پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان
مارتین گرابمن
(۱۸۷۵ ـ ۱۹۴۹)
فیلسوف، تئولوگ، دگماتیسین و تاریخدان آلمانی
پژوهشگر برجسته فلسفه و تئولوژی قرون وسطی
دگماتیسین کسی است که آموزش عقیدتی ـ مذهبی را به طور علمی توضیح می دهد.
تاریخدان کسی است که تاریخ شناس است و روندهای تاریخی را به طور علمی مورد پژوهش قرار می دهد.
۱
· اسکولاستیک ـ به قول مارتین گرابمن ـ سودای انجام کارهای زیر را بر سر داشت:
الف
· اسکولاستیک می خواست «با پیاده کردن عقل و فلسفه بر حقایق وحیی، فهم مضامین عقیدتی را امکان پذیر سازد.
ب
· اسکولاستیک می خواست حقیقت ماورای طبیعی را برای ارواح متفکر دسترس پذیر سازد.
پ
· اسکولاستیک می خواست تصویر کلی سیستماتیک و به طور ارگانیک جمع بندی شده از حقایق الهی به وجود آورد.
ت
· اسکولاستیک می خواست حتی الامکان به حل مسائل ناشی از برخورد عقلی بر مضامین وحیی نایل آید.»
· (گرابمن، «تاریخ»، پیشگفتار)
۲
· اسکولاستیک در جریان تلاش برای انجام این وظیفه به تدوین متدهای خاص آموزش، بررسی و تشریح اقدام کرد که تحت عنوان «متد اسکولاستیکی» وارد تاریخ فلسفه شده اند.
۳
· تاریخ نگاری فلسفی بورژوائی وظیفه مرکزی اسکولاستیک را مبنی بر دفاع از عقاید مذهبی دگماتیکی خشک با استفاده از استدلالات فلسفی و تعمیم عقلی درک نمی کند و متد اسکولاستیکی را به مثابه تعریف واقعی اسکولاستیک قلمداد می کند.
۴
· شاخص اسکولاستیک، عبارت بود از وابستگی کامل به تئولوژی.
۵
پطروس دامیانی
(۱۰۰۶ ـ ۱۰۷۲)
از متنفذترین کشیشان کاتولیک قرن یازدهم میلادی
· اسکولاستیک (به مثابه آموزه فلسفی نیز) می خواست به قول دامیانی «کلفت تئولوژی» باشد و بود.
۶
· در چنین رابطه مبتنی بر سرسپردگی و کلفتی، تئولوژی بررسی های (تئولوژیکی ـ) فلسفی را و سمت و سو و حد و مرز آنها را تعیین می کرد.
۷
· در قاموس تئولوژی، آنچه «حقیقی» است (بهتر است بگوییم، آنچه باید حقیقی تلقی شود)، باید از دگم های کلیسا نشئت گیرد.
۸
· فلسفه باید به نوبه خود و با وسایل خود «حقیقت» دگم ها را از نو تأیید کند و سپر و قلخانی باشد در مقابل حملات آموزه های «کفرآمیز»
۹
· شاخص های دیگر اسکولاستیک از همین جا سرچشمه می گرفتند و به شرح زیر بوده اند:
الف
· تحقیر تحقیقات تجربی، به لجن کشیدن و بی اعتبار ساختن آنها.
ب
· درجا زدن در عملیات مفهومی صرف.
پ
· اندیشه بازی واقعیت گریز مبتنی بر حدس و گمان راجع به عامترین و انتزاعی ترین مفاهیم.
ت
· علاقه وافر به سیستماتیزه کردن فراگیر ولی تک بعدی.
ث
· پیشه کردن خصلت خصمانه و عدم مدارا.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر