پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
علم
ادامه
۴۱
· علم نوین (مدرن) سیستم پویای بغرنجی است که از زیرسیستم های بیشماری تشکیل یافته است که در طول تاریخ ۲۰۰۰ ساله اش تشکیل یافته اند و در تغییر و توسعه مداوم بوده اند.
۴۲
· در روند توسعه و تمییز طولانی، علوم منفرد یکی پس از دیگری از فلسفه جدا شده اند.
۴۳
· علم بدین طریق، خود به عرصه بزرگ تقسیم جامعتی کار تبدیل شده است.
۴۴
· علم به سه گروه اصلی زیر تقسیم بندی شده است:
الف
· علوم طبیعی (علم الاشیاء)
ب
· علوم فنی (تکنیکی)
پ
· علوم جامعتی (علوم به اصطلاح اجتماعی)
۴۵
· علوم طبیعی و فنی در اصول منفرد خاص شان به پژوهش پیوندها، جوانب و فرم های حرکتی طبیعت می پردازند.
۴۶
· علوم جامعتی در اصول منفرد خاصش به پژوهش پیوندها، جوانب و فرم های حرکتی جامعه و تفکر می پردازد.
۴۷
· روند توسعه علم نشان می دهد که علم دستخوش تغییرات متنوع بوده است.
۴۸
· علم در تمییز و همپیوندی (دیفرنسیاسیون و اینتگراسیون) پیش رونده اش به سیستم بزرگی از تئوری ها تبدیل شده است.
۴۹
· علم به شبکه (تور) وسیعا منشعبی از پیوندهای زیر تبدیل شده است:
الف
· پیوندهای موجود میان اصول علمی منفرد
ب
· پیوندهای موجود میان تئوری های (نظریات) علمی مختلف
پ
· پیوندهای موجود میان مقولات تئوری های علمی مختلف
ت
· پیوندهای موجود میان متدهای (اسالیب) علمی مختلف
۵۰
· زبان علمی هم دستخوش تغییرات مهم بوده است.
۵۱
· ساختار علم نیز در مجموع متنوع و پیچیده تر شده است.
۵۲
· همه این تغییرات مبتنی بر قانونمندی های عینی اند و با پارامترهای معینی مشخص می شوند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر