پروفسور دکتر هورست هپاش
برگردان شین میم شین2
آموزش بورژوائی ایدئولوژی
ماکس شلر (1874 ـ 1928)
فیلسوف آلمانی
مؤلف آثاری در زمینه اتیک، فنومنولوژی و آنتروپولوژی فلسفی
ملقب به «اولین مرد جنت فلسفه»
هایدگر ضمن تأیید لقب او، اعلام کرده که همه فلاسفه قرن بیستم از آبشخور ماکس شلر سیراب گشته اند و او را قوی ترین قدرت فلسفی در آلمان مدرن، اروپای معاصر و فلسفه معاصر نامیده است.
در سال 1954 کارول وژتیلا و بعدها پاپ ژان پل دوم تز دکترای او تحت عنوان «ارزیابی امکان تشکیل اتیک مسیحی بر پایه سیستم ماکس شلر» را مورد مدافعه قرار دادند.
• آموزش بورژوائی ایدئولوژی در سال های 20 قرن بیستم در چارچوب جامعه شناسی دانش توسط ماکس شلر و کارل منهایم پا به عرصه وجود گذاشت و اکنون از سوی تئوری شناخت و علمتئوری نئوپوزیتیویستی تقویت می شود.
کارل مانهایم (1893 ـ 1947)
جامعه شناس و فیلسوف مجارستانی الاصل
استاد دانشگاه در آلمان و انگلستان
از سردمداران جامعه شناسی دانش
جامعه شناس و فیلسوف مجارستانی الاصل
استاد دانشگاه در آلمان و انگلستان
از سردمداران جامعه شناسی دانش
• آموزش بورژوائی ایدئولوژی تا حدودی نیز به سوء استفاده از اصطلاحات مارکسیستی می پردازد و ضمنا با درک ایدئالیستی، درک ماتریالیستی مبتذل و درک ناتورالیستی از جامعه و با تحریف نقش طبقات و گروه های مختلف اجتماعی در مبارزه طبقاتی، فونکسیون آنها را تغییر می دهد.
• آموزش بورژوائی ایدئولوژی از همان آغاز بمثابه طرحی بر ضد جنبش کارگری انقلابی، بر ضد رهبری جنبش کارگری انقلابی توسط حزب مارکسیستی ـ لنینیستی و بر ضد برقراری سوسیالیسم بوده است.
• این فونکسیون آموزش بورژوائی ایدئولوژی در سال های پس از جنگ جهانی دوم، هرچه عریانتر خودنمائی کرده است:
• در این سال ها آموزش بورژوائی ایدئولوژی به صورت گرایشی در جامعه شناسی دانش و پوزیتیویسم توسعه یافته و به استقلال از جامعه شناسی واقعی دانش دست یافته است.
I
وظایف اصلی آموزش بورژوائی ایدئولوژی
وظایف اصلی آموزش بورژوائی ایدئولوژی
• وظایف آموزش بورژوائی ایدئولوژی به شرح زیرند:
1
• «ایدئولوژی زدائی» از مارکسیسم
2
• «ایدئولوژی زدائی» از جنبش کارگری انقلابی
3
• «ایدئولوژی زدائی» از کشورهای سوسیالیستی
4
• «ایدئولوژی سازی از نو» ، به قصد مانی پولاسیون امپریالیستی شعور
II
اهداف اصلی آموزش بورژوائی ایدئولوژی
اهداف اصلی آموزش بورژوائی ایدئولوژی
• آموزش بورژوائی ایدئولوژی در حال حاضر اهداف زیر را دنبال می کند:
1
• جلوگیری از توسعه و ترویج شعور طبقاتی میان زحمتکشان در کشورهای سرمایه داری، از طریق انتگراسیون مفهوم ایدئولوژی
• مراجعه کنید به دیالک تیک انتگراسیون و دس انتگراسیون
2
• بی اعتبار و تار و مار کردن مناسبات اجتماعی موجود در کشورهای سوسیالیستی با قلمداد کردن حزب مارکسیستی و ایدئولوژی آن، بمثابه سد راه توسعه اجتماعی و پیشرفت علمی. ( لیبر، لوتس، باریون)
3
ارنست توپیچ (1919 ـ 2003)
فیلسوف و جامعه شناس اطریشی
از اعضای محفل وین (پوزیتیویسم)
آثار او
آغاز و پایان متافیزیک
مسائل علمتئوری
مطالبی راجع به انتقاد از ایدئولوژی
جنگ استالین
فلسفه اجتماعی هگل بمثابه آموزش شفا و ایدئولوژی سلطه
شناخت و توهم
انتقاد از ایدئولوژی و تئوری دموکراسی هانس کلسن
شفا و زمان
بر ضد خطه دروغ
فیلسوف و جامعه شناس اطریشی
از اعضای محفل وین (پوزیتیویسم)
آثار او
آغاز و پایان متافیزیک
مسائل علمتئوری
مطالبی راجع به انتقاد از ایدئولوژی
جنگ استالین
فلسفه اجتماعی هگل بمثابه آموزش شفا و ایدئولوژی سلطه
شناخت و توهم
انتقاد از ایدئولوژی و تئوری دموکراسی هانس کلسن
شفا و زمان
بر ضد خطه دروغ
• کهنه قلمداد کردن مارکسیسم با اعلام این که گویا آن یک «جهانتصویر اینتن سیونال» است و لذا «شناخت، فارغ از قضاوت ارزشی» نیست و منادی «نسخه شفای تاریخی» است. (ارنست توپیچ)
4
کورت لنک (متولد 1929)
پولیتولوگ آلمانی، نویسنده و استاد دانشگاه
از شاگردان آدورنو، هورک هایمر و کارل اشمیت در مکتب فرانکفورت
آثار او
تئوری های انقلاب (1973)
جامعه شناسی سیاسی (1982)
ایدئولوژی، انتقاد از ایدئولوژی، جامعه شناسی دانش (1984)
مارکس و جامعه شناسی دانش (1989)
پولیتولوگ آلمانی، نویسنده و استاد دانشگاه
از شاگردان آدورنو، هورک هایمر و کارل اشمیت در مکتب فرانکفورت
آثار او
تئوری های انقلاب (1973)
جامعه شناسی سیاسی (1982)
ایدئولوژی، انتقاد از ایدئولوژی، جامعه شناسی دانش (1984)
مارکس و جامعه شناسی دانش (1989)
• تلاش اصولی برای رد مارکسیسم از طریق سرهم بندی کردن تضاد میان تئوری مارکسیستی و پراتیک سوسیالیستی. (کورت لنک)
III
مفهوم ایدئولوژی در آموزش بورژوائی ایدئولوژی
مفهوم ایدئولوژی در آموزش بورژوائی ایدئولوژی
• در آموزش بورژوائی ایدئولوژی، در حال حاضر در رابطه با مفهوم ایدئولوژی، مواضع مختلفی وجود دارد که به شرح زیرند:
1
• رد هر گونه ایدئولوژی به بهانه حفظ «پلورالیسم اجتماعی»
2
• رد «دعوی دگماتیکی» ایدئولوژی ها، ضمن قبول «عناصر معقول» زیرین آنها:
• یکپارچگی ایدئولوژی ها
• دورنمای آتی (پرسپکتیو) شناسی ایدئولوژی ها
• راهنمای عمل بودن ایدئولوژی ها
3
• از بین بردن برائی طبقاتی مفهوم ایدئولوژی
4
• انتگراسیون ایدئولوژی در سیستم مانی پولاسیون انحصاری ـ دولتی.
• مراجعه کنید به جامعه شناسی دانش، مانی پولاسیون، دیالک تیک انتگراسیون ـ دس انتگراسیون، علمتئوری
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر