سعدی
(۵۸۵ یا ۶۰۶ – ۶۹۱ هجری قمری)
تحلیلی از شین
میم شین
( گلستان
، دیباچه)
زانگه که تو را
بر من مسکین نظر است
آثارم از آفتاب
مشهورتر است
·
معنی تحت اللفظی:
·
از زمانی که تو بر من بیچاره نظر لطف داری، آثارم از آفتاب
مشهورتر اند.
1
·
سعدی در این بیت، دلیل شهرت آثار خود را در نظر لطف سلطان ـ
سعدبن زنگی ـ می داند.
·
او برای بیان این اندیشه دیالک تیک وسیله و فونکسیون را به
شکل دیالک تیک نظر شاهانه و شهرت آثار سعدی بسط و تعمیم می دهد و نقش تعیین کننده
را از آن وسیله (نظر عنایت سلطان) می داند.
2
·
این ادعای سعدی حاوی هسته ای از حقیقت است، ولی حاوی تمامی
حقیقت نیست.
·
اگرچه آن خود بیانگر حقیقت بزرگی است.
الف
·
این ادعای سعدی حاوی هسته ای از حقیقت است.
·
برای اینکه دستگاه تشکیل افکار عمومی در هر جامعه طبقاتی در
انحصار طبقه حاکمه است.
·
شهرت سعدی نیز قسما در گرو تبلیغات طبقه حاکمه بوده است.
ب
·
این نقش مانی پولاتیو و عوامفریبانه طبقه حاکمه، امروزه اوج
بی سابقه ای گرفته است.
·
طبقه حاکمه بین المللی (امپریالیسم) امروز همه رسانه های
تمام ارضی را در انحصار خود دارد و بوسیله آنها می تواند برای بی ارزش ترین آثار
فلسفی، فکری، هنری و غیره اعتبار و شهرت جهانی کاذب دست و پا کند.
·
فقط کافی است که به یکی از آثار کسی، یکی از جوایز بزرگ را اعطا
کند:
·
جایزه اسکار برای هنرپیشه دست چندم.
·
جایزه اسکار برای فیلمی آشغال و بی محتوا.
·
جایزه نوبل برای اثر نویسنده ای ضد توده ای و کاسه لیس
·
جایزه صلح برای جلادی حرفه ای
·
جایزه ساخاروف و غیره برای مهره های بالقوه و بالفعل خود و
غیره از آن جمله اند.
ت
·
این ادعای سعدی، ولی حاوی تمامی حقیقت نیست.
·
آثار سعدی هم بلحاظ فرم و هم بلحاظ محتوای فلسفی و فکری و
هنری در نهایت کمال اند و اگر هم سلاطین و خوانین فئودالی مورد عنایت قرار نمی
دادند، شهرت سعدی دیر و یا زود عالمگیر می شد.
پ
·
این ادعای سعدی اما حاوی حقیقت بزرگی است:
·
حمایت طبقه حاکمه از آثار سعدی نه حمایتی به خاطر چشم و
ابروی او، بلکه به خاطر محتوای ایدئولوژیکی و طبقاتی آثار او ست.
·
سعدی مبلغ چیره دست ایدئولوژی بنده داری ـ فئودالی است و
حمایت طبقه حاکمه از آن امری طبیعی است.
·
چاپ و تکثیر و اشاعه آثار هنری و حمایت مالی و معنوی از مؤلفین
مربوطه، از اهمیت بزرگی برخوردار است.
·
امروز نقش همتراز با دربار فئودالی را کنسرن های رسانه ای،
انترنتی، رادیوئی، تلویزیونی، مطبوعاتی و غیره به عهده می گیرند که ماهیتا فرقی با
سابق ندارد.
·
چون کنسرن های یاد شده نیز جز بیانگران ایدئولوژی طبقه
حاکمه نیستند.
·
آثار سعدی (و حافظ) حتی هفتصد سال بعد از مرگ او از سوی
دربار و مجلس شورای زیر فرمان شاه تجدید چاپ شده است.
·
این نشاندهنده خصلت جانبدار و ارتجاعی طرز تفکر سعدی و حافظ
است.
·
البته در غنای فلسفی و اسلوبی آثار سعدی و فرم فوق العاده
زیبای غزلیات حافظ نمی توان تردید داشت.
·
اما نه این جنبه های مثبت و بالنده آنها و نه محتوای
ایدئولوژیکی و منفی و مخرب آنها تا کنون نه درک شده و نه بررسی.
ادامه دارد
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر