رفرم یا انقلاب
از دیدگاه رزا لوکزامبورگ
نویسنده :
الیزابت شولته
برگردان :
مسعود امیدی
درنگی
از
یدالله سلطانپور
مقدمه مترجم
درک درست دیالکتیک اصلاح و انقلاب
امری سهل و ممتنع است ،
امری بسیار دشوار به نظر می رسد و در عین حال بسیار ساده است.
دشواری آنگاه رخ می نماید که گرفتار یکی از گرایشات زیر گردیم:
۱
رویکردی انتزاعی و اراده گرایانه
که
با چشم پوشی بر واقعیت همراه است
و
شوق وصال سریع تر به آرمان سبب می گردد تا فارغ از امکانات، فرصتها، قوتها و ضعف ها و به طور کلی شرایط عینی و ذهنی محیط ، تلاشی عبث را دنبال نماید،
بسان مامایی که قصد دارد مادری را خارج از قانونمندی طبیعی بارداری و زایمان طبیعی موجود انسانی در بازه زمانی کمتر از نه ماه بزایاند و فرزند او را بدنیا آورد.
ما این فراز از نوشته مسعود امیدی را نخست تجزیه و سپس تحلیل می کنیم:
۱
درک درست دیالکتیک اصلاح و انقلاب
امری سهل و ممتنع است
امری بسیار دشوار به
نظر می رسد و در عین حال بسیار ساده است.
سؤال
قبل از همه
این است که مسعود امیدی چگونه به دیالک تیک اصلاح و انقلاب رسیده است؟
معمولا و قاعدتا
ضد دیالک نیکی اصلاح (تعمیر)، تخریب است و نه انقلاب.
دیالک تیک تعمیر و تخریب.
ضد دیالک تیکی انقلاب (روولوسیون)
هم
از سویی
ارتجاع (ره اکسیون)
است
و
از سوی دیگر
اوولوسیون (تغییرات تدریجی و ناچیز.)
دیالک تیک اوولوسیون و روولوسیون.
مراجعه کنید
به
اوولوسیون
۱
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/10456
۲
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/10469
۳
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/10489
پایان
و
اوولوسیونیسم
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/10574
باید در روند تحلیل این پیشگفتار مسعود امیدی به سؤال خود جوابی پیدا کنیم.
۲
درک درست دیالکتیک اصلاح و انقلاب
امری سهل و ممتنع است
دشواری آنگاه رخ می نماید که گرفتار یکی از گرایشات زیر گردیم:
اکنون این سؤال پیش می آید که سهولت درک این دیالک تیک کجا ست؟
به این سؤال هم در روند تحلیل دنبال جواب خواهیم گشت.
۳
دشواری آنگاه رخ می نماید که گرفتار یکی از گرایشات زیر گردیم:
۱
رویکردی انتزاعی و اراده گرایانه
که
با چشم پوشی بر واقعیت همراه است
و
شوق وصال سریع تر به آرمان سبب می گردد تا فارغ از امکانات، فرصتها، قوتها و ضعف ها و به طور کلی شرایط عینی و ذهنی محیط ، تلاشی عبث را دنبال نماید،
بسان مامایی که قصد دارد مادری را خارج از قانونمندی طبیعی بارداری و زایمان طبیعی موجود انسانی در بازه زمانی کمتر از نه ماه بزایاند و فرزند او را بدنیا آورد.
۱
رویکردی انتزاعی و اراده گرایانه
که
با چشم پوشی بر واقعیت همراه است
منظور مسعود امیدی از انتزاعی چیست؟
ضد دیالک تیکی مجرد و یا انتزاعی، مشخص است.
مگر برخورد وولونتاریستی (مبتنی بر اراده گرایی)
مشخص نیست؟
ضمنا
مگر برخورد انتزاعی و وولونتاریستی
از واقعیت عینی صرفنظر می کند؟
اصلا
منظور از اراده گرایی چیست؟
۴
رویکردی انتزاعی و اراده گرایانه
که
با چشم پوشی بر واقعیت همراه است
و
شوق وصال سریع تر به آرمان سبب می
گردد تا فارغ از امکانات، فرصتها، قوتها و ضعف ها و به طور کلی شرایط عینی و
ذهنی محیط ، تلاشی عبث را دنبال نماید،
اکنون منظور مسعود امیدی از برخورد انتزاعی و وولونتاریستی تبیین می یابد:
بی اعتنایی
به
امکانات، فرصتها، قوتها و ضعف ها و به طور کلی شرایط عینی و
ذهنی محیط
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر