۱۴۰۰ فروردین ۲۶, پنجشنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (الف) اسکپتیسیسم (تردیدگرایی، شک گرایی) (۲)

Menschen sprechen mit mehrfarbigen Sprechblasen. (imago) 

 پروفسور دکتر مانفرد بور

برگردان

شین میم شین

 

 الف

اسکپتیسیسم یونانی

ادامه

 

۱۱

·      پیرون  ـ بنا بر روایت دیوگنس لرتیوس ـ  ده نکته اسکپتیسیستی فرمولبندی کرده و اسکپتیسیست های یونانی دیگر نکات جدیدی بدان افزوده اند و یا آنها را تغییر فرمال داده اند.

 

۱۲

·      نکات دهگانه پیرون حاوی ایرادت زیرین در زمینه امکان شناخت است:

 

۱

·      نکته اول پیرون به فرق میان موجودات زنده به لحاظ هوس، درد، سود و زیان مربوط می شود.

·      از این نکته نتیجه گرفته می شود که نیات مورد نظر به نتیجه نهائی مورد نظر منتهی نمی شوند و لذا تناقض پدید می آید.

·      از این رو ست که باید از داوری شتابزده در باره حقیقت پرهیز کرد.

 

۲

·      نکته دوم پیرون به فرق میان طبیعت انسان های مختلف مربوط می شود.

·      اسکپتیسیست های یونانی طبیعت انسان ها را وابسته به ویژگی ساختار جسمی آنها می دانند.

 

۳

·      نکته سوم پیرون مبتنی است بر فرق میان ادراک چیزها، به دلیل فرق در طرق شناخت حسی.

 

۴

·      نکته چهارم پیرون به وضع و حال و به طور کلی به تعویض احوال انسان ها مربوط می شود که با تندرستی و بیماری، خواب و بیداری، شادی و غم، جوانی و پیری، شجاعت و ترسوئی، فقر و ثروت، کینه و مهر، گرمی و سردی، نفس و تنگی نفس در رابطه است.

·      بنابرین، انسان ها بسته به وضع و حال خود، برداشت متفاوتی از چیزهای پیرامون کسب می کنند.

·      دیوانگان را نمی توان به داشتن یک حالت غیر طبیعی متهم کرد.

·      چرا باید این صفت در مورد آنها بیشتر از خود ما صدق کند.

 

۵

·      نکته پنجم پیرون به رسم و روال زندگی، قوانین، اعتقاد بر روایات اسطوره ای، قراردادهای منعقده میان خلق ها و قبول دگماتیکی نظرات مربوط می شود.

·      این نکته در برگیرنده نظرات مربوط به زیبائی و زشتی، درستی  و نادرستی، خوبی و بدی، خدایان، تولد و مرگ موجودات است.

·      چون چیز واحدی به نظر یکی عادلانه، به نظر دیگری غیرعادلانه، به نظر یکی خیر، به نظر دیگری شر جلوه می کند، بنابرین، شعار اسکپتیسیست ها عبارت است از پرهیز از داوری شتابزده در باره حقیقت.

 

۶

·      نکته ششم پیرون به اختلاط و پیوند مربوط می شود.

·      بنا بر این نکته، هیچ چیزی در خلوص خود، به صورت درخود و برای خود ظاهر نمی شود.

·      بلکه برعکس، هر چیز تحت تأثیر هوا، نور، رطوبت، گرما، سرما، حرکت، تبخیر و غیره قرار دارد.

 

۷

·      نکته هفتم پیرون به فواصل و جایگاه ها و مناسبات مکانی چیزها مربوط می شود، اگر آنها در مکان قرار داشته باشند.

·      بنا بر این نکته، چیزها می توانند آنسان که در واقع هستند، به نظر انسان ها نرسند:

·      بزرگ می تواند کوچک به نظر برسد، مربع می تواند گرد، مسطح می تواند ناهموار، مستقیم می تواند خمیده، بی رنگ می تواند رنگین جلوه کند.

·      به نظر اسکپتیسیست ها چون شناخت ما از این چیزها همواره به وسیله مناسبات مکانی و جایگاهی مشروط می شود، پس ماهیت واقعی آنها برای ما پنهان می ماند.

 

۸

·      نکته هشتم پیرون به مناسبات کمی و کیفی، به تنوع حالات چیزها در رابطه با گرما و سرما، تندی و کندی، روشنی و تیرگی رنگ آنها و غیره مربوط می شود.

 

۹

·      نکته نهم پیرون به عمر پدیده ها و یا به غیرعادی بودن و کمیابی آنها مربوط می شود.

 

۱۰

·      نکته دهم پیرون مبتنی است بر مقایسه چیزها با یکدیگر.

·      مثلا مقایسه چیزهای سبک با چیزهای سنگین، چیزهای قوی با چیزهای ضعیف، چیزهای بزرگ با چیزهای کوچک، چیزهای بالائی با چیزهای  پایینی. 

·      به نظر اسکپتیسیست ها چیزی که در طرف راست تصور می شود، طبیعتا و طبعا (بنا بر طبیعت خود) در طرف راست قرار ندارد، بلکه در مقایسه با چیز دیگر که در کنار آن قرار دارد، چنین تصور می شود.

·      اگرجای چیز دوم را عوض کنیم، اولی را دیگر در طرف راست نخواهیم یافت.

·      (دیوگنس لائرتیوس، فصل نهم، ص ۷۹ ـ ۸۸)

 

۱۳

·      اسکپتیسیسم یونانی یک آموزه فلسفی ایدئالیستی ـ ذهنی و رلاتیویستی پیگیر است و پیشفرم ندانمگرائی (اگنوستیسیسم)   است.

 

·      مراجعه کنید به رلاتیویسم (نسبیت گرائی)، اگنوستیسیسم (ندانم گرائی) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

 

 

رلاتیویسم

(نسبیت گرایی)

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/7872

 

ندانمگرایی

(اگنوستیسیسم)

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/3632

 

 

۱۴

·      آموزه های اسکپتیسیستی یونانی را باید در پیوند با روند فروپاشی و سقوط جامعه برده داری جهان باستان در نظر گرفت.

 

۱۵

·      این آموزه ها محصول (انعکاس فکری) این روند تجزیه و تلاشی اند.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر