پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
علم
۱
· علم (ویسنشافت) یک واژه لاتینی است.
۲
· علم به معنی وسیع کلمه، هم دربرگیرنده مجموعه بضاعت (ذخیره، گنجینه) دانشی بشری است و هم به معنی روند کسب مداوم معارف (شناخت های) نوین است.
۳
· علم از روند حیاتی عملی جامعه نشئت می گیرد و با روند حیاتی عملی جامعه پیوند ناگسستنی دارد.
۴
· علم به مثابه محصول و فراورده کردوکار معرفتی انسان ها، سیستم معارف همواره توسعه یابنده ای راجع به قوانین طبیعت، قوانین جامعه و قوانین تفکر بشری است که در فرم های زیر تثبیت می یابد:
الف
· در فرم مفاهیم
مفهوم
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/3403
ب
· در فرم مقولات (عام ترین مفاهیم)
پ
· در فرم تئوری ها
ت
· در فرم تعاریف (تعریف ها)
ث
· در فرم فرضیه ها.
۵
· علم یکی از فرم های خاص شعور جامعتی و همزمان شیوه وجودی اجتماعی آنها بنا بر عالی ترین فرم کردوکار نظری (تئوریکی) انسان ها ست.
۶
· علم در خدمت تحول آگاهانه واقعیت است.
۷
· علم به مثابه حوزه خاص تقسیم جامعتی کار، در برگیرنده روابط اجتماعی و نهادهای علمی با عوامل پرسنلی، مادی ـ فنی و مالی درخور است.
۸
· علم بنا بر فونکسیون اجتماعی اش، یکی از نیروهای مولده جامعه است.
نیروهای مولده
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/3956
۹
· علم هم تشکیل دهنده مبانی تسلط بشری بر قانونمندی های طبیعت و جامعه است و هم تشکیل دهنده مبانی پلان بندی و رهبری و هدایت روندهای جامعتی است.
۱۰
· علم ضمنا مبنای پیش بینی جامعتی است.
پیش بینی مارکسیستی ـ لنینیستی جامعه
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/7304
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر