• انعکاس عبارت است از ماهیت خاصیتی از ماده که در فرم های کیفیتا مختلفی وجود دارد:
• انعکاس اولا عبارت است از بازتولید تأثیرات برونی از طریق تغییرات درونی خویش.
• انعکاس ثانیا عبارت است از واکنش نشان دادن به تأثیرات برونی از طریق تغییرات درونی خویش.
• مراجعه کنید به دیالک تیک درونی ـ برونی (دیالک تیک داخلی ـ خارجی)
• خاصیت عام انعکاس در همه فرم های حرکت ماده بطرز خاصی وجود دارد:
1
• در ابتدائی ترین فرم تأثیر مکانیکی ابژکت های مادی بر یکدیگر
2
• واکنش های شیمیائی مواد بی جان
3
• تحریک پذیری ارگانیسم های پریمیتیف (ارگانیسم هائی با سطح توسعه و تکامل بسیار نازل)
• مراجعه کنید به تحریک پذیری، ارگانیسم
4
• واکنش های مشروط و نامشروط «سیستم علامتی اولیه» خاص جانوران عالی در ماده زنده
• مراجعه کنید به سیستم علامتی
5
• کردوکار بازتابی ـ مشروط «سیستم علامتی ثانویه» در انسان
• مراجعه کنید به انسان
6
• شعور انسانی که واقعیت عینی را در تصاویر حسی ـ تجسمی و در تصاویر مفهومی ـ انتزاعی انعکاس می دهد.
• مراجعه کنید به دیالک تیک ماده و روح و یا وجود و شعور
7
• شعور اجتماعی ـ بطور کلی ـ که انعکاس وجود اجتماعی است.
• مراجعه کنید به دیالک تیک وجود اجتماعی ـ شعور اجتماعی
• هر فرم انعکاس ویژگی های خاص خود را دارد و در تأثیر متقابل ابژکت ها و روندهای مادی، در فعالیت حیاتی موجودات و در توسعه جامعه بشری فونکسیون های ضرور را به مرحله اجرا می گذارد.
• فرضیه ای که مدعی وجود پیوند تکاملی ـ تاریخی میان چیزها ست، بر کوهی از مدارک و فاکت ها استوار شده است، اما علیرغم آن هنوز باید برای تضمین صحت آن پژوهش های بیشتری انجام یابند.
• نظرات مهمی را در این زمینه سیبرنتیک به همراه آورده است.
• مراجعه کنید به سیبرنتیک
دنیس دیدرو (1713 ـ 1784)
یکی از خلاق ترین اندیشمندان ماتریالیست روشنگری اروپا و از مؤلفین برجسته دایرة المعارف
و از همکاران و دوستان دآلمبر، روسو، کاندیلا.
یکی از خلاق ترین اندیشمندان ماتریالیست روشنگری اروپا و از مؤلفین برجسته دایرة المعارف
و از همکاران و دوستان دآلمبر، روسو، کاندیلا.
• این گمان که ماده بطور کلی دارای حساسیت خاصی است، برای اولین بار توسط دیدرو اعلام شده است.
• دیدرو میان حساسیت فعال ماده جاندار و حساسیت منفعل ماده بی جان فرق می گذاشت.
(دیدرو: «گفتگوهائی با دآلمبر»)
• اگرچه تقسیم بندی حساسیت به فعال و منفعل برای توضیح صحیح تفاوت کیفی انعکاس در ماده جاندار و بی جان کفایت نمی کند، اما نظریه دیدرو ـ علیرغم آن ـ حاوی اندیشه فوق العاده مهمی است و آن اینکه خصیصه انعکاس باید بوسیله خود ماده و توسعه و تکامل آن توضیح داده شود.
• از این رو می توان گفت که ماتریالیسم دیالک تیکی نظریه دیدرو را ادامه داده است.
• لنین در این رابطه می نویسد:
• «قبول این امر منطقی بنظر می رسد، که ماده بطور کلی دارای خاصیتی است، خاصیتی که ماهیتا با احساس خویشاوند است، خاصیت انعکاس.»
• مراجعه کنید به تئوری تصویر، تئوری انعکاس، شناخت
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر