نگاه رفیق عمویی به رفیق کیا
سیامک
منبع:
سایت توده ای ها
درنگی
از
میم حجری
رهروی باید جهان سوزی نه خامی بیغمی
(حافظ)
ما این تحلیل سیامک را نخست تجزیه و سپس تحلیل می کنیم:
۱
اهل کام و ناز را در کوی رندی راه نیست
رهروی باید جهان سوزی نه خامی بیغمی
رهروی باید جهان سوزی نه خامی بیغمی
معنی تحت اللفظی:
خامان و بی غمان و کام جویان و نازفروشان
نمی توانند رند باشند.
پیش شرط رندی،
رهروی و جهانسوزی
است.
سیامک
کیانوری
را
رند
محسوب می دارد
تا
ایدئآلیزه اش کند
(تطهیر و تجلیل کند.)
حافظ کیست و رند در فلسفه حافظ
چه جایگاه اجتماعی و پایگاه طبقاتی ئی دارد؟
۲
اهل کام و ناز را در کوی رندی راه نیست
رهروی باید جهان سوزی نه خامی بیغمی
اهل کام و ناز را در کوی رندی راه نیست
رهروی باید جهان سوزی نه خامی بیغمی
رند
نه
اهل کام
است
نه
اهل ناز
و
نه
خام
است
و
نه
بی غم.
رند
رهروی جهانسوز
است.
بدین طریق
به
طور غیرمستقیم
نورالدین کیانوری
رندی تمامعیار تلقی می شود.
سیامک
بیشک
حافظ را نمی شناسد.
سؤال این است که چرا ناخودآگاه به بیتی از اشعار حافظ توسل جسته است؟
توسل به بیت شعرس از حافظ
ترفندی برای پرهیز از تحلیل رئالیستی و راسیونالیستی قضایا ست.
حافظ
نماینده سرسخت ایرئالیسم و ایراسیونالیسم (واقعیت ستیزی و خردستیزی)
است.
حافظ
به
همین دلیل
شاعر محبوب نیچه (فیلسوف کج و کوله فاشیسم)
است.
۳
می گویند روز مرگ، ابوریحان بیرونی از دختر خود خواست که یک همکار ریاضی دان را پیش خود آورد. هنگامی که ریاضی دان گام به درون خانه گذاشت،
می گویند روز مرگ، ابوریحان بیرونی از دختر خود خواست که یک همکار ریاضی دان را پیش خود آورد. هنگامی که ریاضی دان گام به درون خانه گذاشت،
بیرونی از
او پرسید.
دوست من!
پاسخ آن پرسش پیچیده ی ریاضی که سال ها پیش از من کرده
اید
چیست؟
همکارش با نگرانی گفت:
دوست گرامی!
بگذار بماند برای روزی که
دوباره تندرست شوی.
بیرونی گفت:
می خواهی آن را بدانم و بمیریم یا ندانسته
بمیرم.
پس از گشودن راز،
بیرونی لبخندی زد و به جاودانگی پیوست.
راز
از
اصلی ترین و مرکزی ترین مفاهیم تئوری شناخت حافظ است.
حافظ به لحاظ معرفتی ـ نظری (تئوری شناخت)
منکر لیاقت بشر به شناخت واقعیت عینی است.
در تئوری شناخت حافظ
هستی در کلافی از اسرار فرو رفته است.
به همین دلیل غیرقابل شناخت است.
تنها اوتوریته ای که قادر به شناخت واقعیت عینی است
عالم الغیب
است.
کسب و کار حافظ
تحقیر عقل به هر قیمت و دلیل و بهانه است.
منظور سیامک از این نقل قول زیبا، ابلاغ آماج خویش از این تحلیل است:
هدف سیامک
کشف و افشای اسرار مربوط به شخصیت کیانوری است.
خواهیم دید.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر