• اوبژکتیف (عینی) به چیزی اطلاق می شود که مستقل از سوبژکت منفرد و مستقل از شعور (ضمیر) او وجود دارد.
• اوبژکتیف در فلسفه مارکسیستی به دو معنی مختلف بکار می رود :
الف
به معنی وجود عینی
به معنی وجود عینی
• وجود عینی داشتن (اوبژکتیویته) شیئ و یا پدیده ای به این معنی است که آن مستقل از سوبژکت منفرد و مستقل از شعور (ضمیر) او وجود دارد.
• بنا بر این تعریف، مثلا قوانین طبیعی و یا مناسبات اقتصادی هر فرماسیون اجتماعی معین، وجود عینی دارند.
ب
مفهوم «اوبژکتیف و یا عینی» در تئوری شناخت
مفهوم «اوبژکتیف و یا عینی» در تئوری شناخت
• ما در رابطه با شناخت انسانی از محتوا و خصلت عینی آن، از عینیت (اوبژکتیویته) آن صحبت می کنیم.
• عینیت شناخت در آن است، که سوبژکت شناخت (مثلا انسان شناسنده) واقعیت عینی را بطور عینی منعکس می کند، به عبارت دیگر شناخت با اوبژکت شناخت (موضوع شناخت) انطباق دارد.
• توجه به نکات زیر در رابطه با مفهوم «اوبژکتیف» ضرورت دارد:
1
تفاوت عینی با مادی
تفاوت عینی با مادی
• «عینی» را نباید با «مادی» یکی دانست:
• مادی هر آن چیزی است، که مستقل از شعور (ضمیر) و در خارج از آن، بطورکلی وجود دارد.
• ضد دیالک تیکی مادی، فکری (ایده ای) است که فقط در شعور (در ضمیر انسانی) و بواسطه شعور (ضمیر) وجود دارد.
• اوبژکتیف و یا عینی اما عبارت است از هر آن چیزی، که مستقل از شعورسوبژکت منفرد وجود دارد.
• بنابرین، فرم های شعور اجتماعی از مذهب و غیره، اگرچه بطور اوبژکتیف و یا عینی وجود دارند، یعنی مستقل از شعور (ضمیر) فردی اند، در عین حال به مثابه فرم های شعور، دارای خصلت معنوی و غیرمادی اند.
2
تفاوت عینی با واقعی
تفاوت عینی با واقعی
• «عینی» را همچنین نباید با «واقعی» (رئال) یکی دانست:
• محتوای مفهوم «واقعی»، وسیعتر از محتوای مفهوم «عینی» است:
• فقط چیزهای عینی (یعنی چیزهائی که مستقل از شعور (ضمیر) فردی وجود دارند) نیستند که وجود دارند، بلکه خود شعور فردی و سوبژکتیف نیز وجود دارد.
• چیزهای واقعی (رئال) می توانند، هم مادی باشند و هم فکری، هم اوبژکتیف (عینی) باشند و هم سوبژکتیف.
• چیزهای عینی ـ واقعی محتوای مفاهیم «عینی» و «واقعی» را تشکیل می دهند.
• اگر چیزهای مورد نظر، مستقل از شعور بطور کلی (یعنی مستقل از هر نوع شعور) و در خارج از آن وجود داشته باشند، مادی نامیده می شوند.
مراجعه کنید به ماده، مادی، واقعی و دیالک تیک سوبژکت ـ اوبژکت در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
ادامه دارد
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر