ویرایش
و تحلیل از
فریدون
ابراهیمی
در عناصر طبیعی زیر
نشانه
هايى است
براى
مردمى كه عقل دارند و مى انديشند:
در
آمد و شد شب و روز
·
قرآن کریم در تعویض شب و روز نشانه
هایی برای وجود خدا می بیند.
·
طنز تئولوژیکی این آیه این است که پیش
شرط کشف رابطه میان تعویض شب و روز و وجود خدا را در خردمند و توان تفکر می داند.
·
این ادعا شاید 1400 سال قبل به سبب
سطح توسعه نازل علم و فن توجیه پذیر باشد.
·
این ادعا اما حتی در قرون وسطی اعتبار
علمی نداشته است:
الف
·
تعویض شب و روز اولا با فرم مدار
زمین در رابطه است.
ب
·
ثانیا در نقاط مختلفی از کره ارض،
تعویض شب و روز چنان صورت نمی گیرد که کریم تصور می کند.
·
شب چه بسا چند ماه طول می کشد، بی آنکه
از روز اثری باشد.
1
در
آمد و شد شب و روز
·
تئولوژی (شریعت، فقه) در این مورد
نیز پدیده های طبیعی را به مثابه پدیده های الهی جا می زند.
·
این تحریف قضیه نیز دال بر توضیح چیزها،
پدیده ها، سیستم ها و روندهای طبیعی با توسل به قوای ماورای طبیعی است:
·
این نیز به معنی توضیح طبیعت توسط
ماوراء الطبیعة است.
2
در كشتي هايى
كه در دريا به سود مردم در حركت اند.
·
اولا خداوندان خرد و اندیشه هرگز
در حرکت کشتی ها نشانه های خدای کذائی را کشف نمی کنند.
·
حرکت کشتی ها بنا بر قوانین علم
مکانیک و فیزیک صورت می گیرد و سکاندار کشتی ها، نه خدایان، بلکه ناخدایان اند.
3
در آبى كه
خداوند از آسمان نازل كرده
و با آن، زمين را پس از مرگ، زنده نموده
و انواع جنبندگان را در آن گسترده
·
خداوندان خرد و اندیشه در باران
نیز نشانه های خدا را کشف نمی کنند.
·
چون بارانی که از ابرهای آسمان می
بارد، منشاء زمینی دارد.
·
این آب اقیانوس ها و دریاها ست که
در اثر تابش آفتاب تبخیر شده و در دمای معینی به ابر استحاله یافته است.
4
·
نباتات و جانوران نیز نه به اراده
قوای ماورای طبیعی (خدا)، بلکه بنا بر قوانین ذاتی ماده، از عناصر اولیه (که در
جدول شیمیائی مندلیف معرفی شده اند)، تشکیل شده اند و توسعه یافته اند و می یابند.
·
کریم اینجا نیز چیزها، پدیده ها،
سیستم ها و روندهای طبیعی و اجتماعی را با توسل به قوای ماورای طبیعی توضیح می
دهد.
·
این طرز توضیح البته 1400 سال قبل
از این، بهتر از هیچ بوده است، ولی اکنون پس از توسعه غول آسای علم و فن و خرد و اندیشه
فاقد ارزش علمی است.
5
در
تغيير مسير بادها
و
ابرهايى كه ميان زمين و آسمان مسخرند.
·
اولا تشکیل بادها و سمت و سوی و
سرعت آنها به دمای متفاوت مناطق مختلف زمین مربوط است.
·
اگر هوای دریا گرم تر از هوای
سواحل باشد، جابه جائی هوای گرم و سرد صورت می گیرد، یعنی باد پدید می آید.
·
باد پدیده ای طبیعی است و نه پدیده
ای الهی.
6
·
ثانیا میان بادها و ابرها رابطه
علی برقرار است:
·
بادها علت حرکت ابرها هستند.
·
به همان سان نیز از انرژی بادها می
توان برای حرکت کشتی ها بهره برگرفت.
·
ضمنا انرژی بادها را می توان به انرژی
الکتریکی (برق) تبدیل کرد.
·
این چیزها ربطی به خدا ندارند و
خداوندان خرد و اندیشه در این جور چیزها به کشف آیات الهی نایل نمی آیند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر