۱۳۹۲ فروردین ۲۰, سه‌شنبه

استه تیک (زیبائی شناسی) (8)

اثری از حسین رزاقی
پروفسور دکتر ویلهلم گیروس
برگردان شین میم شین

تئوری های استه تیکی در عصر رنسانس و روشنگری

دانته

 دانته الیگیه ری (1265 ـ 1321)
شاعر، نویسنده، سیاستمدار و فیلسوف ایتالیائی
از هومانیست های بزرگ رنسانس
او در اثر خویش تحت عنوان «کمدی الهی» زبان لاتین را با زبان ایتالیائی جایگزین می کند.
آثار:
کمدی الهی (دوزخ، برزخ و بهشت)
زندگانی نو
ضیافت
سلطنت
آهنگ ‌ها

·        احتمالا دانته اولین کسی بوده که جسارت گام نهادن در نوآباد استه تیکی را به خود داده است.

1

·        او طبیعت نوعی انسان را به مثابه منشاء واقعی فعالیت استه تیکی می داند:
·        «طبیعت انسانی زیبائی خارق العاده ای را در خویشتن پدید می آورد.»

2

·        دانته زبان را به مثابه مشخصه نوعی انسان به عنوان وحدت عقل و احساس (خوش نوائی، هماهنگی، هارمونی) مورد ستایش قرار می دهد، که در «گوش سپردن به زبان خلق ها» به اوج زیبائی می رسد.

3

·        اینجا خط توسعه رشد یابنده ای ـ البته اغلب با گسست و توقف هرازگاهی ـ تشکیل می گردد که شخصیت های زیر آن را نمایندگی کرده اند و همچنان و هنوز در عصر حاضر مؤثر واقع می شود:

الف
·        پیکو دلا میراندولا

ب
·        لئوتاردو داوینچی

ت
·        میشل انجلو

پ
·        رونسارد

ث
·        رابلا

ج
·        دورر

ح
·        شکسپیر

خ
·        ویکو

د
 ژان ژاک روسو (1712 ـ 1778)
نویسنده، فیلسوف، پداگوگ، طبیعت پژوه و کمپونیست
از تدارک بینندگان معنوی انقلاب فرانسه

·        ژان ژاک روسو

ذ
·        وینکلمن

ر
 یوهان گوتفرید هردر (1744 ـ 1803)
نویسنده، شاعر، مترجم، تئولوگ، فیلسوف تاریخ و فرهنگ کلاسیک وایمار (آلمان)
متنفذترین نویسنده و متفکر عصر روشنگری
ستارگان چهارگانه وایمار (هردر، وایلند، گوته، شیللر)
آثار:
بررسی منشاء زبان
ایده هائی راجع به فلسفه تاریخ بشریت
باد و  خورشید
متانقدی بر «نقد خرد محض» کانت
·        هردر

·        این خط رشد یابنده به شرح زیر بوده است:

1

·        فعالیت استه تیکی بخشی از روندی است که انسان در آن در تأثیر متقابل با جهان عینی به مثابه سوبژکت، شکوفا می گردد.

 2
 توماس هوبس (1588 ـ 1679)
فیلسوف، ریاضی دان بریتانیائی و تدوینگر بزرگ «تئوری دولت» در
عصر جدید آغازین
کتاب معروف او «هیولا» نام دارد

·        مثلا به قول هوبس، تصورات انسان از زیبائی به مثابه ایدئال های او عرض اندام می کنند که بیانگر و  تعیین کننده سمتگیری او در زندگی اند.

3

·        رابطه استه تیک با واقعیت عینی هر چه بیشتر موضوع چالش های شدید میان جریاناتی می گردد که یا متمایل به ماتریالیسم اند و یا متمایل به ایدئالیسم.

4

·        برتری و نفوذ تئوری های ماتریالیستی رفته رفته آشکارتر می گردد.

5

·        خدمات این عصر رنسانس و روشنگری (مثلا خدمات فرانسیس بیکن، هوبس، دیدرو، لسینگ، هردر) در هر عرصه منفردی و بویژه در عرصه تئوری هنرها بسیار بزرگ بوده است.
·        اما خدمات بررسی فلسفی معیارهای ارزشی استه تیکی اغلب رضایت بخش نبوده اند و از حد نظرات ماتریالیستی آنتیک (جهان باستان کلاسیک) فراتر نرفته اند و تأثیر آنها چه بسا سطحی بوده است.

6
 ادموند بورکه (1729 ـ 1797)
نویسنده، دولتفیلسوف، سیاستمدار ایرلندی ـ بریتانیائی عصر روشنگری
پدر روحانی کنسرواتیسم (محافظه کاری)

·        آن سان که ادموند بورکه زیبا را به مثابه مجموعه ای از خواص دلبخواهی زیر تعریف می کند:

الف
·        لغزندگی

ب
·         ظرافت

ت
·        لطافت

پ
·        عظمت تغییر

ث
·        کوچکی

ج
·         لطافت رنگی
7

·        حداکثر کاری که در این دوره انجام می یابد، محدود می شود به چالش میان سوبژکتیویسم افراطی و جریان طرفداری از پیاده کردن قوانین حرکت بر فعالیت استه تیکی جامعه که با سطح توسعه علوم در آن زمان متناسب بوده است:

الف
سوبژکتیویسم افراطی
هیوم

 دیوید هیوم (1711 ـ 1776)
فیلسوف، اقتصاددان و تاریخدان
از نمایندگان برجسته روشنگری انگلستان
از اقتصاددان ما قبل اقتصاد کلاسیک
معلم کانت و از دوستان و همفکران آدام اسمیث

·        نماینده تئوری سوبژکتیویستی استه تیک، دیوید هیوم بوده است.

1
·        بنظر هیوم، «زیبا خاصیت خود چیزها نیست.

2

·        زیبا تنها در ضمیر (ذهن) مشاهده گر وجود دارد و هر ضمیری زیبائی خاص خود را استنباط می کند.»
·        (مقالات و مطالبی راجع به چندین سوبژکت. جلد اول)

3

·        هیوم ظاهرا از رابطه دیالک تیکی سوبژکت با واقعیت عینی بی خبر بوده است.

ب
جریان طرفداری از ماتریالیسم مکانیکی

1
·        مشکل تئوریسین های ماتریالیستی پیاده کردن نگرش اصولا ماتریالیستی خود بر پدیده های بویژه بغرنج اجتماعی بوده است.

2
·        چون آنها هنوز تئوری ماتریالیستی پدیده های تاریخی ـ اجتماعی را و قوانین حرکتی آنها را در اختیار نداشتنه اند.

3
·        تضاد میان نگرش منکر تحول تاریخی مقولات ارزشی استه تیکی و منکر خصلت سیستمی ـ اجتماعی آنها با امکان ناپذیری حلاجی این توسعه در این نقطه زمانی تاریخی، منجر به تشکیل سیستم هائی می شود که علل بیولوژیکی را به جای شیوه تولید اجتماعی و روابط طبقاتی ناشی از آن قرار می دهند و برای زیبائی، هنجارهای بنیادی عام وضع می کنند:

الف
 جان لاک (1632 ـ 1704)
فیلسوف انگلیسی
نماینده اصلی امپیریسم (تجربه گرائی)
از شخصیت های برجسته روشنگری انگلیس
از تئوریسین های قرارداد اجتماعی
اعلامیه استقلال آمریکا، قانون اساسی آمریکا و انقلاب فرانسه تحت تأثیر فلسفه سیاسی او بوده اند.
جان لاک در نظریه خود راجع به بود (ماهیت) چیزها میان ایدئالیسم و ماتریالیسم در نوسان بود.
جان لاک در نظریه  خود راجع به امکان شناخت بود (ماهیت) راستین چیزها به ندانمگرائی (اگنوستیسیسم) گرایش داشت.

·        توماس هوبس و جان لاک طبیعت انسانی را، اگوئیسم (خودپرستی) انسانی را و احساس مندی سوبژکتیف را زیبا تلقی می کردند.

ب
 مونتسکیو (1689 ـ 1751)
رئیس مجلس فرانسه
مؤلف «روح القوانین» (1748)
از چهره های اولین مرحله روشنگری فرانسه

·        مونتسکیو آب و هوا و زمین را زیبا تلقی می کرد.

ت


دنیس دیدرو (1713 ـ 1784)
یکی از خلاق ترین اندیشمندان ماتریالیست روشنگری اروپا و از مؤلفین برجسته دایرة المعارف
و از همکاران و دوستان دآلمبر، روسو، کاندیلا

·        ژان ژاک روسو و دنیس دیدرو چیزهای طبیعی و منطبق با قوانین طبیعی را زیبا محسوب می داشتند و طبیعت را به مثابه مدلی برای کردوکارتولیدی استه تیکی پیشنهاد می کردند.

1

·        اینجا اندیشه ای به صورت سیستم در آورده می شد، اندیشه ای که دانته در عصر جدیدتر برای اولین بار، هرازگاهی بر زبان رانده بود.

2

·        این موضعگیری نه فقط نوک سرنیزه اش بر «غیرطبیعی بودن» استه تیکی فئودالیسم واپسین نشانه رفته بود، بلکه بمراتب بیشتر از آن، بر ضد بقایای طرح ها و نظرات تئولوژیکی مربوط به معیار ارزشی استه تیکی بود.

3

·        بدون این تخریب جزمیات (دگم های) قرون وسطی، تشکیل استه تیک کلاسیک آلمان محال می گردید.

4

·        اما این تئوری ارزش استه تیکی نیز به دو دلیل زیر معیوب بوده است:

الف

·        اولین عیب آن این بوده که بر درکی غیرتاریخی از اوبژکت ـ سوبژکت مبتنی بوده است.

ب

·        عیب دوم آن این بوده که آن بر ارزیابی نادرستی از ماهیت دینامیک (پویای) اوبژکت ـ سوبژکت مبتنی بوده است.

5

·        این تئوری، ضد تئوری هیوم بوده که سوبژکت را بت واره می کرد و مورد پرستش قرار می داد.

ادامه دارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر