صفحه
فیسبوک حوریه
گاف
سنگزاد
قبل
از اینکه صحبت کنی، گوش کن
ویلیام
شکسپیر
·
منظور ویلیام شکسپیر از این اندرز چیست؟
1
قبل
از اینکه صحبت کنی، گوش کن
·
محتوای عینی این اندرز، یعنی به اعتنا به اینکه ویلیام
شکسپیر و یا حریف بداند و یا نداد، این است که در هر گفتگوئی، دیالک تیک مستمع و
صاحب سخن برقرار است و باید اکیدا رعایت شود.
·
این دیالک تیک را شیخ خردمند شیراز توسعه همه جانبه داده
است:
مستمع
صاحب سخن را بر سر شوق آورد.
2
·
با توجه به این حکم (جمله، اندیشه، نظر) ژرف سعدی می
توان به درک دقیقتر و عمیقتر اندرز ویلیام شکسپیر نایل آمد:
·
گوش کردن به سخن صاحب سخن، او را تشویق می کند و به سخن
او غنای مضمونی و صوری (فرمال) می بخشد.
3
·
وقتی از دیالک تیک مستمع و صاحب سخن، سخن می رود، به
همین دلیل است:
·
مستمع فقط شنونده بی بو و بی خاصیت نیست.
·
مستمع به نوبه خود در صاحب سخن و در سخن صاحب سخن تأثیر می
گذارد:
الف
·
مستمع صاحب سخن را بر سر شوق می آورد، به تأمل و تعمق و
تفکر عمیقتر و دقیقتر برمی انگیزد.
ب
·
و یا برعکس او را از هرچه تفکر و تامل و تعمق و سخن و و
نظر و اندیشه هست، منزجر و بیزار می سازد.
ت
·
عیرانی ها در زمینه تخریب شوق صاحب سخن و سخن قهرمان بی
نظیر جهانند.
·
حضرات تحلیل نظری را با فحاشی به صاحب نظر یکسان می
شمرند.
4
قبل
از اینکه صحبت کنی، گوش کن
·
منظور عینی ویلیام شکسپیر نیز این است که نباید متکلم
الوحده بود.
·
چون صاحب سخن در صورت گوش ندادن به سخن حریف، خواه و
ناخواه از موضوع بحث خارج می شود و پرت و پلای بی ربط تحویل حریف می دهد.
5
قبل
از اینکه صحبت کنی، گوش کن
·
از دیگر مضرات گوش ندادن صاحب سخن به سخن حریف، این است
که حریف هم به سخن صاحب سخن گوش نمی دهد.
·
در این صورت، همان جوی میان افراد شرکت کننده در گفتگو
حاکم می شود که میان جانوران در اصطبلی حاکم است:
الف
·
هر حیوانی برای خود و به سلیقه خود عرعر و عوعو و بع بع می کند و فکر می
کند که شعر می سراید و یا ابراز نظر می کند.
ب
·
در این صورت، برقراری رابطه و نیل به مبادله نظر و تعلم
و تعلیم (آموزش و یادگیری) امکان ناپذیر می گردد.
6
قبل
از اینکه صحبت کنی، گوش کن
·
فاجعه اما فجیع تر از این است که ویلیام شکسپیر تصور می
کند:
الف
·
امروزه کسانی که بریده هائی از اندرزهای انتزاعی این و آن را از
اینجا و آنجا درو می کنند و با اشتهای تمام بلع و بعد نشخوار و تکثیر و توزیع می کنند،
نه به خود اندرزها اعتنائی دارند و نه به تأمل این و آن در روی آن اندرزها.
ب
·
خیلی ها حتی به خود بریده ها از اندرزهای انتزاعی نظری نمی اندازند و
برای حفظ دوستی مجازی با زیبا روی نر و ماده بطور مکانیکی لایکشر می نویسند و اگر
به خود خیلی زحمت دهند، بریده ای از اندرز بریده ای را کپی می کنند و به عنوان کامنت
تحویل حریف می دهند.
·
یعنی به بازنشخوار ناقص تر نشخوار ناقصی می پردازند.
ادامه
دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر