فیثاغورث از ساموس (570 ـ 510 ق. م)
فیلسوف ماقبل سقراطی یونان
مؤسس جنبش مذهبی ـ فلسفی پرنفوذ
در چهل سالگی به ایتالیای جنوبی
مهاجرت کرد و انجا مکتبی را تأسیس کرد و به فعالیت سیاسی پرداخت.
یکی از شخصیت های معمائی است
جزو پیشاهنگان فلسفه آغازین
یونان، ریاضیات و علوم طبیعی محسوب می شود.
سرچشمه:
صفحه فیس بوک
زهرا غلامی
زهرا
چه زنجیره ی زیبائی
میم
·
خوب فیثاغورث عزیز، اگر زر نداشتیم، چی؟
کیومرث
میم جان زر نداری، زور نداری .
قضیه فیثاغورث برای زرداران است.
زهرا
فیثاغورث می فرماید:
آن وقت زنان شما را امتحان می کنند.
میم
·
شکی نیست که زن و مرد همدیگر را امتحان می کنند.
·
شاید منظور فیثاغورث عزیز، حقیقت امر دیگری باشد.
·
این حقیقت امر شامل حال حتی نباتات و حشرات و
جانوران هم می شود:
1
·
وقتی حشره و جانور نر به دنبال جفتی برای خود می
گردد، کاراکتر خود را نمودار می سازد.
·
چون هر رقیب بالقوه و بالفعل را بیرحمانه و
کورکورانه از سر راه خود می روبد.
2
·
جماعت مرد (و شاید جماعت زن) هم همین طور.
·
وقتی مرد جماعت قصد دستیابی به زنی را دارند، خویش
و بیگانه و خشک و تر نمی شناسند و نتیجتا کاراکتر خود را عیان می سازند.
·
دست خودشان هم نیست.
·
چون در این جور مواقع غریزه مکلف به تحقق تکثیر
نوع فرمانروای بلامنازع میدان می شود و عقل را کنار می زند و آن می کند که می
خواهد.
3
·
حق با کیومرث عزیز است:
·
بدون زر، نمی توان زور داشت:
·
زر و زور رابطه ناگسستنی و دیالک تیکی با هم
دارند:
4
·
زرمندان امروز، زورمندان (رهزنان، زورگیران، قلدران،
جیب بران، دزدان) دیروز بوده اند و زرمندان فردا، زورمندان امروز خواهند بود.
5
·
زورمندان امروز هم زرمندان امروزند و کلان
زرمندان فردا خواهند بود.
·
البته اگر در همچنان به همین لولا بچرخد.
·
حق ـ به تجربه ی هزاران باره هم ـ با کیومرث عزیز
است که حقیقت امر بزرگی را در جمله ای کوتاهتر از آه بر زبان رانده اند.
6
·
همین حقیقت امر مورد نظر ایشان، در فلسفه و جامعه
شناسی علمی تحت عنوان دیالک تیک اقتصاد و سیاست عرض اندام می کند:
·
مناسبات تولیدی (اقتصادی) زیربنای هر جامعه محسوب
می شوند و مناسبات سیاسی و ایدئولوژیکی، روبنای هر جامعه را تعیین می کنند:
·
دیالک تیک زیربنا و روبنا
·
دیالک تیک زر و زور
·
دیالک تیک مالکیت (حاکمیت طبقاتی) و حکومت (قدرت
سیاسی)
·
دیالک تیک طبقه حاکمه (طبقه زرمند) و هیئت حاکمه (طبقه
زورمند و یا نمایندگان و عوامل طبقه حاکمه)
7
·
سعدی همین اندیشه فیثاغورث را در فرم کامل تر و
فراگیر تری مطرح می کند و نشان می دهد که با زر چه داشته باشیم و چه نداشته باشیم
می توان بنی بشر را به محک آزمون و آزمایش زد و امتحان کرد:
سعدی
(نقل به مضمون)
·
اگر می خواهیم از شر کسی خلاص شویم، دو راه در پیش
است:
الف
·
یا قرض به اش بدهیم (زر بدهیم) تا دیگر اثری از
اش نیابیم.
ب
·
و یا قرض از اش بخواهیم (زر از اش بخواهیم) و
چنان از ما گریزان شود که جن از بسم الله.
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر