ماوراء الطبیعة است.

2

در كشتي هايى كه در دريا به سود مردم در حركت اند.

·        اولا خداوندان خرد و اندیشه هرگز در حرکت کشتی ها نشانه های خدای کذائی را کشف نمی کنند.
·        حرکت کشتی ها بنا بر قوانین علم مکانیک و فیزیک صورت می گیرد و سکاندار کشتی ها، نه خدایان، بلکه ناخدایان اند.

3

در آبى كه خداوند از آسمان نازل كرده
 و با آن، زمين را پس از مرگ، زنده نموده
 و انواع جنبندگان را در آن گسترده

·        خداوندان خرد و اندیشه در باران نیز نشانه های خدا را کشف نمی کنند.
·        چون بارانی که از ابرهای آسمان می بارد، منشاء زمینی دارد.
·        این آب اقیانوس ها و دریاها ست که در اثر تابش آفتاب تبخیر شده و در دمای معینی به ابر استحاله یافته است.

4
·        نباتات و جانوران نیز نه به اراده قوای ماورای طبیعی (خدا)، بلکه بنا بر قوانین ذاتی ماده، از عناصر اولیه (که در جدول شیمیائی مندلیف معرفی شده اند)، تشکیل شده اند و توسعه یافته اند و می یابند.

·        کریم اینجا نیز چیزها، پدیده ها، سیستم ها و روندهای طبیعی و اجتماعی را با توسل به قوای ماورای طبیعی توضیح می دهد.
·        این طرز توضیح البته 1400 سال قبل از این، بهتر از هیچ بوده است، ولی اکنون پس از توسعه غول آسای علم و فن و خرد و اندیشه فاقد ارزش علمی است.

5

در تغيير مسير بادها
و ابرهايى كه ميان زمين و آسمان مسخرند.

·        اولا تشکیل بادها و سمت و سوی و سرعت آنها به دمای متفاوت مناطق مختلف زمین مربوط است.
·        اگر هوای دریا گرم تر از هوای سواحل باشد، جابه جائی هوای گرم و سرد صورت می گیرد، یعنی باد پدید می آید.
·        باد پدیده ای طبیعی است و نه پدیده ای الهی.

6


·        ثانیا میان بادها و ابرها رابطه علی برقرار است:
·        بادها علت حرکت ابرها هستند.
·        به همان سان نیز از انرژی بادها می توان برای حرکت کشتی ها بهره برگرفت.
·        ضمنا انرژی بادها را می توان به انرژی الکتریکی (برق) تبدیل کرد.
·        این چیزها ربطی به خدا ندارند و خداوندان خرد و اندیشه در این جور چیزها به کشف آیات الهی نایل نمی آیند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر