پوزیتیویسم (12) (بخش آخر)
پروفسور دکتر مانفرد بور
پروفسور گئورگ کلاوس
برگردان شین میم شین
41
پروفسور گئورگ کلاوس
برگردان شین میم شین
41
• تز معرفتی ـ نظری (تز مربوط به تئوری شناخت) اساسی نئو پوزیتیویسم، مبنی بر اینکه جهان از مجموعه تجارب شخصی تشکیل می یابد، منطقا به نفی خود آن منتهی می شود.
• زیرا این تز ـ به قول خود نئو پوزیتیویسم ـ بطور «تجربی» قابل امتحان نیست و لذا به قول نئو پوزیتیویسم «متافیزیکی» است.
• (نئو پوزیتیویسم مفاهیم فلسفی را به شیوه دلبخواه جدیدی تعریف می کند.
• مفهوم «متافیزیکی» هم یکی از آنها ست.
• در قاموس نئو پوزیتیویسم، هر ادعائی که بطور «تجربی» قابل آزمون نباشد، متافیزیکی نامیده می شود.
• از این رو ست که ما آن را در گیومه عرضه می کنیم. مترجم)
• مراجعه کنید به دیالک تیک تجربی ـ نظری (امپیریکی ـ تئوریکی) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
42
• با اوج گیری فاشیسم، کردوکار محفل وین در آلمان قطع شد.
43
• بعد از جنگ جهانی دوم، نئو پوزیتیویسم در ایالات متحده آمریکا، انگلستان، کشورهای اسکاندیناوی و آمریکای لاتین کسب اعتبار کرد.
44
• نمایندگان مختلف نئو پوزیتیویسم به آموزش اولیه که توسط محفل وین بوجود آمده بود، پی در پی واریانت های جدیدی افزودند، اما همه آنها در چارچوب تعین ایدئالیستی ـ ذهنی و ماهیتا اگنوستیسیستی باقی ماندند.
• مراجعه کنید به اگنوستیسیسم (ندانمگرائی)، ایدئالیسم ذهنی در ماتریالیسم و ایدئالیسم در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
45
• امروزه نئوپوزیتیویست ها (بویژه چارلز ویلیامز موریس) عمدتا به بررسی های سمیوتیکی اشتغال دارند.
• مراجعه کنید به پوزیتیویسم منطقی
پایان
ادامه دارد
ادامه دارد
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر