۱۴۰۰ فروردین ۱۹, پنجشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۸۷۲)

 تصویر das Wesen - دیکشنری انگلیسی بیاموز  

   پروفسور دکتر 

ولفگانگ ایشهورن

اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت

و

دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین
 

ماهیت

ادامه

 

 

۱۵

·    وظیفه پژوهش سوسیولوژیکی (جامعه شناسی) به شرح زیر است:

 

الف

·    کشف وساطت های (میانجیگری های) ماهیت در بغرنجیت ساختارها و روندهای اجتماعی

 

ب

·    شناخت ماهیت در بغرنجیت ساختارها و روندهای اجتماعی

 

۱۶

·     مواد و مصالح آغازین بیواسطه پژوهش امپیریکی (تجربی) را پدیده های اجتماعی تشکیل می دهند.

·    پدیده های اجتماعی ئی که تجزیه و تحلیل تجربی (امپیریکی) شان به تعیین (تعریف) عام های امپیریکی منجر می شود. 

 

۱۷

·    در تئوری سوسیولوژیکی (جامعه شناسی) بر مبنای نتایج امپیریکی درونی و ضرور (جبری)،  کشف پیوند عرصه اجتماعی مورد بررسی، میسر می شود.

 

۱۸

·    شناخت ماهیت پدیده های اجتماعی به صورت فرمولبندی احکام قانونی میسر می شود.

 

۱۹

·    به قول لنین، «ارگو عبارت است از قانون و ماهیت مفاهیم نظام واحد (مفاهیم متعلق به نظام واحد) و به عبارت بهتر، ظرفیت (پوتانسیل) واحد.»

·    (لنین، «مجموعه آثار»، جلد ۳۸، ص ۱۴۲)

 

۲۰

·    جامعه شناسی امپیریستی منکر این پیشرفت مداوم و پیگیر شناخت از پدیده ها به ماهیت  است که در پیوند تئوری و تجربه (امپیری) جامه عمل می پوشد.

 

·    (دیالک تیک تئوری و پراتیک در جامعه شناسی به صورت دیالک تیک تئوری و تجربه بسط و تعمیم می یابد. مترجم)

 

۲۱

·    جامعه شناسی امپیریستی، غیرقابل شناخت بودن پیوندهای ماهوی و یا عدم وجود پیوندهای ماهوی را فرضیه بندی می کند.

·    پیوندهایی که به طور بیواسطه در تجزیه و تحلیل تجربی (امپیریکی)، وضوح کسب نمی کنند.

 

۲۲

·    جامعه شناسی امپیریستی خود را به شناخت تجربی آنچه که به طور بی واسطه موجود است، محدود می سازد.

·    آنچه که مجزا از پیوند جامعتی کلی در نظر گرفته می شود.

 

۲۳

·    نتیجه حاصله عبارت است از پرهیز از احکام مربوط به کل جامعه و فرار به توصیف سطحی اجزاء.

 

ادامه دارد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر