۱۴۰۰ اردیبهشت ۶, دوشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۸۸۹)

 

   پروفسور دکتر 

ولفگانگ ایشهورن

اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت

و

دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین

علم

ادامه

 

 

 

۷۹

·    بدین طریق، در ۱۵۰ سال اخیر، فرجه زمانی از اکتشافات علمی تا استفاده عملی و در نتیجه مؤثریت اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و نظامی معارف (شناخت ها) به سرعت کاهش یافته است.

 

۸۰

·    رشد همگام علم و تولید در حال حاضر، با تسریع چشمگیری همراه است.

 

۸۱

·    علم عمدتا به مدد فن اندازه گیری و فن تنظیم مدرنتر در کلیه عرصه های تولید نفوذ می کند و آن عرصه ها را دستخوش تحول می سازد.

 

۸۲

·    علم، همزمان بر مبنای اصول علمی جدید، رشته های تولیدی کاملا جدیدی را پدید می آورد.

 

۸۳

·    علم به دلیل سرعت توسعه اش، به لحاظ سطح شناخت از تولید فراتر رفته است و قادر به تعیین سمت و سوی علمی تولید گشته است.

 

۸۴

·    برای توسعه کشور ما (آلمان دموکراتیک)، پژوهش سمت و سوی علمی از اهمیت درجه اول برخوردار است.

 

۸۵

·    علم هر چه سریعتر توسعه یابد، فن و تولید می توانند به همان ندازه سریعتر توسعه یابند.

·    برای اینکه نتایج پژوهش امروز، تعیین کننده سطح تولید و مؤثریت تولید فردا هستند که ضمنا تعیین کننده جایگاه دول سوسیالیستی در جهان و اعتبار آنها هستند.

 

۸۶

·    علم نقطه آغازینی (مبداء) برای طرح ریزی و تحقق خطوط استراتژیکی توسعه ساختاری اقتصاد ملی آلمان دموکراتیک است و سهم عظیمی در تشکیل سیستم اقتصادی سوسییالسم به طور کلی به عهده دارد.

·    منظور از خطوط استراتژیکی، مثلا مکانیزاسیون و اوتوماتیزاسیون سراسری و تار و پودی روندهای تولید است.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر