پروفسور دکتر یوهانا شرام
برگردان
شین میم شین
۲
تله ئولوژی ذاتی در استوئیسم
· استوئیست ها ـ به ویژه ـ تأکید داشتند که طبیعت برای انسان ها به طور هدفخوان (بنا بر حکمتی) تنظیم شده است
· (پیرون، سیسه رو)
۳
تله ئولوژی ذاتی در فلسفه اسکولاستیک
· طرفداران اسکولاستیک هدفخوانی سیستم ها را نتیجه عقل کل الهی (همه دانی خدا) و «هدفمندی الهی» می دانستند که به خاطر انسان ـ به مثابه عالی ترین موجود زمینی ـ صورت گرفته است
· (دونس اسکوتوس، اوکهام)
۴
تله ئولوژی ذاتی در تومیسم
توماس فون اکوین
(۱۲۲۵ ـ ۱۲۷۴)
ایتالیائی الاصل و یکی از پرنفوذترین فلاسفه و تئولوگ های تاریخ
از مهمترین فقهای کلیسای کاتولیک
از نمایندگان اصلی فلسفه در قرون وسطی متعالی (اسکولاستیک)
میراث فکری خارق العاده او هنوز هم در نئوتومیسم و نئواسکولاستیک مؤثراست.
کلیسای کاتولیک روم او را جزو قدیسان تلقی می کند.
الف
· توماس فون اکوین برای توضیح اعتقاد مسیحی راجع به ماورای تجربی و ذاتی (ترانسندنس و ایماننس) الهی به طور اکلکتیکی (التقاطی) آموزه ایده ای افلاطون را با آموزه فرم ارسطوئی پیوند می دهد و اعلام می کند که فرم عبارت است از ایده ای که به وسیله خدا هنگام خلق چیزها به آنها اعطا می شود و چیزها به برکت فرم در خدا (عالی ترین و خالص ترین فرم ها) سهیم می شود.
(ما زمانی با اکلکتیسیسم فلسفی سر و کار داریم
که کسی تئوری ها، نظرات و قبل از همه عناصر و تزهای سیستم ها و جریانات فلسفی مختلف را بدون تلاش در جهت ترکیب خلاقانه آنها و بدون بر طرف کردن تناقضات منطقی موجود، با هم مخلوط کند و سیستم من در آوردی «جدیدی» را به وجود آورد.
مترجم)
ب
· توماس فون اکوین علت غائی را مقدم بر علت مؤثر می داند:
۱
· به نظر او، هدف، علت العلل واقعی را تشکیل می دهد.
۲
· بدون هدف که علت هر معلول معینی است، چیزی نمی تواند وجود داشته باشد.
۳
· هدف غائی همه اهداف عبارت است از نیل به کمال الهی
۴
· او در اثبات تله ئولوژیکی خدا، وجود خدا را از هدفخوانی موجود در جهان نتیجه می گیرد.
۵
· همین نظریه را امروزه می توان در قالب مدرنش در نئوتومیسم باز یافت که همان استدلال دایره وار توماس فون اکوین را به کار می برد:
· هدفخوانی چیزها ناشی از وجود خدا دانسته می شود و وجود خدا به کمک هدفخوانی چیزها اثبات می شود.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر